اصفهان-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: وضعیت فعلی منابع آب و محیط زیست از عوامل مختلف در بخش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثر می پذیرد.

داورخواه ربانی روز پنجشنبه در سخنرانی خود با موضوع عوامل سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی اثر گذار بر منابع آب و محیط زیست، در نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" افزود: حفاظت از منابع آب بدون توجه به سایر فاکتورهای زیست محیطی و انسان میسر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: نگاه های قومی و قبیله ای، اختلاف طبقاتی، مشاهده رانت ها و فرصت طلبی ها، جناح بندی های فکری و سیاسی، حس باختن و بجایی نرسیدن از عواملی است که سوء استفاده از منابع آب را برای خاطیان موجه نموده است.

ربانی گفت: در فرهنگ ما آب قداست دارد ، نباید آن را آلوده کرد و به هدر داد که برای برنامه ریزی های فرهنگی می توان آن را مبنا قرار داد.

وی اضافه کرد: از عوامل مهمتر رشد مهاجرت روستاییان به شهرها، رشد جمعیت شهری، تغییرالگوی زندگی از تولید محور به مصرف محور، کاهش جمعیت روستایی، افزایش جمعیت شهری وافزایش حاشیه نشینی تهدید جدی برای محیط زیست و منابع آب محسوب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: کاهش شدید بارندگی و تغییرات الگوی فصلی بارش ها ایران را با تنش های آبی شدید رو به رو کرده به طوری که پیش بینی شده کشور  تا سال ۲۰۶۴ همچنان با وضعیت کم آبی روبه رو خواهد بود.

وی با بیان اینکه عوامل اقتصادی موثر بر آب و محیط زیست، بیشتر وابسته به سیاستگذاری ها و وضع و اجرای قوانین است، افزود: گرچه سیاست خود کفایی در محصولات استراتژیک برای همگان آرمان مقدسی است اما با توجه به محدودیت منابع آب ناگزیر به محدود کردن تولید محصولات کشاوررزی پرآب بر هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: با گسترش دامنه تحریم های نفتی، توجه به صادرات غیر نفتی و کشاورزی افزایش یافته که با توجه به خشکسالی و بحران آب توجه به واردات این محصولات و استفاده از آب مجازی در کشاورزی ضروری است.

ربانی افزود: خرده مالکی، قانون اصلاحات ارضی همچنین قانون ارث و خرد شدن زمین های کشاورزی منابع فعلی آب را تهدید می کند.

وی آموزش تخصصی و همگانی ، نگاه فراجناحی به مساله آب و محیط زیست، بازنگری در برنامه ریزی ها،افزایش مطالعه و تحقیق در زمینه استفاده از منابع آب عیر متعارف، بسیج همگانی در مواجهه با خشکسالی در کوتاه مدت و تغییر اقلیم در بلند مدت، توجه به مدیریت فضای سبز عمومی، کاهش برداشت ها از آب های زیر زمینی، اجتناب از توسعه سدهای رو زمینی در مناطق خشک،حمایت از فعالیت های آبخیزداری، مدیریت تاعزارها ، توسعه وسایل خنک کننده غیر آبی، پیشگیری از اتلاف آب در بخش کشاورزی، کاهش تلفات آب در شبکه های توزیع، پیشگیری از صادرات محصولات پر آب بر، ترویج سازمان های مردم نهاد محیط زیست، سوق دادن خیرین به رفع مشکلات کمبود آب، کنترل برداشت های غیرمجاز با برنامه دقیق  و باز چرخش و استفاده مجدد از آب را از راهکارهای حفظ منابع محیط زیستی و آب کشور استان برشمرد.

نشست دوم از پنل دوم کمیته آب و محیط زیست روز پنج شنبه با سخنرانی  داورخواه ربانی، با موضوع عوامل سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی اثر گذار بر منابع آب و محیط زیست بصورت مجازی برگزار شد.

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو از"  سه شنبه هفته جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان به طور حضوری و مجازی آغاز به کار کرد و پس از سه روز، عصر امروز پنجشنبه ٢۴ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان پایان یافت.

۱۳ کمیته با مشارکت ۱۱۶ عضو هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور، حوزه های علمیه، صنعتگران و تجار در این کنگره تشکیل و شبکه مناسبی برای گفت و گو ایجاد شد.