زاهدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان گفت: ما باید از فرصت طلایی روز عرفه برای افزایش معرفت استفاده کنیم زیرا عید قربان نماد تسلیم در برابر خداوند است.

به گزارش ایرنا آیت‌الله مصطفی محامی روز جمعه در سخنرانی مجازی در پی تعطیلی نمازهای جمعه به علت شیوع گسترده ویروس کرونا، ضمن اشاره به ایام ارزشمند دهه اول ماه ذی الحجه و مناسبت‌های پیش رو اظهارداشت: در هفته پیش رو سالروز کشتار حجاج و شهادت مهمانان خانه خدا در حرم امن الهی توسط رژیم وهابی آل سعود قرار دارد و به تعبیر امام خمینی(ره) این درد و غم هم چنان باقی خواهد ماند و فراموش نمی‌شود.
وی ضمن اشاره به مناسبت‌های پیش رو از جمله سالروز شهادت امام محمد باقر(ع)، روز عرفه و سالروز شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) و عید سعید قربان بیان کرد: اساس اسلام «کلمه توحید» و «توحید کلمه» است.
امام جمعه زاهدان با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «قولوا لا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا»، ادامه داد: خداوند پیامبرش را برای دعوت به توحید و وحدانیت خداوند و کلمه «لا اله الا الله» فرستاد و این مقوله نه تنها اساس دین اسلام بلکه اساس همه ادیان الهی پیراسته از تحریف است.
وی با اشاره به ایام دهه اول ذی الحجه که بنا به تفاسیر در قرآن کریم از آن به «ایام معلومات» یعنی روزهای نشانه‌دار و مشخص تعبیر شده تصریح کرد: محور مشترک اعمال ویژه تعیین شده برای این دهه، توحید است و در دعاهای وارد شده از جمله دعایی که جبرائیل از سوی خداوند متعال به حضرت عیسی(ع) هدیه دادند و دعاها و تهلیل‌های نقل شده از امیرالمؤمنین(ع)، پیام توحید مورد تاکید قرار گرفته است.
آیت‌الله محامی با اشاره به نماز وارد شده در دهه اول ذی الحجه بین نماز مغرب و عشاء، خاطرنشان کرد: گفته شده کسی که این نماز را بخواند در ثواب حاجیان شریک است و این یعنی همه امت اسلامی همراه و هم پای حاجیان زائران خانه خدا می‌شوند.
وی حج را یک عبادت جامع و جمعی و نماد توحید خواند و افزود: اعمال حج جامع انواع و اقسام عبادات از جمله نماز، دعا، طواف و قرآن است و همه مردم به صورت دسته جمعی به این اعمال می‌پردازند که در همه این اعمال، توحید و بندگی خدا خودش را نشان می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان اظهارداشت: اگر چه در عید قربان، یک حیوان در پیشگاه خداوند قربانی می‌شود اما این قربانی نماد است و انسان باید همه منیت‌های خودش را در پیشگاه خداوند قربانی کند و پا بر روی نفس خودش بگذارد و خود را در برابر خداوند تسلیم قرار دهد که این اوج بندگی است.
وی با بیان اینکه غدیر جایگاهی است که خداوند پیامبرش را مامور می کند که ولی الهی را برای بعد از خودش تعیین کند تاکید کرد: این ولایت در ادامه رسالت پیامبر(ص) و در امتداد ولایت الهی در زندگی بشری و جامعه اسلامی است که باید ولی الهی متکفل اجرای دین در میان بندگان خداوند و جامعه اسلامی باشد.
آیت الله محامی قیام عاشورا را نیز در امتداد کلمه توحید توصیف کرد و بیان کرد: قیام امام حسین(ع) در راستای هدایت جامعه اسلامی و در امتداد ولایت الهی در میان مردم و برای روشن کردن چراغ هدایت الهی در جامعه است.
وی گفت: در حدیث «قولوا لا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا» از پیامبر(ص) و حدیث سلسله الذهب از امام رضا(ع) « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ من است، پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است، به مسأله توحید تاکید شده است.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در قیام عاشورا اوج بندگی برای خدای یکتا نشان داده می‌شود حتی زمانی که اباعبدالله(ع) بر زمین می افتد و لحظات پایانی عمر شریفش را می‌گذراند عرض می کند که «رضا بقضائک و تسلیما لامرک و لا معبود سواک»(پروردگارا! من راضی به قضای تو و تسلیم امر تو هستم و جز تو معبودی نیست) که نمایش عملی توحید است.
وی در ادامه به تبیین توحید کلمه پرداخت و بیان کرد: توحید کلمه به معنی وحدت در سخن و رفتار است و همان گونه که خداوند در قرآن کریم« إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّکُم فَاعبُدونِ»، امت اسلامی را امت واحد خوانده و خواسته است، می بایست امت در مسیر وحدت تلاش کنند.
آیت‌الله محامی ادامه داد: در همین راستا در بسیاری از احکام دینی از جمله نمازهای جماعت، نمازهای جمعه، اجتماع حج که نماد یکرنگی و یک دلی و همراهی جامعه اسلامی است، بر وحدت و جمع شدن مسلمانان تاکید شده است.
وی با بیان این که بزرگان دین از پیامبر اکرم(ص) تا ائمه هدی(ع) همواره بر وحدت کلمه تاکید می‌کردند، حضرت علی(ع) و ائمه هدی(ع) را نماد وحدت هم در مقام سخن و هم عمل معرفی کرد و خاطرنشان کرد: این بزرگواران همواره بر وحدت جامعه اسلامی تاکید داشتند و در مقام عمل نیز با ایثار، انسجام جامعه را حفظ کردند.
نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) سال‌ها را با همه سختی‌ها سپری کرد و به تعبیر خودشان در نهج‌البلاغه «فَصَبَرتُ، وفِی العَینِ قَذیً، وفِی الحَلقِ شَجاً»( در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشتم، صبر کردم) و هم‌چنین صلح امام حسن(ع) و حرکت و قیام اباعبدالله برای دعوت جامعه اسلامی بر محور صلاح و سداد و برای تحکیم وحدت مسلمانان و منش سایر ائمه هم چون امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که برای وحدت و رشد علمی جامعه حرکت علمی گسترده را شروع کردند، همه در راستای تحکیم وحدت مسلمانان بود.
وی اظهارداشت: علاوه بر سخنان و عملکرد وحدت‌آمیز، ائمه اطهار(ع) خودشان به حکم آیه شریفه ۲۳ سوره مبارکه شوری، محور وحدت امت اسلامی هستند چون محبت ذوی القربی از ضروریات دین و مورد اتفاق همه مسلمانان است و همه مسلمانان به خاندان پیامبر(ص) ارادت دارند و اظهار محبت می کنند و در منابع روایی و کتاب‌های علمی اهل سنت یکی از منابع که از آنها روایت نقل شده، ائمه اطهار(ع) هستند.
آیت اللّه محامی با اشاره به علت نام‌گذاری روز عرفه گفت: ما باید از فرصت این ایام برای افزایش معرفت استفاده کنیم و علت نام‌گذاری روز عرفه به این نام، تاکید بر معرفت خداوند و عرفان و شناخت خود و رابطه خود با خداوند و تقویت ارتباط با خداوند است.
وی با تاکید بر اهمیت ویژه دعا در روز عرفه و با اشاره به اینکه روز عرفه روز مناجات با خداوند است و و اوج دعاها از امام حسین(ع) نقل شده است گفت:  تاکید شده اگر روزه موجب ضعف و کسل شدن در دعا گردد، دعا مقدم است و این نشان‌دهنده اهمیت فرصت ارزشمند و طلایی روز عرفه است و باید به نحو احسن هم برای تقویت معرفت به خداوند و نگاه و بینش توحیدی در خودمان که باید در زندگی ما تجلی پیدا کند و هم در جهت تقویت وحدت امت اسلامی و انسجام و الفت جامعه اسلامی از آن استفاده کنیم.