به گزارش روابط عمومی سپاه قدس گیلان سجاد ستوده، به مناسبت هفته عفاف و حجاب ضمن تشریح بایدها و نبایدهای ترویج حجاب در حوزه فضای مجازی اظهار داشت: دو نگاه کلی قالبی و مصداقی به موضوع حجاب در فضای مجازی وجود دارد.
وی گفت: در نگاه قالبی، فضای مجازی در موضوع عفاف و حجاب تنها یک بستر است که محصولات حجاب در آن به صورت فیزیکی و تولید محتوا ارائه میشود اما در نگاه مصداقی، فضای مجازی تنها بستری برای عرضه محصولات حجاب نیست بلکه حجاب در خود فضای مجازی موضوعیت دارد. اهمیت ترویج حجاب در این فضا به اندازه اهمیت ترویج حجاب در فضای واقعی است.
وی ادامه داد: ویژگی منحصر به فرد فضای مجازی که آن را در هیچ حوزه دیگری نمیبینید قدرت رفتارسازی آن است. فضای مجازی به واسطه ویژگی منحصربهفرد فرامکانی و فرازمانی بودن که میتواند همه حواس انسان را به طور همزمان درگیر خود کند در ذهنیت و نگرش آدمها تغییر ایجاد میکند. همین ویژگی، قدرت رفتارسازی را به فضای مجازی میدهد. به زبان سادهتر، فضای مجازی این قدرت را دارد که بدون اینکه شما بخواهید رفتاری را بر شما تحمیل کند و رفتاری از شما سر بزند که در حالت عادی این رفتار برای شما نیست.
ستوده گفت: آن چیزی که امروز در بسترهای مختلف به ویژه در شبکههای اجتماعی در حوزه بدحجابی و شل حجابی دیده میشود مؤید قدرت رفتارسازی فضای مجازی است. فضای مجازی با قبح شکنی و ریشه زنی حیا که از بیحجابی میکند الگوهای رفتاری به افراد میدهد و موجب ایجاد و بروز یک رفتار میشود.
مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان در ادامه افزود: بحران حجاب وقتی بیشتر احساس شد که پای فضای مجازی به خانوادهها نیز کشیده شد و تغییراتی را در حوزه زندگی مردم ایجاد کرده است و همه ساحتهای زندگی توسط فضای مجازی دچار تغییر و تحولات جدی شده که بخش عمده این تغییر و تحولات در حوزه سبک زندگی است که همه بخشهای آن به دلیل گسترش فضای مجازی و حضور جدی مردم در این فضا دچار تغییر و تحول شده است.
وی تأکید کرد: باید به موضوع رفتارسازی مبتنی بر شبکههای اجتماعی توجه شود. مهمترین شبکه اجتماعی که در حوزه رفتارسازی و تغییر سبک زندگی فعالیت میکند اینستاگرام است.
ستوده گفت: علت بخش دیگری از این تغییر مربوط به بازیهاست. عموماً مادران بازیهایی خاص را در گوشی خود نصب میکنند و گوشی را در اختیار دختر ۴ یا ۵ ساله خود قرار میدهند. در حالیکه بازی فقط یک بازی صرف نیست. بلکه ۳۰۰ سال تفکر غرب پشت یک بازی ساده اندرویدی است که به بچه چندساله ما داده میشود تا با آن سرگرم باشد.
ستوده گفت: نکته دوم اینکه باید به موضوعات حجاب به صورت پرحجم پرداخته شود. اگر دقت کنیم میبینیم مطالب و محتواهای با موضوع حجاب نسبت به محتوای کمحجابی و یا ضد حجاب بسیار کم است لذا باید موضوع حجاب در فضای مجازی به صورت جدی تبلیغ شود اما باید دقت کرد این تبلیغ نباید به صورت مستقیم باشد. تبلیغ باید هنرمندانه انجام شود. اگر یک موضوع اجتماعی مثل حجاب به صورت مستقیم تبلیغ شود بیشتر در مخاطب زدگی ایجاد خواهد شد. در تبلیغ هنرمندانه هم از اشتباهات رایج باید پرهیز کنیم که یکی از این اشتباهات همین تبلیغ مستقیم است و اشتباه بعدی هم استفاده از هنرمندانی است که در فضای حقیقی بیحجاب هستند اما در فضای هنری در یک سریال تلویزیونی تصویر یک دختر محجبه را بازی میکند.
مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در تبلیغ حجاب باید از زبان روز استفاده کرد افزود: بسیاری از شبهات جوانان و نوجوانان در فضای مجازی مطرح میشود اما علما و دانشمندان ما پاسخ خوبی به این شبهات نمیدهند و اگر پاسخ دهند پاسخهای فقهی، حوزوی و دانشگاهی است. ما باید شبهات حجاب را با زبان ساده و امروزی پاسخ دهیم و در کنار آن باید از محتوای درست و اثرگذار برای تبلیغ استفاده کنیم.
وی افزود: یک نکته بسیار مهم دیگر هم آگاهی بخشی درست به دختران است. گاهی میبینیم که وقتی درباره مشکلات مثلاً یک نوع آرایش خاص به آنها گفته میشود میگویند نمیدانستم چون در مدرسه دیدهام من هم انجام دادم. ما این آگاهی را باید به بچهها بدهیم. ما باید آگاهی بخشی به دور از سختگیری و نظرات شخصی انجام دهیم. ما خیلی وقتها این آگاهی را به مردم ندادهایم و مردم نمیدانند. الگوهای درست حجاب هم باید معرفی شود. مثلاً دانشمندان محجبهای که در دانشگاههای معتبر دنیا رتبههای بالا آوردهاند و جالب است که برخی از اینها هم ایرانی هستند. در یک مورد در آمریکا یک دختر ایرانی محجبه به عنوان دانشمند جوان قرن انتخاب شده است اهل گیلان است. این الگوها باید معرفی شوند
این کارشناس حوزه فضای مجازی در پایان گفت: به چندوجهی بودن حوزه اجتماعی حجاب آگاه باشیم و بدانیم که حجاب را تنها از منظر دینی نمیتوان تبلیغ کرد بلکه باید وجه روانشناسی، زیباشناسی و جامعهشناسی آن مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم موفق شویم. در حوزه فضای مجازی، موضوع رفتارشناسی بسیار مهم است و در چه باید کردنها باید از رفتارهای کلیشهای پرهیز کنیم.
ستوده افزود: بخش عمده عرصه نوین جنگ و نزاع بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب در حوزه فضای مجازی رخ میدهد. روزگاری دشمن از بسترهای دیگر مثل جنگ هشتساله و غائلههای قومی و قبیلهای استفاده میکرد و همه این عرصهها حتی عرصههای جنگ اقتصادی در فضای فیزیکی رخ میداد اما امروزه عرصه جنگ از حوزه زمین و فیزیک خارج شده و به عرصه فضای مجازی و جنگ رسانهای تغییر پیدا کرده است.
مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان حجاب را یکی از نمادهای بارز سبک زندگی دانست و گفت: از روی پوشش افراد میتوان تشخیص داد که رفتوآمدهایشان به چه شکلی است، با چه کسانی حشرونشر دارند و چه دوستانی دارند و مراسم عزا و عروسیشان به چه نحوی برگزار میشود و روابط اجتماعی آنها به چه شکلی است. اگر با این نگاه به موضوع حجاب توجه شود این موضوع دارای اهمیت چندوجهی خواهد شد.
وی گفت: وقتی ما میخواهیم اتفاقی اجتماعی مثل حجاب و بدحجابی، شُل حجابی و کمحجابی را مورد تحلیل قرار دهیم باید از چند منظر و نگاه به آن توجه کنیم. اگر میخواهیم مسائلی مثل بدحجابی را تحلیل کرده و برای آن راهکار پیدا کنیم باید آن را از چند منظر مختلف مورد تحلیل قرار دهیم و نگاه تکبعدی به آن تحلیل درستی به ما نخواهد داد.
ستوده درباره تغییرات فرهنگی در موضوع حجاب در سطح شهر جامعه نیز اظهار کرد: یکی از نمادهای واقعی و ملموس در سنجش تغییرات فرهنگی موضوع حجاب و میزان پوشش زن و مرد و سبک زندگی و مد و پوشش زنان و مردان است که میتواند نماد بارزی برای فهم درست تغییرات فرهنگی در یک جامعه باشد.
این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه ریشه عفاف و حجاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است تأکید کرد: ریشه حجاب حیاست و در موضوع حجاب در عرصه فضای مجازی باید به موضوع حیا توجه کنیم. پیدا کردن راهکارها برای حل مشکل حجاب برای ما مهم است و برای این کار باید به ریشهها توجه کنیم. ریشهی رعایت حجاب در مرد و زن حیاست. آن چیزی که در تقابل فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی برای سست کردن بنیاد خانواده به کار برده میشود و به دنبال ایجاد بیمبالاتی در رعایت حجاب است تقابل مستقیم با حجاب نیست. آنها مستقیماً با چادر جنگ نمیکنند بلکه تلاش میکنند حیازدایی کنند و موضوع حیازدایی محور برنامه های شبکههای تلویزیونی فارسیزبان ماهواره ای می شود
مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: حجاب و حیا تنها در پوشش ظاهری نیست بلکه این دو همه ابعاد زندگی انسان را پوشش میدهد. ممکن است انسانی در ظاهر حجاب داشته باشد اما در گفتار و رفتار حجاب و حیا نداشته باشد. و این نکته مهمی است که ریشه حجاب حیاست و حیاست که باعث میشود ما حجاب داشته باشیم. ما برای چشم، گوش، قلب و زبانمان حجاب قائل میشویم و آن چیزی که مایه حجاب در قلب، چشم و برای اعضا و جوارح ما میشود حیاست. این نکته متأسفانه در تبلیغ موضوع حجاب مغفول مانده است.
ستوده تأکید کرد: یکی از اشتباهات رایج در تبلیغ حجاب برای نسل دهه هشتاد و نودی این است که میخواهیم حجاب را مستقیماً تبلیغ کنیم در صورتی که حجاب موضوع سبک زندگی است و باید غیر مستقیم در نهاد آدمی قرار بگیرد و آن چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد حیاست و اگر بتوانیم این موضوع را خوب تبلیغ کنیم میتوانیم امیدوار باشیم که میشود موضوع عفاف و حجاب را در جامعه نهادینه کرد.
وی با تأکید بر اینکه نگاه تکبعدی به موضوع حجاب باعث میشود نتیجه معکوس بگیریم اظهار داشت: ما باید در حوزه زیباشناختی، روانشناختی و ... هم حجاب را مورد توجه قرار دهیم و اگر در پاسخ به کسانی که در مورد حجاب سؤال و شبهه دارند وجوه مختلف موضوع حجاب را مورد توجه قرار ندهیم موفق نخواهیم بود.
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
رشت- ایرنا- مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با تاکید بر ظرفیت های فضای مجازی و لزوم بهره بردن از آن در ترویج حجاب گفت: باید از روش های هنرمندانه و به دور از مفاهیم و جملات کلیشه ای استفاده کرد.