بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تا شهریور امسال ۱۴ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم جاده بیرجند - قاین زیر بار ترافیک می‌رود و عملیات اجرایی مسیر باقیمانده نیز ادامه دارد.

محمد فرهادی روز شنبه در نشست خبری که با موضوع پروژه‌های عمرانی استان در بخش راه و مسکن برگزار شد، افزود: ۱۵ کیلومتر نیز سال آینده انجام خواهد شد و امیدواریم سال پایان این قطعه از کریدور شمال به جنوب باشد.

وی گفت: از مجموع ۱۰ کریدور اصلی کشور، ۲ کریدور در استان خراسان جنوبی واقع شده که یکی از آنها کریدور شمال - جنوب است و به طول هزار و ۵۷۰ کیلومتر، چابهار را به سرخس متصل می‌کند و ۴۱۴ کیلومتر آن در خراسان‌ جنوبی قرار دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع این ۴۱۴ کیلومتر، ۲۱۹ کیلومتر معادل ۵۳ درصد تاکنون دوبانده شده و زیر بار ترافیک رفته است.

وی افزود: دغدغه مدیران استان دوبانده‌سازی مجموع دو کریدور موجود در استان است و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با توجه به ترانزیت کالا و حمل و نقل ایجاب می‌کند به هر دو کریدور نگاه ویژه داشته باشیم.

فرهادی افزود: برای دو بانده‌سازی کریدور شمال جنوب به ویژه محور بیرجند - قاین تاکنون ۳۲ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر کل مسیر باقی مانده است و سال‌های گذشته علیرغم اینکه وضعیت اعتباری نسبت به امروز از شرایط بهتری برخوردار بوده اما دوبانده‌سازی مسیرهای غیرکوهستانی انجام شده بود.

وی گفت: در سال‌های اخیر باقیمانده دوبانده‌سازی جاده بیرجند - قاین مورد توجه همه استانداران و مسوولان قرار گرفته و به عنوان یکی از اولویت‌های ویژه استان تعریف شده است.

فرهادی تصریح کرد: سال گذشته طبق معمول سال‌های دیگر با هم‌افزایی مجموعه راه و شهرسازی استان از ظرفیت‌های قانونی متعدد مانند تهاتر، اسناد خزانه و انواع مدل‌های تامین اعتبار استفاده شد.

وی با تاکید بر اینکه عملیات راهسازی جزو اقدامات بسیار گران است یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی کشور انجام عملیات راهسازی نیاز به اعتبار زیادی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: از اتفاقات ناگوار ابتدای امسال، تصادف محدوده شوکت‌آباد بیرجند بود که منجر به فوت پنج نفر از هم‌استانی‌ها شد و اداره کل راه و شهرسازی مکلف شد سه کیلومتر موجود در این محدوده را پس از رفع نقص، دوبانده کند.

وی افزود: همان سه کیلومتر با ۲ پلی که قرار است در آن محدوده اجرا شود، ۷۰ میلیارد تومان هزینه به همراه دارد اما به جهت اهمیت موضوع به طور جدی پیگیری شده و در دست اقدام است.

وی گفت: با توجه به مشکلات کشور در حوزه تحریم‌ها و سایر موارد اما باز هم تمهیداتی برای دوبانده‌سازی این مسیر اندیشیده شده تا از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده شود.

فرهادی درباره بسته بودن جاده نهبندان - شهداد گفت: متاسفانه طی بارندگی‌هایی که سال گذشته داشتیم حالت دریاچه مانندی در بخشی از مسیر نهبندان - شهداد پدید آمد و ارتباط بین دو استان تحت الشعاع قرار گرفت.

وی افزود: در این محور امکان تردد وجود ندارد و بخش آسیب‌دیده در حوزه استان کرمان قرار دارد که پیگیری‌های متعددی انجام شده اما تا این لحظه اتفاق خاصی رقم نخورده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی درخصوص راه‌های روستایی استان گفت: تصادفات در محورهای روستایی استان سیر صعودی دارد و معتقدیم راه، عامل اصلی تصادفات نیست بلکه بیشتر بحث فرهنگی مهم است.

وی با بیان اینکه فرهنگ رانندگی در تصادفات تاثیر زیادی دارد افزود: درخواست داریم در این زمینه رسانه‌ها بیشتر کار کنند تا فرهنگ رانندگی در جامعه ارتقا یابد.

فرهادی اظهار داشت: حتی در راه‌های اصلی و دوبانده استان تصادفات کاهش نیافته بلکه تنها نوع تصادفات فرق کرده است و انحراف به چپ و خروج از محور افزایش یافته چون سرعت مجاز رعایت نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اگر دولت برای دوبانده‌سازی یا آسفالت جاده‌ها هزینه می‌کند، هدف این است که سطح آسایش و رفاه مردم افزایش یابد این در حالیست که برخی افراد به این مهم توجه نمی‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی درباره دوبانده‌سازی جاده بیرجند - نهبندان گفت: در این محور اقدمات خوبی در سال‌های اخیر به ویژه یک سال و نیم گذشته انجام شده است و تا شهریور امسال مسیر دوبانده سربیشه تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعه‌ای از جاده محدوده نهبندان آماده بهره‌برداری است تصریح کرد: در جاده بیرجند - نهبندان چهار پیمانکار در حوزه روکش و ترمیم جاده فعال هستند.

فرهادی افزود: دوبانده‌سازی جاده بیرجند - طبس نیز در کریدور شرق به غرب کشور بسیار مهم است و نیاز به توجه ویژه دارد.

وی گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده کمیسیون ماده ۲۳ برای این پروژه اخذ شده است و امیدواریم این پروژه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات دوبانده‌سازی این جاده از سمت یزد به سمت طبس نیز آغاز شده است و استان ما باید از دو حوزه طبس - یزد و خوسف - دیهوک - طبس عملیات دوبانده‌سازی را انجام دهد.

وی در ادامه این نشست خبری درخصوص طرح‌های مسکن گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۸۸ هزار واحد مسکونی در هزار و ۷۵۰ آبادی استان داریم و با اقداماتی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته تاکنون ۵۲.۱ درصد خانه‌های روستایی استان، مقاوم‌سازی شده است..

فرهادی بیان کرد: تاکنون ۴۶ هزار و ۲۷۲ واحد مسکونی روستایی در خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شده که از این تعداد ۱۶ هزار واحد مسکونی قبل از سال ۸۴ و ۳۰ هزار واحد بعد از سال ۸۴ مقاوم‌سازی شده است.

وی گفت: از سال ۹۸ و با آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی، انقلابی در حوزه مسکن استان روی داد.

معاون استاندار خراسان جنوبی به تفاهم‌نامه استانداری با سازمان برنامه و بودجه کشور برای احداث این واحدها اشاره کرد و افزود: در چارچوب این تفاهم‌نامه طی سال‌های ۹۸ و ۹۹، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و ۳۰۵ میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض به افراد متقاضی واجد شرایط پرداخت شده است.

وی بیان کرد: تاکنون از این تعداد، ۸ هزار واحد مسکونی در استان به بهره‌برداری رسیده است.

فرهادی گفت: با توجه به اینکه تسهیلات بنیاد مسکن در سال ۱۴۰۰ از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته، ۴ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات نیز برای استان پیش‌بینی شده که تاکنون هزار و ۴۰۰ فقره با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی اقدام مسکن اظهار داشت: سهمیه استان خراسان‌ جنوبی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در کشور، ۲ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی بوده که از این تعداد هزار و ۶۰۷ واحد برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۳۸۳ واحد نیز برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند که پنج هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط شناخته و پنج هزار و ۳۳۹ نفر نیز تاکنون به بانک مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای سه هزار و ۷۲۷ نفر در ۳۶ هکتار زمین در نظر گرفته شده است افزود: بیش از سه هزار نفر نیز قرارداد ساخت امضا کرده‌اند.

فرهادی روند اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی در شهرهای استان را قابل قبول دانست و گفت: فقط در شهر بیرجند و به جهت اختلاف نظر اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در روند صدور پروانه ساختمانی، کار به کندی پیش می‌رود که این موضوع از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال پیگیری است.