بجنورد-ایرنا- استاندارخراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۹۹.۲ درصد از روستاهای این استان از گاز شهری برخوردارند و با گازرسانی به ۱۱ روستای باقی مانده، بهمن ماه ۱۴۰۰ جشن پایان گازرسانی در این استان برگزار می شود.

محمدعلی شجاعی روز شنبه در آیین بزرگداشت پوشش ۹۹ درصدی گاز رسانی به روستاها اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ روستای این استان که شرایط گازدار شدن را دارند، از گاز شهری محرومند که اعتبار مورد نیاز برای گازرسانی به این روستاها تامین و عملیات اجرایی آن در دست اجراست.
نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی ۵۶۲ خانوار روستایی در روستاهای فاقد گاز استان سکونت دارند که سرانه گاز رسانی به روستاها به ازای هر خانوار ۱۲۰ میلیون ریال بود که با توجه به دور بودن این روستاها این سرانه به ۲۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است.
شجاعی اظهار داشت: برای گازرسانی به این روستاها و پاسگاه های مرزی باید از مشارکت سایر دستگاه ها، موسسه ها و نهاد های حمایتی نیز  استفاده کنیم، هیچ روستا و دستگاهی حتی در دور دست نباید از زیر ساخت ها و خدمات محروم بماند.

شجاعی افزود: متاسفانه بیشتر پاسگاه های مرزی از زیر ساخت راه مناسب، خدمات آب، گاز بی بهره بوده اند، با وجود اینکه مرزبانان امنیت برقرار می کنند اما تاکنون به آنان خدمات نرسانده ایم.

وی با بیان این که استان خراسان شمالی در بیشتر زیر ساخت ها نسبت به کشور در رده های آخرقرار دارد خاطرنشان کرد :  با این وجود در حوزه گازرسانی به روستاها رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد که این نشان از زحمات و تلاش تمامی مدیران در این حوزه است.

انتقاد از عملکرد ضعیف پتروشیمی در مسوولیت اجتماعی 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه در سال جاری در حوزه جلوگیری از قطعی گاز از بهترین استان های کشور بوده ایم گفت: قطعی گاز در فصل زمستان بسیار محدود بود، تلاش کردیم صنایع دچار مشکل نشوند.

غلامرضا هوایی افزود: مدیریت استان با تمام توان پای کار آمد اما برخی از صنایع و به ویژه پتروشیمی در مسیر توسعه استان و انجام مسوولیت های اجتماعی گام برنداشتند.

وی اظهار داشت: پتروشیمی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود داشته است اما تاکنون کمتر توجهی به مسوولیت های اجتماعی خود داشته است، این شرکت تولیدی قول مساعدت و ارایه خدمت به مناطق محروم از جمله راز و جرگلان را داده بودند اما عملی نکرد.

وی با بیان اینکه سهم کل صنایع استان از گاز به نسبت کشور بسیار پایین است اظهار داشت: باید تلاش کنیم صنایع از گاز برخوردار شوند تا علاوه بر صرفه جویی سایر سوخت ها تا برای استان درآمد نیز ایجاد شود.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی  نیز در این آیین بر گسترش عدالت در مناطق محروم، دور دست تاکید کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا در شاخص های مختلف وضعیت استان را بهبود ببخشیم.

حجت الاسلام رضا نوری افزود: ایجاد زیر ساخت ها و ارایه خدمت به مناطق محروم از اهداف انقلاب  است و  در این مسیر فراز و فرودهایی در سال های گذشته داشته ایم اما باید نگاه به سمت قله باشد، ارایه خدمات نباید محدود به عده ای خاص باشد
خراسان شمالی صدرنشین گازرسانی در ایران 
مدیر کل شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه این استان در شاخص بهره مندی از گاز طبیعی در روستاها و شهرها از میانگین کشوری بالا تر است گفت: هم اینک ۱۰۰ درصد جمعیت شهری از گاز برخوردارند به طور یکه این شاخص در کشور حدود ۹۰ درصد است.
میر اعلم میربلوکی اظهارداشت : همچنین شاخص گازرسانی در روستاییان در این استان ۹۹.۲ درصد است که میانگین کشوری آن حدود  ۸۰ درصد رسید و 12 درصد این استان از میانگین کشوری در گازرسانی به روستاها بالاتر است..

        

میر علم بلوکی افزود: هم اینک ۳۳۸ هزار مشترک از گاز طبیعی برخوردار هستند که سبد انرژی استان از گاز ۷۳ درصد است.

در پایان این آیین از تمبر یادبود آیین بزرگداشت پوشش ۹۹.۲ درصد گاز رسانی به روستاهای خراسان شمالی رونمایی شد.