در مطالعه‌ای که «هوآوی»  و «آکسفورد اکونومیکس»  انجام داده‌اند، پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵درصد اقتصاد جهان یعنی عددی در حدود ۲۳ تریلیون دلار دیجیتالی خواهد شد. این در حالیست که این درصد در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵ درصد بوده که نشان‌دهنده رشد ۱۰درصدی تنها طی ۱۰ سال است.

به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، در عصر حاضر، فناوری‌های دیجیتال منبع اصلی ثروت و قدرت محسوب می‌شوند. کسانی که این فناوری‌ها را گسترش داده و سعی در خلق ارزش به کمک آن‌ها دارند، صاحبان اصلی قدرت و ثروت در عصر دیجیتال هستند.

 این پیشرفت و توسعه پرشتاب، بانک‌ها را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و منجر به پدیدار شدن رویکرد جدیدی با نام بانکداری دیجیتالی شده است. در بانکداری دیجیتالی ، دیگر ارائه خدمات بانکی محدود و در انحصار بانک نبوده و بانک‌ها به عنوان بستری برای انجام امور بانکی هستند. در واقع، بانکداری دیجیتالی به خصوص مورد استقبال فین‌تک‌ها،  استارت‌ آپ‌ها و سایر کسب و کارهای کوچک جهت ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتری است. علیرغم جدید بودن رویکرد بانکداری دیجیتالی ، انعطاف پذیری قابل توجهی برای توسعه و برطرف کردن انواع نیازمندی‌ها از خود نشان داده است.

تدوین نقشه راه برای رسیدن به بانکداری دیجیتال

براساس این گزارش، بانکداری دیجیتال در ایران یک مفهوم جدید است و جامعه هنوز به عمق این موضوع پی نبرده است. در حال حاضر بانک‌ها  با توصیه وزارت اقتصاد در پی تدوین نقشه راه برای رسیدن به بانکداری دیجیتال هستند، در چنین شرایطی بانک ایران‌زمین امروز در جایگاه یک بانک خصوصی پلتفرم بانکداری دیجیتال را آماده کرده و به صورت پایلوت در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.

حدود سه ماه مانده به پایان سال گذشته بود که بانک ایران‌زمین از «فراز» رونمایی کرد. فراز مخفف عبارات فناوری روز ایران‌زمین و عنوان نخستین پلتفرم دیجیتال این بانک است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار شماری ازکارکنان و مشتریان آن قرار گرفته، اما بانک ایران‌زمین بر آن است تا پایان امسال این پلتفرم را در دسترس همه مشتریانش قرار دهد تا به گفته مدیران آن انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری کشور بیافریند؛  این تمام اطلاعاتی است که تاکنون از فراز منتشرشده اما با این تفاسیر دانستن جزئیات بیشتر از این پلتفرم می‌تواند جالب‌توجه باشد.

آنطورکه" فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین"،  فراز را نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال کشور معرفی می‌کند، او فراز را مصداق واقعی بانکداری باز می‌داند که به دست بانک ایران‌زمین اجرا می‌شود،  رویکردی که در دنیا رو به توسعه است و کارکرد شعب بانکی را متحول می‌کند.

هدفگذاری بانک ایران‌زمین از ایجاد فراز برای تغییر کارکرد شعب به عنوان جایگاه ارائه خدمات بانکی

براین اساس،  نه‌تنها مشتری دارای یک هویت واحد در کلیه درگاه‌ها است، بلکه عملاً همه درگاه‌ها را به‌صورت یک سیستم یکپارچه و واحد می‌بیند. در شیوه Omni Channel ارتباط با مشتری در هر زمان، هر مکان و بر روی همه ابزارها به شیوه‌ای یکنواخت انجام می‌پذیرد. همچنین در این شیوه،  مشتری و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد،  محور نحوه ارائه سرویس‌هایی است که به وی ارائه می‌شود.

همچنین شیوه سرویس‌دهی به هر مشتری،  بر اساس فعالیت‌هایی که در کلیه درگاه‌ها انجام داده است شخصی‌سازی می‌شود. در نتیجه،  در این شیوه نه‌تنها به درخواست‌های صریح مشتری پاسخ داده می‌شود،  بلکه علایق و نیازهای ضمنی وی نیز حدس زده می‌شود.

بنابراین،  هدفگذاری بانک ایران‌زمین از ایجاد فراز به دنبال تغییر کارکرد شعب به عنوان جایگاه ارائه خدمات بانکی است، به طوری که خدمات بانکی همچنان به طور کامل به مشتریان عرضه شود تا تغییر کارکرد شعب کمبودی در کیفیت و کمیت خدمات ایجاد نکند. بدیهی است شعب بانک کارکرد دیگری خواهند داشت که در ادبیات دیجیتال به این رویداد تحول شعب می‌گویند.

در این مدل، مشتری می‌تواند با برقراری تماس تصویری با بانک خدمات موردنیاز را همچون زمانی که به طور فیزیکی در شعبه حضور پیدا می‌کند،  دریافت کند.

امکان افتتاح گروهی حساب و صدور کارت و دیگر خدمات این چنینی از جمله خدماتی هستند که در قالب 12 پلتفرم کنونی در فراز ارائه می‌شوند اما آنچه می‌تواند این پلتفرم‌ها را با مشتری ارتباط دهد، نسخه فراز بر روی وب و موبایل است. البته ظاهر این پلتفرم مانند اینترنت بانک‌ها و موبایل بانک‌های رایج است، اما درون و باطن آن با این دو تفاوت بسیار دارد و برجسته‌ترین تفاوت آنها فضای شخصی‌سازی شده فراز است، در واقع این جاست که فراز توانسته به مفهوم بانکداری باز عینیت ببخشد چون قابلیت پذیرش سرویس‌های بیرونی را دارد و کاربر می‌تواند انتخاب کند کدام خدمات بانکداری و غیربانکداری را در این پلتفرم دریافت کند و سرویس مربوط به آن را در فراز استفاده کند.

به نظر می رسد تا پایان سال خدمات بانکی به طور کامل توسط بانک ایران‌زمین دیجیتالی و ساده‌سازی شود و تجربه مشتری نیز در آن بررسی شود.

 سال 1400 سال پیاده سازی بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین 

دراین گزارش آمده است :هدف نهایی این است که فراز که تاکنون بر موبایل و وب سوار شده بر روی دستگاه‌های خودپرداز و مرکز تماس دیجیتال هم فعال شود تا مشتری بتواند فرآیند یک خدمت را در تمام کانال‌ها دریافت کند، در حالی که این کانال‌ها به یکدیگر پیوسته و یکپارچه شده باشند.

این مسیری است که سیستم‌های بانکداری جهان در آن قرار دارند. به طور مثال یکی از کارکردهای پلتفرم فراز این است که مشتری می‌تواند تنها در چند دقیقه وام بگیرد آن هم بدون نیاز به حضور در شعبه.

 آنظور که پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین با توجه به اهمیت این موضوع می گوید: "ما براساس برنامه ریزی های انجام شده سال 1400 را سال پیاده سازی بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین قرار دادیم. به طور قطع،  در این سال به آنچه برایش تلاش کرده ایم و برنامه داشته ایم دست خواهیم یافت چرا که بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین،  تحولی در شبکه بانکی ایجاد خواهد کرد".

او همچنین پلتفرم فراز بانک ایران زمین را اولین نمونه کامل بانکداری دیجیتال در کشور می داند و تاکید می کند: "ما در اجرای بانکداری دیجیتال نگاه زیرساختی و زیربنایی داشته ایم بطوریکه در حال حاضر تمام ارکان بانک عزم خود را برای تحقق چشم انداز پنج ساله بانک جزم کرده اند".

پورسعید،  سال 1400 را سالی مهم و حیاتی برای بانک ایران زمین می داند و براین باور است که،  همکاران می دانند که سال 1400 سال موفقیت برای بانک ایران زمین خواهد بود.

م. خ

منبع: بانک ایران زمین