یزد - ایرنا - مدیر توزیع اداره برق ابرکوه گفت: با هدف صرفه‌جویی و بهره‌وری بیشتر در مصرف انرژی الکتریکی ، کشاورزانی که چاه‌های خود را در اوج مصرف روزانه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ عصر خاموش و از مدار خارج کنند، می توانند از ۲۰ ساعت مابقی از برق رایگان بهره‌مند شوند.

ابوالفضل اکرمی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستورالعمل از سوی وزارت نیرو صادر و ابلاغ شد و اجرای آن تا ۱۵ شهریورماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ابرکوه از قطب‌های مهم کشاورزی استان یزد است و ۶۵ درصد انرژی  مصرفی شهرستان مربوط به امور کشاورزی است، اظهارکرد: از بهره بردارانی که مالک چاه کشاورزی هستند، دعوت می‌شود برای تکمیل تفاهم نامه در اجرای این طرح به مدیریت توزیع برق ابرکوه و بخش بهمن مراجعه کنند.

اکرمی ادامه داد: این طرح علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی کشاورزان در کاهش خاموشی در زمان اوج مصرف(پیک) در فصل گرما نقش مهمی دارد.

مدیر توزیع اداره برق ابرکوه ، اضافه کرد: از مجموع ۶۶۹ حلقه چاه در بخش زراعت و باغبانی، ۶۳۵ مورد آن با ۷۰۱ انشعاب مربوط به طرح‌های نوین آبیاری است که از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند.

کشاورزان برداشت آب را بیشتر مدیریت کنند

همچنین مدیر امور منابع آب ابرکوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، با توجه به کاهش بارندگی سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، تداوم حدود ۲۵ سال پدیده خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی از کشاورزان و بهره برداران خواست که به دلیل بحرانی بودن وضعیت منابع آبی  شهرستان ، برداشت آب را بیشتر مدیریت کنند.

سیدعلی مشکات افزود: آبخوان های منطقه به دلیل کاهش نزولات جوی در معرض خطر قرار دارد و برای حفظ این منابع مشارکت و همکاری بیش از پیش کشاورزان و بهره برداران ضروری است.

وی اظهارکرد : باتوجه به کسری مخازن آب زیرزمینی ، عمق برخی فروچاله ها در ابرکوه نگران کننده است و بایستی کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این سرمایه ملی نسبت به سال های گذشته بیشتر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰ سانتیمتر ، عمق آب سفرهای زیرزمینی به خاطر خشکسالی کاهش می یابد ، تصریح کرد: کاهش آب سفره های زیرزمینی خطرهایی مانند فرونشست زمین، فروچاله ها، شق زمین، کاهش حجم آب شیرین و شوری منابع را در پی دارد و هم اکنون علاوه بر این مشکلات آبدهی بیشتر چاه ها نسبت به گذشته کم و روز به روز از دبی چاه ها کاسته می‌شود.

مشکات اظهار کرد: این شهرستان یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است که با کسری مخزن حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب روبروست، این در حالی است که ۳۰ درصد چاه های کشاورزی استان در ابرکوه حفر و ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان مصرف می شود.

مدیرامور منابع آب ابرکوه با بیان اینکه بهره برداران و کشاورزان سالانه از ۷۵۵ حلقه چاه فعال مجاز به برداشت حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب هستند، ادامه داد: برداشت بی رویه آب از گذشته تاکنون سبب شد تا دشت ابرکوه پس از دشت یزد - اردکان بیشترین کسری مخزن آب استان را داشته باشد.

شهرستان ابرکوه که یکی از قطب های مهم کشاورزی یزد است، به دلیل وجود عرصه های بیابانی در منطقه گرم و خشک و کم باران استان قرار دارد و حوزه آبریز آن در شمال استان فارس واقع است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.