شیراز-ایرنا-شهردار شیراز بدهی کنونی شهرداری را پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: این مسئولیت را حدود چهار سال پیش با چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری تحویل گرفتیم.

به گزارش ایرنا،حیدر اسکندرپور یکشنبه در نشست خبری با اشاره به مباحث اخیر درباره بدهی‌های شهرداری نیز با تاکید بر اینکه همه اسناد مالی در شهرداری ثبت شده و با گفتن من یا دیگری واقعیت تغییر نمی‌کند، عنوان کرد: بر اساس این اسناد دوره گذشته شهرداری در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۶ بدهی چهار هزار و ۱۷۰میلیارد تومانی را به دوره فعلی تحویل داده است.

وی ادامه داد: این بدهی شامل یک هزار و هشت  میلیارد تومان بدهی بانکی، یک هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان اوراق مشارکت است که بر اساس قیمت سه هزار و ۵۰۰ تومان دلار در آن زمان این بدهی، یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد : بدهی بانکی یک هزار و. هشت میلیارد تومانی باقی مانده از دوره گذشته تبدیل به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شده که یک هزار  میلیارد تومان آن، سود تسهیلاتی بوده که در گذشته گرفته شده است.

اسکندرپور یادآور شد: مجموع تسهیلات دریافتی شهرداری از بانک طی چهار سال گذشته ۵۴۹ میلیارد تومان بوده که ۵۱۳ میلیارد تومان از این میزان بازپرداخت شده است.

به گفته شهردار شیراز، بدهی شهرداری به پیمانکاران در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶  حدود یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این رقم به  یک هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان رسیده است.

اسکندرپور بیان کرد: اوراق مشارکت بازمانده از دوره قبل  یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بود که اکنون به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد رسیده و با وجود اینکه در همین دوره اوراق مشارکت جدیدی برای خط ۲ مترو گرفته شده، تسویه بخشی از اوراق سبب شده این عدد افزایش چشمگیری نداشته باشد.

شهردار شیراز بدهی کنونی شهرداری را پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: شهرداری را در سال ۹۶ با چهار هزار و یکصد میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم که بر اساس قیمت دلار که امروز ۲۵ هزار تومان است این رقم معادل ۲۲۰ میلیون دلار بدهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه فروش املاک شهرداری در سال ۹۵ هشتصد و سی و هفت میلیارد تومان بوده است که بر اساس قیمت روز ۲۳۹ میلیون دلار است افزود: در سال ۹۹ فروش اموال ۶۳۰میلیارد تومان بوده که محاسبه آن به دلار ۲۵ میلیون دلار می‌شود.

وی عنوان کرد: یک رام قطار در سال ۹۶ حدود ۶ میلیون یورو بود که ۲۴ میلیارد تومان محاسبه می‌شد که امروز این عدد به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

شهردار شیراز با اشاره به  اینکه بخش عمده‌ای از بودجه این شهرداری در دوره اخیر صرف اتمام پروژه‌های نیمه تمام شده است، افزود: پروژه زیرگذر گلستان در ابتدای فعالیت این دوره از مدیریت شهری ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده بود که با تخصیص ۳۸ میلیارد تومان هزینه دیگر در این دوره به پایان رسید.

 وی خاطرنشان کرد: اینکه پروژه را به نام چه کسی ثبت کنیم مهم نیست چرا که اعداد و آمار و اسناد گویای تلاش‌ها در دوران مسئولیت افراد بوده و هدف، خدمت رسانی به مردم است.

 اسکندرپور در ادامه با بیان اینکه با تشکیل و استقرار شورای ششم شهر و فرصتی که برای دور جدید مدیریتی ایجاد می‌شود در مجموعه شهرداری آمادگی این تحول ایجاد خواهد شد گفت: اعضای شورای کنونی و آینده شیراز اخیرا با هم نشست داشته‌اند و در مجموعه شهرداری نیز همه اطلاعات لازم در اختیار منتخبان مردم قرار خواهد گرفت و با یک برنامه ریزی مقرر شده طی یک برنامه مشخص کارکنان و مدیران شهری اطلاعات را به منتخبین جدید منتقل کرده و سوالات آنها را پاسخ دهند.

شهردار شیراز ادامه داد: اطمینان دارم با تجربه پنج دوره شورای شهر در شیراز گام‌های بلندتری برای این کلانشهر رقم خواهد خورد و شاهد اتفاقات بهتری در شیراز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آینده شیراز برای همه اهالی این شهر مهم است،اضافه کرد: گزارش کاملی از اقدامات انجام شده این دوره مدیریت شهری در روزهای نخست استقرار شورای شهر ششم به صورت مکتوب و مستند در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

اسکندرپور در ادامه به اظهارات اخیر رییس مجمع نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی و شهردار سابق شیراز درباره بدهی‌های مدیریت شهری کنونی اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته مصاحبه‌ای از شهردار سابق شیراز و نماینده کنونی مردم این شهر مشاهده کردم که مربوط به شهرداری است که درخصوص عملکردها توضیح می‌دهم اما در خصوص موارد شخصی به احترام شهردار سابق شیراز سکوت می کنم اما در خصوص عدد و رقم‌ها توضیحاتی خواهم داد.

وی با بیان اینکه مطالبی آماده شده بود که برای رسانه ها و مردم ارایه شود اما احساس می کنم بیان آن خدمتی به مردم و شهرداری نخواهد کرد،اظهار داشت: اظهاراتی از سوی برخی چهره‌ها درباره تعیین شهردار آینده شیراز در بعضی رسانه ها مطرح و گفته می‌شود که شهردار آینده باید سیاسی یا عمرانی باشد و یا نباشد.

شهردار شیراز عنوان کرد: مدیری که می‌خواهد در کلانشهر شیراز مدیریت کند باید برداشت روشنی از مسائل سیاسی، عمرانی و... داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهر جمع شهروندانی است که در آن زندگی می کنند و شهردار آن باید شناخت کلی از مسائل داشته باشد،گفت: اینکه گفته می‌شود شهردار سیاسی نباشد که اگر اینگونه باشد باید دید چطور می‌تواند درست مدیریت کند و عنصری که می‌خواد در یک مجموعه فعالیت کند باید پیشینه داشته باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که در شهرداری نباید کار سیاسی انجام داد و به نفع گروه و یا جریان خاص اقدام کرد، افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۹۷ درصد کل بودجه عمرانی شیراز به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت و در سال ۹۹ فرصت پیدا شد که پروژه‌های جدید شروع و انجام شود.

اسکندرپور بیان کرد: در خط یک قطار شهری شیراز هفت ایستگاه از ۲۰ ایستگاه این خط در دوره جدید افتتاح شده است و در خط ۲ مترو نیز ۲ هزار و صد میلیارد تومان در این دوره هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ و ۹۹ بیشترین سهم را حمل و نقل عمومی از بودجه شهری شیراز داشته است گفت: در بخش اتوبوسی نیز ۳۰ درصد اعتبارات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در دوره گذشته مدیریت شهری و ۷۰ درصد در دوره فعلی پرداخت شده است.

شهردار شیراز گفت: در بخش پروژه های عمرانی بزرگ مقیاس نیز در سال ۹۹  نیز ۱۰ پروژه بزرگ مقیاس ازجمله تقاطع های خدادوست، مهندسین و رودکی به بهره برداری رسیده است.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه شیراز، مدیریت شهری مالی قدرتمندی دارد که به راحتی می‌تواند از عهده تعهدات خود بر بیاید و پروژه‌ها را با قدرت پیش ببرد، گفت: حفظ احترام و تکریم ارباب رجوع از مهمترین اولویت‌های ما در این دوره از مدیریت شهری بود و در این راستا معتقدیم که نقش فرآیندها مهمتر از اشخاص و مدیران بوده و با استقرار شهرداری الکترونیک در گام اول توانستیم پاسخ استعلام‌ها به صورت الکترونیکی تا کمتر از ٤٨ ساعت اعلام شود.

او اضافه کرد: سالانه حدود ١٢٠ هزار مراجعه به شهرداری  شیراز داریم که ٧٥ درصد این مراجعات مربوط به استعلام ها است و ٥٦ درصد از این میزان نیز مربوط به استعلام آپارتمان‌ها است و اکنون دیگر در این باره مراجعه‌ای نداریم.

شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه در دهه‌های گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه خاصی نشده بود، گفت: بافت تاریخی یک ثروت بود و در دو سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

اسکندرپور در پایان گفت: اقدامات ما در بافت تاریخی شیراز معادل چهل سال گذشته است و این ادعا با رقم و عدد و پروژه قابل اثبات است و پس از پایان دوران کرونا، بافت تاریخی حتما یکی از فرصت‌های جدی گردشگری شهر شیراز خواهد بود.

پیش از این نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بدهی پنج هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز گفته بود: شهرداری باید پاسخگوی این حجم بدهی که برای شهروندان به جای گذاشته باشد و بگوید در کجا و صرف کدام پروژه کرده است.

علیرضا پاک فطرت افزود: شهرداری شیراز در طول چهار سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان از شهروندان شیرازی پول گرفته و علاوه بر این، در آستانه اتمام این دوره پنج هزار میلیارد تومان هم بدهی از خود بر جای گذاشته است.

شهردار سابق شیراز اظهار داشت: کل بدهی که ما در آن مقطع در شهرداری از خود به جای گذاشتیم یک هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسید اما در همان زمان دیدیم که قدرت رسانه‌ای جناح شهرداری آنقدر بالا بود که در کل کشور گفته شد شیراز یک شهر سوخته است اما امروز که شهردار پنج هزار میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشته یک نفر از هیچ جناحی جرات نکرده که سوال کند علت این حجم بدهی چیست و در کجا هزینه شده است.