اردبیل - ایرنا- روستاها در استان اردبیل بعنوان یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصاد استان وضعیت چندان مطلوبی نداشته و هنوز مهاجرت از آنها بعنوان معضلی اساسی مشاهده می‌شود و در این میان راه روستایی یکی از مهمترین مقوله‌هایی است که می‌بایست برای رفع مشکلات مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

راه در استان اردبیل هنوز که هنوز است بعنوان یک مشکل مهم خودنمایی می‌کند و علیرغم تلاش‌های زیاد در سال‌های گذشته،  فاصله این استان با دیگر استانهای کشور فاصله‌ای قابل تامل است.

به گفته مسئولان استان اردبیل، این استان در زمینه داشتن راه‌های استاندارد از جمله بزرگراه از دیگر استانهای کشور عقب است و در زمینه راه‌های روستایی نیز می‌بایست گام‌های بزرگی  برای اصلاح امور برداشته شود. 

بسیاری از روستاییان استان اردبیل بویژه در مناطق محروم از اینکه پس از سال‌ها از داشتن راه مناسب بهره‌مند نیستند گلایه‌ داشته  و در فضای مجازی نیز فیلم‌های بسیاری بویژه در شرایط جوی نامساعد از وضعیت نامساعد و غیر قابل تردد جاده های روستایی به اشتراک گذاشته می‌شود. 

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل، مجموع راه‌های روستایی استان پنج هزار و ۲۷ کیلومتر است که از این مقدار ۲ هزار و ۷۷۲ آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شوسه و هزار و ۲۲۰ کیلومتر نیز خاکی است و میانگین برخورداری راه‌های روستایی استان از آسفالت مناسب هم ۵۵ درصد می باشد.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تازگی در بازدید از راههای روستایی استان در اردبیل گفت که ۵۸ درصد راههای روستایی استان اردبیل آسفالت هستند.

در این میان  وضعیت برخی شهرستانها از نظر راه روستایی نامطلوب بوده و نیاز به سرمایه‌گذای بیشتر در آنها می‌باشد.

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس  با بیان اینکه شاخص راه‌های روستایی آسفالته شهرستان خلخال پایین‌تر از دیگر شهرستان‌ها است گفت: در حالی که افزایش امکانات رفاهی و زیربنایی از جمله آسفالت راه‌ها می‌تواند موجب ماندگاری جمعیت در روستا و افزایش جمعیت آن شود ولی بی‌توجهی به این امر می‌تواند عواقب نامطلوبی از جمله مهاجرت از روستاها بدنبال داشته باشد .

به گفته وی ، راه‌های ارتباطی روستایی خلخال نیازمند نگاه ویژه مسئولان است و تزریق اعتبار برای اجرای عملیات ترمیم ، بازسازی و آسفالت راه‌های خاکی است . هنوز شاخص بهره‌مندی اهالی روستاهای خلخال از راه آسفالت  ۴۵ درصد است که این میزان در مقایسه با میانگین استان اردبیل ۳۸ درصد پایین‌تر است .

وی بیان‌کرد: در حال حاضر از مجموع ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی این شهرستان ۳۰۰ کیلومتر آسفالت بوده و این در حالی است که پروژه‌های نیمه‌کاره در این زمینه وجود دارد که عملیات اجرایی آن سال‌هاست که به سرانجام نرسیده است .

او با اشاره به وجود ۱۴۲ روستای دارای سکنه در خلخال گفت : در حالی که افزایش امکانات رفاهی و زیربنایی از جمله آسفالت راه‌ها می‌تواند موجب ماندگاری جمعیت در روستا و افزایش جمعیت آن شود ولی بی‌توجهی به این امر می‌تواند عواقب نامطلوبی از جمله مهاجرت از روستاها بدنبال داشته باشد .

وی همچنین با اشاره به محدودیت زمانی اجرای پروژه‌های عمرانی این شهرستان به لحاظ قرار گرفتن در یک منطقه سردسیر بر لزوم تلاش مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در تامین اعتبار و همچنین تلاش مضاعف مسئولیت اداره کل راهداری استان در جذب بموقع اعتبارات و تسریع در اجرای پروژه‌های بهسازی و یا راه‌سازی منطقه تاکید کرد . فاصله چشمگیر شهرستان خلخال با شاخص آسفالت کشوری در راه‌های روستایی قابل قبول نیست ، طوری که راه روستای ۲۲۷ خانواری تیل در بخش شاهرود و روستای میانرودان با ۲۲۰ خانوار هنوز آسفالت ندارد .

نظری افزود : فاصله زیاد شاخص راه آسفالته روستایی شهرستان خلخال با شاخص آسفالت استانی و کشوری قابل تحمل مردم منطقه و افکار عمومی نیست و اعتبارات راه روستایی باید عادلانه و بر اساس جمعیت مناطق توزیع شود .

 مناسب نبودن وضعیت راههای روستایی در این استان باعث شده است تا میزان تصادفات رانندگی در این جاده ها نیز بیشتر باشد و به گفته  فرماندهان پلیس راه  استان اردبیل  ۴۲ درصد تصادفات جاده‌ای این استان در راه‌های فرعی و روستایی رخ  می‌دهد.

به گفته سرهنگ سید حجت فتاحی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی  استان اردبیل،  ۷۰ درصد راههای  این استان را جاده های  روستایی و فرعی تشکیل می‌دهد  و توجه به این جاده‌ها می بایست بیشتر از این باشد تا از میزان تصادفات و تلفات آن نیز کاسته شود. 

با وجود محرومیت استان اردبیل در زمینه راه بویژه در حوزه روستایی تلاش‌های زیادی از سال‌های گذشته در رفع این محرومیت آغاز شده و همچنان در حال اجرا می باشد.

 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته قرار است در مجموع ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان در قالب طرح ابرار یک و ۲ آسفالت شود که از این مقدار راه روستایی تاکنون ۴۰ کیلومتر بهسازی، ، مرمت، شن‌ریزی و آسفالت شده است.

کلیم الله وثوقی  بهسازی، مرمت، شن‌ریزی و آسفالت راه‌های روستایی را از اولویت‌های اداره کل راهداری برشمرد و اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه روستاهای بالای ۵۰ و ۲۰ خانوار در استان اردبیل مرمت و آسفالت خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ابرار در استان تاثیر قابل‌توجهی در ارتقای ایمنی، کاهش تلفات رانندگی و تسهیل جابجایی بار و مسافر روستایی خواهد داشت، افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله بازسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی موجب تسهیل در داد و ستد و افزایش درآمد روستاییان شده و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اولویت نخست این اداره کل را  ارتقای سطح ایمنی راه‌های این استان  ذکر کرد و افزود: علاوه بر ارتقای سطح ایمنی راه ها، احداث و توسعه راه های روستایی و استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی موجود از دیگر اولویت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت ها و حمل و نقل یکی از شاخص های مهم توسعه هر جامعه است، اظهار داشت: استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلو متر انواع راه ها مانند بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ارزش ریالی امروز آنها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می باشد که سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده و حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ۸۹ پروژه راهداری در حوزه راه‌های روستایی به طول ۶۱۴ کیلومتر در استان اردبیل در حال انجام است، افزود:  این پروژه ها ۶۱۴ کیلومتر  راه روستایی را شامل می شود که بخشی انجام و بخشی نیز در حال اجرا می باشد.

وثوقی به آسفالت دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه‌ روستایی استان اشاره کرد و گفت: عمر برخی از این جاده ها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است که در جهت تعمیر و روکش آسفالت این مسیرها به رغم محدودیت منابع مالی تلاشی جدی انجام می‌شود تا ما بتوانیم رضایت روستاییان را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در برخی از روستاها به رغم جمعیت بالای ۵۰ خانوار تاکنون آسفالت‌ریزی انجام نشده که در این زمینه نیز ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد با بیشترین روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار در اولویت اصلی هستند.

 شعبانعلی خاوری سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم گفت:  در اجرای طرح ملی ابرار ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل بهسازی و آسفالت شده است.

به گفته وی ، در قالب طرح ملی  یک و ۲ ابرار ۲۴۰ کیلومتر پروژه برای استان اردبیل در نظر گرفته شده بود که با تلاش راهداران ۵۰ درصد این پروژه‌ها اجرا شده است.

استاندار اردبیل هم از انعقاد تفاهم نامه مشارکت در اجرای پروژه های راهداری بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان بین استانداری اردبیل و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور خبر داد و گفت: این تفاهم نامه  برای شروع عملیات اجرایی پروژه های اولویت دار راهداری استان در سال جاری منعقد شده است.

وی با بیان اینکه پروژه های روکش آسفالت در راه های مواصلاتی به طول ۱۰۰کیلومتر اجرا می شود، افزود: روکش آسفالت در راه های شریانی و فرعی، اصلاح نقاط حادثه خیز، ایمن سازی راه های شریانی استان و خرید و بازسازی ماشین آلات سنگین و سبک راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال جاری انجام می شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: در این تفاهم نامه ۴۰درصد اعتبار لازم از سوی استانداری و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان و از محل منابع استانی در قالب موافقت نامه طرح های تملک استانی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ابلاغ و از این طریق تامین می شود.

بهنام جو ادامه داد: ۶۰ درصد دیگر نیز از محل منابع ملی در سال۱۴۰۰ از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به اداره کل استان ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه انجام مطالعات تکمیلی بلافاصله باید بعد از تبادل این تفاهم نامه پیگیری شود، افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل بعد از ابلاغ، پیگیری های لازم را انجام دهد و همه اقدامات خود را در سال جاری تا پایان آبان ماه انجام دهد و اعتبارات لازم برای راه های روستایی از محل استانی تامین می شود.

به گفته استاندار اردبیل ، پروژه های خوبی از سوی راهداری استان تعریف شده است که از جمله این پروژه ها تکمیل بهسازی محور هشتجین تا مزرعه، تکمیل پروژه محور کریق_ آرموداق در شهرستان نیر، تکمیل پروژه بیله سوار، احداث پل عنبرلو و ۲۰ کیلومتر روشنایی در جاده های شمال استان از جمله طرح های در دست اجراست که با ابلاغ این تفاهم نامه انجام می شود.

بهنام جو ادامه داد: همچنین رفع نقاط حادثه خیز که ۱۰ نقطه با تایید و ابلاغ سازمان انجام می شود و ایمن سازی محورهای شریانی و ۱۰۰میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه های شریانی و فرعی استان با تایید و ابلاغ سازمان هزینه می شود.

وی با بیان اینکه توسعه و بهسازی ماشین آلات و ساختمان های راهداری از دیگر اولویت های این تفاهم نامه است، افزود: برای بهسازی و بازسازی ناوگان راهداری و ساختمان های این اداره کل بالغ بر ۴۵میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح نمین، روشنایی خروجی اردبیل به خلخال، گردنه کجل، محور اردبیل به مغان، آسفالت راه فرعی کورائیم به خلفلو از دیگر پروژه هایی است که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۶۲۵ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۷ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان، ۳۰ بخش، ۷۳ دهستان، ۲۹ شهر و در مجموع هزار و ۸۶۳ روستا و آبادی دارد.