امید قیطانی روزسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ در کشور بسیاری از بخشها از جمله آموزش را غافلگیر کرد و با وجودیکه سالهای قبل از آن، اقداماتی برای تولید نرم افزارهای آموزشی صورت گرفته بود اما به یک باره با انبوهی از تقاضا برای نرم افزارها و محتوای آموزش مجازی در مدارس مواجه شدیم.
وی با تاکید بر اینکه در آن برهه زمانی هنوز برخی مولفهها برای آموزش مجازی مانند زیرساختها، کادر آموزشی و محتوای آموزشی در آمادگی قرار نداشتند، اظهار داشت: صنعت تولید نرم افزارهای آموزش مجازی کشور در این کار از سایر بخشها جلوتر بود و شرکتهای دانش بنیان فعال در این زمینه توانستند با تلاش شبانه روزی کارشناسان خود این فشار را تحمل و نرم افزارهای با کیفیت و قابل قبول ارائه کنند.
این کارشناس با بیان اینکه دوران کرونا زمینه را برای صنعت تولید نرم افزارهای آموزشی بیشتر از قبل فراهم کرد، گفت: این دوران باعث شد تا نرم افزارهای آموزشی ما به روز شود و کاری که شاید پنج سال طول میکشید در کمتر از یک سال انجام شد.
قیطانی که مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در زمینه خدمات فناوری آموزشی در اصفهان است، افزود: در این دوران امکان ورود و بومی سازی نرم افزارهای خارجی وجود نداشت زیر نظام آموزشی کشور مبتنی بر مولفههای فرهنگی و اجتماعی خاص خود است و کارشناسان داخلی با استفاده از تحلیل فرایندهای ساختار آموزشی ایران به تولید نرمافزارهای آموزشی پرداختند.
وی با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت آموزش مجازی در آینده در کشور نیاز به ارتقای مولفههای اصلی آن به ویژه زیرساخت های اینترنتی دارد، تصریح کرد: در ۲ سال گذشته یکی از مهمترین مشکلات در مسیر آموزش مجازی، زیرساخت اینترنت و سرعت و میزان پهنای باند آن بود و با وجود همه تلاشهایی که برای بهبود وضعیت آن صورت گرفت اما هنوز نیاز به ارتقا دارد.
این کارشناس با بیان اینکه ایجاد زیرساخت اینترنت با کیفیت و با سرعت باید از طریق سیاستگذاریها و حمایتهای دولت صورت گیرد، افزود: زیرساختهای ارتباطی و شبکهای باید به گونهای در کشور ایجاد شود تا امکان ارائه انواع خدمات آموزش مجازی بدون قطعی فراهم باشد.
قیطانی دیگر زیرساختهای مورد نیاز برای آموزش مجازی را نرم افزار، منابع انسانی و کیفیت محتوا دانست و اظهار داشت: آموزش مجازی در دوران کرونا به یکی از مهمترین نیازهای کشور تبدیل شد و نرم افزارهای ارائه شده نقش مهمی در هوشمندسازی مدرسه ها و آموزش مجازی ایفا کردند.
وی منابع انسانی را افرادی خواند که از برنامههای آموزش مجازی استفاده میکنند و گفت: معلمان در خط مقدم آموزش مجازی قرار دارند اما در ابتدای دوران کرونا شاید آمادگی چندانی برای این کار نداشتند اما پس از آن به دلیل ضرورت ایجاد شده، سطح آشنایی با فناوری کارکنان بخش آموزشی کشور ارتقا یافت و در زمان حاضر توان تولید محتوا را دارند.
وی ادامه داد: دانش آموزان نیز در این دوران با برخی از ابزار و برنامه های کاربردی آموزشی به خوبی آشنا شدند و اقدام به تولید محتوا کردند.
قیطانی با اشاره به کیفیت محتوای آموزشی نیز خاطرنشان کرد: سالهای گذشته به دلیل اینکه آموزش در مدارس کشور به صورت حضوری بود کمتر بر روی تولید محتوا در بستر فناوری اطلاعات کار شده بود اما در دوران کرونا مدارس به سمت تولید محتوای با کیفیت رفتند.
ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ در کشورمان شیوع یافت و به دنبال آن کلاس درس مدارس و دانشگاه ها تعطیل شد و آموزشها به صورت مجازی ادامه یافت.
تا کنون بیش از سه میلیون نفر در کشورمان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و در زمان حاضر در موج پنجم شیوع آن بسر میبریم.