ارومیه- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در طول سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۸۵ هزار تن سیب از مرزهای استان صادر شد، گفت: این میزان صادرات ۳۲۶ میلیون دلار ارزآوری برای استان و کشور داشته است.

نادر صادقی روز دوشنبه در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی آذربایجان غربی افزود: این آمار نشان دهنده توجه ویژه به ظرفیت صادراتی سیب در استان است که امسال نیز باید از مرحله تولید تا صادرات، به این امر توجه شود.

وی با بیان این‌که در طول ۴ ماهه امسال ۲۴۲ میلیون دلار صادرات از طریق مرزهای استان صورت گرفته، گفت: ارزش دلاری کالاهای صادراتی توسط پیله وران نیز ۶۵ میلیون دلار برآورد شده است.

وی اظهار داشت: این رقم در مقایسه با گذشته از نظر ارزی ۳۵ درصد کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: این در حالی است که میزان واردات نیز ۲۵۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در گذشته از نظر ارزی ۴۶ درصد افزایش داشته است.

صادقی با اشاره به این‌که پایانه مرزی رازی در سه فاز اجرا و به پایان خواهد رسید، یادآور شد: فازهای نخست و دوم این طرح در طول سال‌های ۹۸ و ۹۹ به اتمام رسیده و در تلاش هستیم فاز سوم را در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار دهیم؛ این پروژه از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی برخوردار است.

وی با تأکید بر اهمیت مرز و استعدادهای مرزی، تصریح کرد: آذربایجان غربی با در اختیار داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک سبب افزایش درآمد ارزی استان و در نهایت کشور شده ازاین‌رو بایستی مسوولان به‌ویژه مسوولان کشوری برای اتمام پروژه‌های ناقص مرزی اهتمام جدی داشته باشند.

معاون استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: از ۲۴ مرز کشوری ۵ مرز در استان آذربایجان غربی واقع شده است که با برقراری مرز کیله سردشت به ۶ مورد افزایش خواهد یافت.

در این جلسه مشکلات ورود و خروج گمرکات، بحث جلوگیری از خروج برخی کالاها به کشورهای همسایه، مباحث مربوط به تیرپارک ها و کمبود انبار، نبود امکانات و نظارت در گمرکات و آخرین وضعیت پایانه‌های استان توسط فرماندار شهرستان خوی، ناظر گمرکات استان، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و سایر مسئولان استانی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سالانه نزدیک به یک میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید و به بازارهای داخل استان، داخل کشور و همچنین بازارهای خارجی عرضه می شود.