شهرکرد - ایرنا -سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور با عنوان «چرتکه» به میزبانی دانشگاه شهرکرد در روز یکشنبه،به صورت رسمی آغاز شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور در دانشگاه شهرکرد گفت: حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله فضاهایی است که می‌تواند ظرفیت، فرصت و بستر لازم را برای کسب تجربه و توانمندی دانشجویان فراهم کند و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور نیز با وجود امکانات و منابع مالی محدود تاکنون توانسته‌اند به پشتوانه خلاقیت و ابتکار در این بخش نقش‌آفرینی موثری را داشته باشند و به بالندگی دانشجویان کمک کنند.

غلامرضا غفاری با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه‌های تولیدات دانشجویی با عنوان چرتکه توانسته است هوشمندی، محاسبه‌گری و کنشگری مبتنی بر خلاقیت را در جمع دانشجویان رقم بزند، افزود: این گونه فعالیت‌ها در متقاعد کردن دانشجویان برای ارائه مهارت‌های فردی که در دوره تحصیل و یا فراتر از برنامه‌های درسی کسب کرده‌اند اثرگذار است و کنشگری آن‌ها را در مقام عمل محقق می‌کنند.

وی تصریح کرد: تنوع تولیدات و محصولات ارائه شده در بازارچه‌های چرتکه، امیدبخش و چشمگیر است و امیدآفرینی حاصل از آن تنها محدود به صاحبان اثر نمی‌شود و دیگر فضاهای دانشگاهی را نیز به حضور فعالانه در عرصه‌های مختلف ترغیب خواهد کرد.

غفاری نیاز دانشگاه به نشاط و امید را یادآور شد و گفت: اگر چه به دلیل شرایط پیش آمده و تعطیلی دانشگاه‌ها رویه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز با تغییراتی روبه‌رو شده است اما حضور در فضای مجازی، نوعی فرصت و دستاورد جدید را پیش روی دانشجویان و مسوولان قرار داده است تا قابلیت‌های جدید نیز در این حوزه سنجیده و به کار گرفته شود.

وی همچنین همکاری مجموعه‌های اداری در برپایی بازارچه‌های تولیدات دانشجویی را قابل توجه دانست و افزود: همراهی وزارت کشور، سازمان امور اجتماعی و معاونت سیاسی و اجتماعی استان‌ها تاثیر مثبتی در تداوم این گونه فعالیت‌های دانشجویی دارد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این آیین که به صورت مجازی برگزار شد، هدایت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های اجتماعی را یکی از سیاست‌های محوری معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه دانست و گفت: تجربه فضای دل‌انگیز و امیدآفرین در دوران پس از تحصیل برای دانشجویان و خانواده‌ها نیازمند جدی گرفتن موضوع مهارت افزایی و آموزش کارآفرینی است.

محمد هادی عسکری افزود: اگر بنا است که دانش‌آموختگان در بخش‌های دولتی و غیردولتی جذب شوند باید بتوانند در دوران تحصیل علاوه بر حضور در دانشگاه و درس خواندن به مهارت‌های ویژه‌ای نیز دست یابند تا این مهارت وجه تمایز آن‌ها برای حضور در فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور باشد.

وی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود به عنوان کانون خردورزی و عقلانیت بتوانند استعدادهای بالقوه دانشجویان را شکوفا کند، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی، تمامی دانشجویان و خانواده‌ها انتظار دارند پس از پایان تحصیل، زمینه اشتغال برای آن‌ها در کمترین فرصت فراهم شود و دانشگاه ناگزیر است برای غلبه بر این فضا به دانشجویان کمک کند تا توانمندی‌های خود را برای ایجاد شغل به کار گیرند.

عسگری یادآور شد: ذهنیت غالب در جامعه امروز این است که صندلی‌های پیش‌ساخته‌ای برای اشتغال دانش‌آموختگان در فضای کسب‌وکار وجود دارد و اگر بتوان این تفکر را تغییر داد بدون شک نقطه عطفی در سیاست‌گذاری‌های حوزه اشتغال ایجاد می‌شود و می‌توان دانشجویان را به مشارکت در کسب مهارت‌های همراه با تحصیل ترغیب کرد.

رییس دانشگاه شهرکرد نیز در این آیین، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از توسعه و تقویت کارآفرینی دانشجویان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و آشنایی آن‌ها با فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی، ایجاد بستر مناسب برای بازاریابی و فروش محصول و ظهور پرورش و شکوفایی ایده‌های تولیدی و همچنین ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذار و ارتقای محصولات را از جمله اهداف برپایی این بازارچه مجازی بیان کرد.

سعید کریمی با بیان اینکه نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، محصولات چاپی و آموزشی و گل و گیاه از جمله محورهای تولیدات سومین بازارچه دانشجویی کشور به شمار می‌رود، افزود: نسخه اندروید این بازارچه نیز تهیه شده است و تمامی دانشجویان کشور می‌توانند به صورت رایگان در این بازارچه نام‌نویسی کرده و در فضایی امن و در رقابتی سالم به ارائه محصولات و تولیدات خود بپردازند.

وی تصریح کرد: بررسی بازارچه‌های دانشگاهی به صورت استانی، امکان دسترسی به محصولات به صورت دسته‌بندی‌شده، قابلیت پیگیری سفارش‌ها و خرید و پرداخت آنلاین و بهره‌مندی از برنامه‌های آموزشی مرتبط با استارتاپ های کارآفرینی از دیگر امکاناتی است که در وب‌سایت و نسخه اندوریدی سومین بازارچه چرتکه در نظر گرفته شده است.

کریمی به پیش ثبت‌نام ۲۰۰ نفر از دانشجویان کشور در این بازارچه نیز اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون کارگاه‌های آموزشی با محوریت دانشجو و هویت شغلی و ثروت آفرینی نیز برای توانمندسازی دانشجویان عضو بازارچه برپا شده و با همکاری تعدادی از دانشجویان نخبه و متخصص نیز دوره‌های مهارت افزایی برای اعضا در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور به نشانی chortkemarket.ir ایجاد شده است.