رشت- ایرنا- معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: از ابتدای امسال تا کنون تعداد ۱۹ فروند کشتی تانکر، ۸۸ هزار تن روغن خام خوراکی در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی تخلیه کرده اند که این آمار بیانگر رشد ۳۵ درصدی تخلیه روغن در این مجتمع بندری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ است.

به گزارش دوشنبه شب مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در همین مدت در مجتمع بندری انزلی نیز حدود ۳۰ هزار تن روغن از کشور روسیه وارد شده است.

وی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر تخلیه یک میلیون و ۱۸۴ هزار تن روغن در بنادر کل کشور در سال گذشته افزود : پارسال ، بنادر منطقه آزاد انزلی ۱۸ درصد از میزان تخلیه روغن بنادر کل کشور را به خود اختصاص داده اند..

افقی یادآور شد :از دی ماه سال ۹۷ که نخستین محموله روغن خوراکی وارد مجتمع بندری کاسپین شد تاکنون ۹۰ فروند کشتی تانکر، ۴۳۴ هزار تن روغن خوراکی جهت مصرف در کارخانه های تولید روغن خوراکی کشور وارد شده است.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه ازاد انزلی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به نیاز کشور به روغن خوراکی و نیاز ۹۰ درصدی واحدهای تولیدی به واردات مواد اولیه، جهت فرآوری،تصفیه و بسته بندی، سازمان منطقه آزاد انزلی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اقدام به ساخت و افزایش ظرفیت مخازن فله مایع در مجتمع بندری کاسپین نموده است.

وی خاطرنشان کرد کرد: افزایش ظرفیت مخازن روغن، بازاریابی و جذب کالا در مجتمع بندری کاسپین و سرعت بالای تخلیه روغن نسبت به سایر بنادر خزر، موجب شده تا میزان جذب کالا و به تبع آن تخلیه روغن خوراکی در مجتمع بندری کاسپین افزایش یابد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مجتمع بندری کاسپین حدود ۶۵ هزار متر مکعب ظرفیت مخازن فله مایع دارد که هم اکنون روغن های موجود در آن مخازن در حال طی فرایندهای اداری و آزمایشات جهت ترخیص از بندر می باشد.

افقی با اشاره به استمرار ترخیص و ارسال روغن به واحدهای تولیدی کشور از مبدا بندرکاسپین تصریح کرد: با توجه به مزیت های اتحادیه اوراسیا ، روغن های تخلیه شده در مجتمع بندری کاسپین از کشور روسیه وارد شده و تجار و همچنین واحدهای تولیدی با استفاده از مزایای مناطق آزاد ، محصولی با هزینه تمام شده کمتری تولید و روانه بازارهای می کنند.

دبیر کارگروه توسعه مبادلات تجاری کریدور شمال–جنوب و اوراسیا منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: علاوه بر مزیت های قانونی مناطق آزاد و اوراسیا در کاهش هزینه های واردات روغن خام خوراکی بعنوان ماده اولیه واحدهای تولیدی کشور، نزدیکی مخازن به اسکله دلفین باعث افزایش سرعت تخلیه کشتی های تانکر حامل روغن در این بندر شده است.