نوشهر- ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان با اشاره به بستری ۲۸ بیمار کرونایی در بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان گفت : به دلیل تکمیل ظرفیت بستری در بخش ها ،سه نفر از بیماران کرونایی در اورژانس بستری هستند.

به گزارش ایرنا ، دکترسید رحیم سیدپور روز سه شنبه  در جلسه ستاد شهرستانی مقابله به کرونا در فرمانداری نوشهر افزود : آمار بیماران بستری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ نسبت به دو هفته پیش رشد حدود ۳۰۰ درصدی داشته است.

وی ادامه  داد:  رده سنی افرادی که طی روزهای اخیر در این شهرستان مبتلا به کووید ۱۹ شده اند جوانان و نوجوانانی هستند که متاسفانه به خاطر حضور در برخی از مراکز پر تجمع مانند کافی شاپ ، ورزشگاه ها و یا دورهمی های خانوادگی آلوده به این ویروس شده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان  نوشهر هشدار داد در صورت ادامه این وضعیت بیماران مراجعه کننده همانند مراکز درمانی کلانشهر ها، برای پذیرش باید در خودروها به انتظار خالی شدن تخت های بیمارستانی باشند.

سیدپور تصریح کرد:  امروز خطر ویروس کرونا همانند اسفند ماه سال ۱۳۹۸ ،زمان شیوع این بیماری ، سلامت مردم این شهرستان را به شدت تهدید می کند و به نظر می رسد تا زمانی که مردم آمار بالای مرگ و میر ها و تابوت ها را در گورستان ها نبینند باور شدت سرایت این بیماری را درک نمی کنند.

وی اظهار کرد :با توجه به کمبود و محدودیت امکانات و تجهیزات درمانی و سیر صعودی ابتلای مردم به بیماری کووید ۱۹ پذیرش بیماران جدید در تنها بیمارستان دولتی این شهرستان فراهم نیست.

وی  با انتقاد از کم کاری برخی از مسئولان عضو قرارگاه مقابله با کرونا در شهرستان اظهار کرد : تامین سلامت عمومی در شرائط کنونی فقط به عهده بهداشت و درمان نیست مثلا برخی از مسئولان تصورشان بر آن است که برخورد با برخی از واحدهای صنفی از جمله تالارها ، فضاهای ورزشی ، فروشگاه ها و نیز رانندگان تاکسی که پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت نمی کنند ،بر عهده آنان است.

وی ادامه داد : بارها برای عدم فعالیت بازار هفتگی که روزهای سه شنبه در این نقطه ساحلی این شهر برگزار می شود و متاسفانه اغلب کاسبان در این بازار هفتگی از دیگر نقاط استان از قائمشهر ، بابل ، آمل ، تنکابن و نور هستند و احتمال دارد به عنوان افراد سالم و ناقل این بیماری باشند به شهرداری این شهر نامه نگاری شده اما متاسفانه همراهی لازم در این زمینه وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان نوشهر به مسئولان ادارات مرتبط هشدار داد درصورت هرگونه قصور در این زمینه براساس ضوابط و مصوبه ستاد کشوری مقابله با کرونا ناگزیریم هم آن مقام مسئول و هم صاحب آن واحد صنفی متخلف را به مراجع ذیصلاح معرفی کنیم تا برابر قانون با آن ها برخورد شود.

سیدپور بر  رعایت فاصله های فیزیکی اجتماعی ، زدن ماسک و نیز پرهیز ار حضور در مراکز پرتجمع  به عنوان راهکار اساسی برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا تاکید کرد.

آغاز فعالیت تیم های نظارتی مقابله با کرونا از امروز  

فرماندار نوشهر هم در این نشست با ابراز نگرانی سیر صعودی کرونا در این شهرستان تاکید کرد که از امروز باید پنج تیم نظارتی متشکل از فرمانداری ، بهداشت ، درمان ، صنعت ، معدن و تجارت ، نیروی انتظامی ، هلال احمر و شهرداری  شروع کنند و در پایان هر روز اقدامات صورت گرفته را به فرمانداری گزارش دهند.

سعید یزدانی افزود : این تیم ها علاوه بر سرکشی تمام وقت از سطح شهرستان ، با واحدهای صنفی متخلف که پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت نمی کنند برخورد می کنند ، ضمن آنکه صاحبان واحدهای صنفی مانند نانوایی ها و داروخانه ها ملزم هستند تا  هشدار عدم ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک را نیز نصب کنند.

وی در این نشست به شبکه بهداشت و درمان و شهرداری ماموریت داد تا از امروز با در اختیار گرفتن خودروهای بلندگو دار درسطح شهر بویژه مراکز پرتجمع شهروندان این شهر از سیر صعودی کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشت فردی آگاه سازند و درسطح روستاها نیز بخشداری ها با همراهی نیروهای جمعیت هلال احمر همراهی لازم را داشته باشند.

تعطیلی تمامی تالارها، مکان های مذهبی ، گردشگری ، سالن های ورزشی   

فرماندار نوشهر تاکید کرد : تمامی تالارهای عروسی ، مکان های مذهبی مانند مسجدها ، زیارتگاه ها و نیز سالن های ورزشی باید از امروز تعطیل شود ضمن آنکه از تردد خودروهای با پلاک غیر بومی به جزء چالوس و نور جلوگیری و ضمن اعمال قانون  و جریمه این نوع خودروها باید به توقفگاه انتقال داده شود.

 یزدانی یکی از علت های گسترش ویروس کرونا در این شهرستان را عادی انگاری ، رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشت فردی مقابله با کرونا و نیز برگزاری آئین های جشن و عروسی در تالارها ، مراسم ترحیم و دورهمی ها را ذکر کرد و افزود : به عنوان نمونه در بیست و یکم تیرماه ماه جاری آنچه از منابع رسمی گزارش شده در یک تالار عروسی دستکم ۲۰ نفرشان به کرونا مبتلا شدند.

وی گفت که تا زمانی که طرح مبارزه با کرونا مردم محور نشود طبیعتا  نباید انتظار داشت این ویروس در کشور ریشه کن شود ،متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در این شهرستان به زیر ۵۰ درصد رسیده است و باید با افراد فاقد ماسک که به نوعی باید از این دسته افراد به عنوان هنجارشکن ارزش ها نام برد ،برخورد قانونی شود.

در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.