به گزارش ایرنا، تارنمای اروسیا ریویو افزود: این ناو چینی هفته گذشته وارد این آب ها شد اما در نهایت مجبور به فرار شد.
کشتی گشت زنی گارد ساحلی فیلیپین موسوم به بی آر پی کبری فیلیپین حین انجام ماموریت در ساحل شهر "ال نیدو" در استان "پالاوان" فیلیپین توانست این کشتی چینی را شناسایی کند.
این حادثه یک روز پس از پنجمین سالگرد رای داوری بین المللی رخ داد که حقوق مانیل را نسبت به سرزمین های خود در دریای چین جنوبی تایید و ادعاهای پکن را در مورد بیشتر بخش های آبراه های مورد مناقشه بی اساس اعلام کرد.
سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین گفت این ناو تحت پرچم جمهوری چین حرکت می کرد و گارد ساحلی ابتدا حرکات این کشتی را در آب های مورد مناقشه رصد کرد و بعد از این که پاسخی در مقابل اخطارهای اولیه از سوی کشتی چینی دریافت نکرد، گارد ساحلی فیلیپین اقدام به استفاده از ابزار اکوستیک با برد بلند برای هشدار کرد.
به دنبال پیام اخطار گارد ساحلی کشتی چینی اقدام به ترک منطقه کرد و کشتی بی ار پی کبری به منظور اطمینان از خروج این کشتی بیگانه از منطقه ویژه اقتصادی این کشور آن را تعقیب کرد.
گارد ساحلی فیلیپین اعلام کرده ماه گذشته نیز کشتی بی ار پی کبری، ۵ کشتی چینی و ۲ کشتی ویتنامی را در آب های مورد مناقشه مجبور به فرار کرده است.
فیلیپین و چین به همراه کشورهای برونئی، مالزی، ویتنام، تایوان مدعی مالکیت کل یا بخش هایی از دریای جنوبی چین هستند. اندوزی در این اختلافات نقشی ندارد اما پکن مدعی است که حقوق تاریخی این کشور در بخش هایی از این دریا با منطقه ویژه اقتصادی اندونزی هم پوشانی دارد.
هر چند رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین گفته است که در ژوئیه ۲۰۱۶ حکم دادگاه داوری دائمی در لاهه به وضوح به نفع فیلیپین است، اما او تمایلی به اجرای آن ندارد. دوترته معتقد است که چین کشوری دوست است که در کمک با واکسن های کرونا سخاوتمندانه رفتار کرده است.
کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و دیگر کشورها از فیلیپین در این مناقشه حمایت می کنند و از چین خواسته اند از هنجارهای بین المللی استفاده کرده و اقدامات توسعه طلبانه خود در این منطقه دریایی را متوقف کند.