مشهد- ایرنا- معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل خراسان رضوی گفت: بازنشستگی، فوت نیروها و دیگر عوامل این دادگستری را با کاهش نیرو مواجه کرده بطوری که هم‌اینک خدمات خود را با ۴۲ درصد از کل گنجایش نیروی اداری و ۶۰ درصد نیروی قضایی ارائه می‌کند.

محمدکاظم فلاح‌هروی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به افزایش سالانه حجم پرونده‌ها در دادگستری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با این وجود دادگستری استان تا آزمون استخدامی سال ۱۳۹۶ سالها بود که نیروی اداری و قضایی جدید جذب نکرده بود. 

وی افزود: تعداد ۳۷۰ کارمند در پی برگزاری آزمون سال ۱۳۹۶ پس از طی مراحل گزینش و پذیرش سال ۱۳۹۸ جذب کار در دادگستری کل خراسان رضوی شدند.

معاون دادگستری کل خراسان رضوی چارت سازمانی رسمی نیروی انسانی این دادگستری را پنج هزار و ۶۷۱ نیروی اداری ذکر و بیان کرد: دادگستری کل خراسان رضوی با وجود این چارت هم‌اینک با کمبود ۵۸ درصدی در بکارگیری نیروی انسانی مواجه است.

وی ادامه داد: بر این اساس هم‌اینک تنها دو هزار و ۳۹۴ "نیروی اداری" از مجموع چارت سازمانی پنج هزار و ۶۷۱ نفری دادگستری کل خراسان رضوی در سطح این استان مشغول خدمت هستند.

فلاح‌هروی گفت: چارت سازمانی رسمی "نیروی قضایی" دادگستری خراسان رضوی نیز شامل هزار و ۳۴۰ قاضی برای ارائه خدمت طبق روال عادی است اما این دادگستری اکنون  فقط ۸۰۳ قاضی شاغل در اختیار دارد که نشانگر کمبود ۴۰ درصدی در بخش نیروی قضایی لازم برای ارائه خدمت در سطح استان است.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا به تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا بر فعالیتهای قضایی نیز اشاره و بیان کرد: علاوه بر این کمبودها، بخشی از نیروهای دادگستری کل خراسان رضوی بخاطر ابتلا قبلی آنها به بیماریهای زمینه‌ای هم‌اینک امکان حضور در محل کار خود را ندارند. 

معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل خراسان رضوی افزود: این وضعیت در حالی است که امکان ارائه خدمات قضایی به شکل دورکاری نیز برای این دسته از کارکنان دادگستری خراسان رضوی مقدور نیست.

وی ادامه داد: ظرف دو سال اخیر نیز دو نفر از نیروهای قضایی و یک نیروی اداری دادگستری خراسان رضوی بخاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کردند. یکی دیگر از نیروها هم به مدت یک سال درگیر ویروس کرونا و در نهایت از کار افتاده شد. 

فلاح‌هروی گفت: اینک فعالیت دورکاری در دستگاه قضایی خراسان رضوی با تدابیر رییس‌کل دادگستری و هدف برزمین نماندن امور قضایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس تاکنون فعالیت نیروهای دادگستری خراسان رضوی با کمترین تعطیلی و مرخصی همراه بوده که باعث فشار مضاعف بر آنها شده است. 

اخراج ۱۰ کارمند متخلف دادگستری 

معاون دادگستری کل خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا کارکنان دستگاه قضا را از سالمترین نیروها در مجموعه نظام اداری کشور توصیف و بیان کرد: مردم نیز به هیچوجه انتظار تخلف از این قشر را ندارند بنابراین اعلام نتایج بازرسیها و کشف کمترین تخلفات در دادگستری بطور گسترده مورد توجه قرار گرفته و انعکاس می‌یابد. 

وی ادامه داد: ظرف طی ۱۶ ماه اخیر با وجود خدمات صادقانه اکثریت مطلق قضات و کارکنان دادگستری خراسان رضوی، به صورت محدود از میان سه هزار و ۲۰۰ نیروی این دادگستری فقط هفت کارمند اداری و سه نیروی قضایی بخاطر تخلف "انفصال از خدمت، تعلیق و یا اخراج" شدند. 

فلاح‌هروی به راه‌اندازی و فعالیت ادارات دادگستری در سطح همه شهرستانهای ۳۳ گانه استان خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: علاوه بر این هم‌اینک "دادگاه بخش" نیز در برخی بخشها در سطح شهرستانهای مختلف که دارای مراجعان و پرونده قضایی بیشتر هستند دایر شده تا در این چارچوب به همه نیازهای قضایی مردم پاسخ داده شود.

وی همچنین گفت: حل مشکل کمبود و تامین نیروی انسانی در دادگستری خراسان رضوی نیازمند رسیدگی و توجه نسبت به وضعیت مالی کارمندان اداری و قضایی است که امیدواریم در دولت جدید به آن پرداخته شود.