کرمانشاه - ایرنا – عید قربان که بزرگترین روز تجلی بندگی انسان در برابر عظمت باری تعالی است، روز رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در برابر درگاه الهی است، عیدی که باید بار دیگر اطاعت همراه با محبت تمرین شود.

عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان و روز عشق، مودت و تسلیم در برابر باری تعالی است، عید قربان روزی است که باید دل را پاکسازی کرد و با کنترل نفس آن را در جهت اطاعت از فرامین الهی هدایت کرد.


روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از گرامی ترین عیدهای مسلمانان است و حاجیان در روز عید قربان پس از به پایان رساندن مناسک حج به تاسی از حضرت ابراهیم خلیل(ع)، در منا حیوانی را ذبح می‌کنند.

 قربانی کردن احشام در این روز مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می توانند قربانی کنند.

علاوه بر اینکه رهایی از نفس مهم ترین نماد این عید بزرگ تاریخی اسلام است، قربانی کردن احشام و توزیع آن در بین سفره نیازمندان در این روز مورد توجه قرار گرفته و برآن توصیه شده است و این اطعام از شعائر اللّه و فرمان و دستور خداوند شمرده می شود.

از همین رو یک کارشناس قرآنی در گفت و گو با ایرنا، از عید بزرگ قربان به عنوان عید توحید و نبوت یاد کرد و اظهار داشت: عید بزرگ قربان، عید بندگی و اطاعت است، این روز، عید تجلی توحید است و در چنین روزی است که جوهره انسان باید ظهور کند و ذات یک انسان کامل باید در برابر پروردگار خود را نمایان کند.

حجت الاسلام «مجید میرزایی» افزود: علاوه براینکه عید قربان را اطاعت محض از فرامین الهی می دانیم، ویژگی منحصر بفرد دیگری دارد که وجود خضوع و خشوع همراه با عبادت است.

مسوول بازرسی اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه به آیه ای از آیات قرآن کریم اشاره کرد و افزود: پروردگار بلندمرتبه می فرماید «ای پیامبر، به مردم بگو که در برابر رسالت هیچ مزدی از مردم نمی خواهیم مگر اینکه با اهل بیت تو به نیکی، خوش رفتاری و خوش گفتاری برخورد کنند».

میرزایی با بیان اینکه مودت در اصل این آیه به دو معنا است، ادامه داد: مودت خلاصه ای از محبت همراه با اطاعت است و باید این دو با یکدیگر باشند و چنین مودتی است که می تواند انسان را به سرانجام مقصود برساند.

این کارشناس مذهبی با تاکید براینکه بندگی، اطاعت، توحید و نبوت در روز عید قربان معنا می یابد، افزود: حضرت ابراهیم(ع) در عید قربان با تصمیم برای قربانی کردن فرزندش هم محبت خود را به باری تعالی نشان داد و هم از دستورات الهی اطاعت کرد.

همانند حضرت ابراهیم(ع) شکننده کالبد دنیوی شویم

میرزایی تاکید کرد، همه جلوه ها و مادیات دنیوی را باید در برابر عظمت پروردگار قربانی کنیم و باید این ارادت، محبت و اطاعت در برابر پروردگار و اهل بیت(ع) در زندگی را ساری و جای کرد، و به این صورت خود را در مسیر تکامل احساس کنیم.

وی تاکید کرد، انسان اشرف مخلوقات است و این عظمت تنها به انسان داده شده است و نباید خود را با امیال دنیوی و مادی مقایسه کنیم، باید کالبد دنیایی را همانند حضرت ابراهیم بشکنیم تا بتوانیم بت های بزرگتری را بشکنیم.

این کارشناس امور قرآنی یادآور شد، انسان زمانی می تواند به عشق مالامال از عطوفت و اطاعت دسترسی پیدا کند که خودسازی را بالا برد، بر تعالیم الهی تکیه کند و آن مودت را به ساحت مقدس حضرت ربوبی تقدیم کند که این امر با پیروی از فرامین اهل بیت(ع) و تاسی از آیات قرآن و توسل به ادعیه حاصل می شود.

قربانن، عید قربانی کردن گناهان است

در ادامه یک کارشناس امور فرهنگی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قربان عید رهایی از اسارت هوای نفس و مادیات است، گفت: آنچه که مرسوم است قربانی کردن احشام در چنین روزی است که باید در منا توسط حجاج عزیز اتفاق افتد و در ایران و سایر بلاد اسلامی مردمی که در قربانگاه نیستند قربانی هایی را به تاسی از حضرت ابراهیم(ع) انجام می دهند و گوشت آن در بین فقرا تقسیم می کنند که کار ارزشمندی است.

حجت الاسلام«مهدی توسلی» ادامه داد: ولی آنچه که مهم است تبعیت از فرمان خدا است، چراکه حضرت ابراهیم(ع) با پیروی از فرامین الهی فرزند خود را به قربانگاه می برد و قرار است امروز این سنت را یاد بگیریم و به نسل های بعد بیاموزیم.

توسلی اضافه کرد، امروز باید بپذیریم که مطیع فرمان الهی باشیم و واجبات الهی را انجام بدهیم یکی از مسایل بسیار مهم و بااهمیت قربانی کردن هوای نفس انسان است، نفس اماره همواره انسان را به سوی زشتی ها می برد که باید آن را قربانی کرد و باید غرایز را کنترل کرد و جواب مثبت الهی بدان داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه یادآور شد، پیامی که باید از این عید بزرگ بندگی و نبوت دریافت کرد، قربانی کردن گناه و آن چیزی است که نفس اماره ما را بدان سوق می دهد که در کنار آن بر قربانی کردن احشام توصیه شده است مخصوصا در ایام تحریم و مشکلات اقتصادی بر دستگیری از نیازمندان در حد توان سفارش شده است.

گام برداشتن در راه دین از دیگر پیام‌های عید بزرگ قربان است

همچنین امام جمعه موقت قصرشیرین در خطبه های نماز عید قربان افزود: تسلیم بودن در برابر فرمان حق تعالی از پیام‌های قربان است چون انسان باید همیشه تسلیم فرمان خداوند باشد.

«حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی» اظهار داشت: گام برداشتن در راه دین و حفظ ارزش ها و پاسداری از آن از دیگر پیام‌های عید بزرگ قربان است که همه باید برای تحقق آن تلاش کنند.

امام جمعه موقت قصرشیرین با بیان اینکه توجه به سیره عملی انبیا (ع) برای مبارزه با نفس سرکش امری لازم است، گفت: سیرت و زندگی حضرت ابراهیم (ع) پر از مجاهدت ها، رنج ها، هجرت ها و دردهاست و فرا گرفتن آن قطعا می‌تواند در زندگی ما به خصوص مسوولان تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام شامحمدی ادامه داد: دوری از مقام پرستی، تجمل گرایی و حب ریاست و اشرافی گری از جمله شاخص‌های یک مسوول است که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن عمل کرده‌ و همه را به سوی آن فرا خوانده‌اند.

او تاکید کرد:حضرت ابرهیم (ع) برای آن که تسلیم فرمان خداوند باشد از عزیزترین خود یعنی فرزندش گذشت و او را به قربانگاه برد و این یک پیام بزرگ برای بشریت و هر شخص مسلمان است که برای تسلیم شدن در برابر فرمان الهی باید از همه چیز خود بگذرد.

 مردم نوعدوست کرمانشاه سال ۹۹ بیش از ۱۴ میلیارد تومان (نقدی و بسته گوشت) در قالب نذورات قربانی به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توزیع بین نیازمندان تحویل دادند.

گزارش از زهره کریم زاده