حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی روز پنجشنبه در مراسم پایانی نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در مشهد، افزود: امروز جنگ دنیا، جنگ رسانه ها است و پیشرفت جبهه های گوناگون به وسیله خبرسازیها و تبیینهای درست و نادرست شکل میگیرد و دستگاههای مختلف برای فعالیت در حوزه رسانه سرمایهگذاری میکنند و حتی قدرتهای بزرگ از رسانه بهره میگیرند.
وی ادامه داد: قدرت شبکههای عظیم رسانهای از قدرت موشک و اتم بیشتر شده زیرا امروز دنیا بر مدار جنگ تبلیغات، جبهههای خبری و دستگاههای تولیدکننده پیام میچرخد و رسانهها کارهای شگفتآوری انجام میدهند.
تولیت آستان قدس رضوی به بخشی از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه "در طول تاریخ رسانهها و تبلیغات نقش بسیار موثر و حیاتی داشتهاند" اشاره و بیان کرد: البته ابزار رسانه در طول زمان متفاوت و همیشه یکنواخت نبوده اما در هر عصر و زمانی همه جریانها، هم جریان حق و هم جریان باطل از ابزار رسانه بهترین بهره را بردهاند که مصداق عینی آن را میتوان در جنگهای صدر اسلام و قبل از آن مشاهده کرد.
وی گفت: در کنار جنگاوران، قهرمانان و شمشیرزنان جنگها، بهترین شعرا و ادیبان هم در جبهه امیر مومنان و هم در جبهه مخالف و جریان باطل حضور داشتند که گاهی تاثیر کلام و شعرهای آنان از برق شمشیرها بیشتر بوده است و مبالغه نیست اگر بگوییم این رسانه ها بودند که شمشیرها را تیز می کردند.
حجتالاسلام والمسلمین مروی افزود: مصداق روشن دیگری از حضور رسانه، در روز عاشورا بود که دشمن تصور می کرد بعد از ظهر عاشورا، جریان حق و ولایت علوی تمام و در کربلا دفن می شود، لذا از انجام هر جنایتی ابا نداشت اما بعد از عاشورا کار رسانه ای حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) چنان تاثیر شگرفی داشت که یزید ملعون، که بانی همه خباثتها و جتایتها بود، از آنچه صورت گرفته بود تبری جست، آن هم در مقطعی کمتر از ۴۰ روز و نه پس از گذشت سالها.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل از من پرسیدند که تعداد زائران حرم مطهر رضوی چقدر است و بنده پاسخ دادم که سالانه ۳۰ میلیون نفر که معظم له گفتند که اگر فقط پنج میلیون نفر از این تعداد را در سال تحت تاثیر مکتب اهل بیت (ع) قرار دهید، بعد از چند سال کل کشور از این موضوع تاثیر می گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا (ع) می فرمایند که طلب رحمت می کنیم برای کسی که امر ما را احیا می کند؛ طبق فرمایش آن امام همام "اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند، تبعیت می کنند"، وقتی امام با چنین قاطعیتی این مهم را بیان می کنند، تبعیت از کلام ایشان تضمین شده است؛ پس اگر اکنون تبعیتی از آن نمی بینیم بدان معنا است که ترویج فرهنگ رضوی در جامعه ما کمرنگ است.
وی افزود: هدف ما در دستگاه امام رضا(ع) مشخص و مسیر روشن است، اما اگر نتوانسته ایم کلام امام رضا (ع) را در سطح جامعه محقق کنیم، معلوم است که در احیای امر آن حضرت چندان خوب عمل نکرده و خیلی کاستی داشته ایم.
حجتالاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: سالی ۳۰ میلیون نفر بیننده برنامه های فضای مجازی آستان قدس رضوی هستند، اگر احیای امر اهل بیت (ع) شدنی نبود، امام رضا(ع) آن را نمی فرمودند، مطالبه رهبری نیز جذب پنج میلیون نفر از این تعداد در سال است و برای تحقق، نیازمند یاری رسانه ها هستیم و همه امکانات را نیز در اختیار آنان قرار می دهیم.
وی گفت: ۳۰ میلیون زائر امام رضا(ع) سرمایه عظیمی است که از آن به خوبی استفاده نکرده ایم، اما حضرت زینب و حضرت امام زین العابدین (ع) از سرمایه موجود بهره گرفته و تاریخ را دگرگون کردند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: مردم تشنه حقیقت هستند و مکتب اهل بیت (ع) دستش پر و غنی است، هیچ کمبودی برای ترویج فرهنگ این مکتب وجود ندارد و خود حضور شیعه نشان دهنده سرمایه ای بی انتها در اختیار ما، برای ترویج این مکتب است.
وی ادامه داد: شیعه با همه دشمنی ها بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) و دشمنی هایی که با مکتب اهل بیت (ع) و شیعیان کردند، سختی ها و رنج های بسیاری را پشت سر گذاشته است اما باقی مانده، چرا که دستش پر است و با فطرت بشر سر و کار دارد.
حرم امام رضا(ع) ظرفیت بی نظیر برای تولید محتوای رسانه ای
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم گفت: حرم مطهر حضرت رضا(ع) و حوزه های خدماتی آستان قدس رضوی، ظرفیتی ناتمام و بی نظیر برای تولید محتواهای رسانه ای است و هر آنچه رسانه به آن در این حرم مقدس بپردازد، تمام ناشدنی است.
محمدحسین صفار هرندی افزود: ابزار رسانه میتواند شیوه های زیادی را برای گره زدن دلهای مشتاقان به مکتب امام رضا(ع) باز کند و بر همین اساس باید از تولیدات رسانهای در این عرصه بیشتر بهره گرفت که امید است صاحبان رسانه با تاسی به مکتب امام رضا(ع)، در پیوند زدن دل عاشقان آن حضرت به این بارگاه، تلاشی درخور شأن و جایگاه آن داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم اظهار داشت: اخبار مرتبط با حرم مطهر رضوی تاثیر بسیاری در سطح کشور دارد که نشان دهنده ظرفیت بالای رسانه ای حرم مطهر رضوی است.
صفار هرندی ادامه داد: بعضا پیام هایی که درباره مناسبت های دینی در فضای مجازی منتشر می شود، خارج از سیره و معارف دینی است و منشا تولید آن نیز مراکز معاند و مخالف با ارزشهای اسلامی است، اما به دلیل ارائه نشدن محتوای صحیح، همین پیامهای نادرست توسط برخی کاربران به صورت عادی در شبکه های مختلف نشر پیدا می کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایطی که دشمن برای تضعیف باورها و اعتقادات شیعه تلاش می کند، وظیفه رسانه ها ترویج ارزشهای اعتقادی بر پایه منابع دینی و آموزه های اهل بیت (ع) و حفظ آنها است.
حرم رضوی گفتمانساز فضای رسانهای
دبیر علمی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) نیز در مراسم پایانی این رخداد فرهنگی گفت: بارگاه نورانی امام رئوف (ع) یک ابر رسانه و دارای تمام ویژگیهای رسانه مرجع است لذا این رسانه با ظرفیت بیبدیل خود میبایست گفتمانساز، جریان ساز و محور فعالیت سایر رسانهها باشد.
دکتر اکبر نصرالهی حرم مطهر رضوی را همچون حرم امام حسین (ع) و رویدادهای مهم اربعین و حج یک ابررسانه توصیف و بیان کرد: حرم نورانی حضرت امام رضا (ع) همه ویژگیهای یک رسانه را دارا است که پیامرسان و فرستنده آن امام رضا(ع) و مخاطبان آن تمام مردم از ادیان و مذاهب مختلف هستند.
وی پیامهای این ابررسانه را موضوعات مهم انسانی همچون "رافت، کرامت، علمآموزی، گفتگو، خودسازی و توجه به حقوق بشر" ذکر و بیان کرد: پیامهای حرم مطهر رضوی باید با ابزارهای رسانه بسط یابد زیرا این مهم مورد توجه خود حضرت رضا(ع) بوده و ایشان در حدیثی فرمودهاند "رحمت خدا بر بندهای که امر ما را زنده کند، دانشهای ما را فراگیرد و به سایرین منتقل کند."
دبیر علمی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) افزود: پرونده این جشنواره با برگزاری مراسم پایانی آن بسته شد اما ادامه مسیر بر عهده شیفتگان و دلدادگان به امام رئوف (ع) است لذا امیدواریم اهداف آن با تولیدات و انتشار آثار فاخر در جشنوارههای آتی با قدرت بیشتری دنبال شوند.
بیانیه هیات داوران جشنواره
وی همچنین بیانیه هیات داوران جشنوراه رسانهای امام رضا (ع) را در این مراسم قرائت و بیان کرد: اعضای هیات نهایی داوران جشنواره بر این باورند که اختتامیه آن سرآغاز تلاش های بیشتر برای شناخت بهتر و بیشتر خادمان رسانهای، همآموزی، همافزایی، اشاعه فرهنگ و معارف مرتبط با سیره پاک اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع) با استفاده از همه ظرفیتها و قالبهای رسانهای به خصوص فضای مجازی است.
دکتر نصرالهی ادامه داد: هیات داوران متعهد و متخصص دو هزار و ۴۹۸ اثر ارائه شده به جشنواره رسانهای امام رضا (ع) را در سه بخش "رسانههای خبری و تحلیلی، صوتی و تصویری و فضای مجازی"بررسی و قضاوت کردند.
وی ارائه این تعداد اثر را نشانگر ارادت پرشور به آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) توصیف و بیان کرد: هزار و ۶۰ اثر از مجموع آثار دریافتی مربوط به بخش رسانههای صوتی و تصویری با زیربخشهای "برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی، نماهنگ، مستند و طرح و برنامه" بود.
دبیر علمی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) گفت: ۷۱۲ اثر ارائه شده به این جشنواره نیز مربوط به بخش رسانههای خبری و تحلیلی با زیر بخشهای "خبر، گزارشهای خبری رادیو و تلویزیونی، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، اینفوگرافی و عکس خبری" بوده است. همچنین ۷۲۳ اثر در بخش فضای مجازی ارائه شد که شامل زیربخشهای "پادکست، موشنگرافی، طرح بازی، نرمافزار و شبکههای اجتماعی" است.
وی در ادامه قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره افزود: هیات داوران در برخی بخشها هیچکدام از آثار ارسالی را به دلیل اینکه در تراز جشنواره نبودند شایسته احراز رتبههای سهگانه و دریافت جایزه ندانست. با این وجود باید تاکید کنیم که ما اعضای هیات داوران با توجه به مزین بودن اسم جشنوراه به نام مبارک امام رضا (ع) و مسوولیت بسیار مهم خادمان رسانهای در آرایش جدید رسانهای دشمن، توقع بیشتری داشتیم و داریم.
دکتر نصرالهی ادامه داد: هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره گرچه معرف تمامی ظرفیتهای رسانهای کشور نبود اما نمونهای ارزشمند و نمایانگر وضع موجود بوده و ارزیابیهای آثار هم دقیقا با علم بر وضع موجود بوده است.