چندی پیش کلیپی از درگیری لفظی چند جوان و نوجوان در یکی از بوستانهای شهری اصفهان در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن دختری جوان با قمه دیگران را تهدید کرد.
علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان پس از دستور شناسایی و دعوت از آنها برای حضور در حوزه دادسرای عمومی و انقلاب به انجام مصاحبه روانشناختی با آنها و خانوادههایشان و تبیین مباحث ساختاری، قانونی و تربیتی پرداخت و دستورات مقتضی به منظور جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و مخاطرات ثانویه مرتبط با موضوع صادر وکرد و با اخذ تعهدات لازم به گذراندن دورههای آموزشی و تربیتی هدایت شدند.
مریم ژاله روز شنبه به ایرنا گفت که با این روش معقول و برخوردهای منطقی، کارشناسانه و مسوولانه میتوان امیدوار به شاهد کاهش رفتارهای مشابه در بین نوجوانان به عنوان آیندهسازان این مرز و بوم بود.
وی تصریح کرد: با توجه به چالشهای پیش رو، بهترین راهکار و مدیریت کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی می تواند ریشهیابی و تجزیه و تحلیل موضوع از زوایای مختلف با حضور کارشناسان جامعه شناسی، روانشناسی،حقوقی،رسانه،تعلیم و تربیت صورت گیرد و براساس خروجی آن برنامه ریزی و اقدام شود.
وی با باین اینکه خانه، مدرسه و جامعه به عنوان سه نهاد تاثیرگذار، حلقههای متصل یک زنجیر در پیشگیری ار گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر هستند افزود: این سه نهاد مهم در فرآیند اجتماعی شدن یا جامعه پذیری نوجوانان نقش بسیار مهمی دارند که تقویت و همپوشانی هر کدام می تواند بر عملکرد دیگری در جلوگیری از گرفتاری نوجوانان در دام آسیبهای اجتماعی موثر واقع شود.
ژاله اظهار داشت: در سالهای اخیر پس از ابلاغ برنامه تقسیم کار ملی دستگاهها در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، برنامهریزی و اقدامات متنوع و متعددی در سطح دستگاههای دولتی فرهنگی و سازمانهای مردم نهاد اجرایی شد.
به گفته رییس امورتربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان، دستگاههای مسوول فرهنگی در بخش دولتی و مردمی، به فراخور امکانات، شرایط و شرح وظایف سازمانی، فعالیت گستردهای در راستای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی انجام دادند.
ژاله یادآور شد: به موازات این اقدامات و بر همین اساس، وزارت آموزش و پرورش نیز در سالهای اخیر، برنامههای گستردهای با هدف مصونیت بخشی دانشآموزان دربرابر آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر با یک راهبرد مشخص در زمینه تقویت مهارتها وظرفتهای خود مراقبتی طراحی و اجرا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با اذعان به طراحی و اجرای این برنامههای پیشگیرانه در سطح جامعه و مدارس و در راستای ارزیابی و تعیین جایگاه و کارکرد خانواده پرسشهای اساسی از جمله ارزیابی اینکه تا چه میزان از خانواده های نیازمند آموزش، مخاطب این برنامههای پیشگیرانه هستند و یا همسویی و قرابت برنامههای اجرا شده به چه میزان است، نقش رسانهها در آگاهی و اطلاع رسانی برنامه های موجود چیست و یا اینکه برنامه ریزی و اجرای اقدامات انجام شده تا چه حد بر اساس نیازسنجی خانوادهها و بر مبنای چه روشی بوده و آیا رابطه بین تعدد طرحها و برنامهها و اثر بخشی و کیفیت آنها سنجیده شده، مطرح است.
این کارشناس و مدرس آموزش خانواده تصریح کرد: بررسی و تحلیل پرسش و پاسخها ما را به یک حقیقت نزدیک میکند و آن اینکه کارکرد خانواده به عنوان حلقه مفقوده فرآیند اجتماعی شدن نوجوانان نقش مهمی دارد.