محمد اسلامی عصر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه قطعه راه آهن رشت- کاسپین اظهار داشت: از لحاظ زیرسازی این پروژه پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است و انتظار می رود تا قبل از زمستان به بهره برداری برسد.
وی گفت: برای روسازی هم مصالح و اعتبارات مورد نظر آماده بوده و مابقی کارها نیز توسط دستگاهها در حال انجام است
وزیر راه و شهرسازی تملک اراضی مسیر را یکی از مهم ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن رشت کاشپین عنوان کرد و گفت: امیدواریم مردم در این زمینه همراهی مناسب را داشته باشند.
اسلامی اظهار داشت: البته انتظار داشتیم با پیگیری های صورت گرفته این پروژه با موانع کمتری مواجه و تا پایان شهریورماه به ثمر برسد اما دلایل متعددی برای تاخیر آن وجود دارد و پیش بینی می کنیم قبل از زمستان این پروژه به بهره برداری برسد.
راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
نیمه دوم شهریورماه پارسال یکی از گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر برداشته شد.
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح ، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود.
اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.