عباس حلوائی زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مسیر دوچرخه سواری ایمن و مسیرویژه پیاده روی از ویژگی های بوستان هزار هکتاری شهرداری است، ادامه داد: بوستان کوثر در ۲۰ هکتار، باغ پرندگان در ۴۵ هکتار، بوستان شهدای گمنام و بوستان کوهسار از لکه های بهره برداری رسیده این بوستان هزار هکتاری است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ابراز داشت: طی ماه های گذشته برای بررسی علمی و همه جانبه پروژه های بیشنهادی جدید کمیته تصویب طرح های شهرداری قم راه اندازی شده و در قالب این کمیته تمام مباحث مربوط به پروژه مورد بررسی و پایش قرار می گیرد.
به گفته وی، سالانه ۲۳۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر قم توزیع می شود که از نظر متراژ بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع می شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اضافه کرد: آسفالت تولیدی شهرداری قم سال گذشته از نظر کیفی و فنی بالاترین امتیاز را در بین شرکت های خصوصی و دولتی بدست آورده است.
حلوائی زاده یادآور شد: از سال ۹۴ تاکنون یک میلیون ۴۰۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر و خیابانهای شهر قم توزیع شده و در ۵۰ درصد از معابر شهری طی ۶ سال گذشته روکش آسفالت زیرسازی و نو شده است.
وی ابراز کرد: بدلیل عدم هماهنگی در بین شرکت های خدمات رسان شهری، هزینه نگهداری آسفالت در شهر قم بالا است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بیان داشت: روشنایی پارک ها و بوستانهای شهری قم هم اکنون رضایت بخش است و طی ۶ سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری این مراکز تفریحی شده است.
حلوائی زاده گفت: در ۶ سال گذشته ۵۰ آبنمای شهری احیا شده است. ۶۳ قرارداد طی ۶ سال گذشته برای احداث بوستان جدید در شهرداری قم منعقد شده است.
به باور وی، احداث و تکمیل رینگ های ترافیکی، آرام سازی هسته مرکزی شهر و تکمیل تقاطع های غیرهمسطح سه اولویت شهرداری قم در حوزه حمل و نقل ترافیک طی ۶ سال گذشته بوده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: اتصال خیابان شهید کریمی به بلوار فردوسی و تکمیل بلوار مرجعیت، تقاطع شهدای روحانیت و میدان نماز از پروژه های شاخص ترافیکی شهرداری بوده است.
حلوائی زاده ادامه ادامه داد: با توجه به ترافیک عبوری محور پردیسان و تکمیل مسکن مهر این شهرک، احداث بلوار آیت الله بروجردی در دستور کار شهرداری قم قرار گرفت این بلوار با عرض ۷۰ متر بعنوان بزرگترین بزرگراه درون شهری و شاخص به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: حداکثر ضخامت آسفالت در این بلوار ۴ سانتی متر است و با بکارگیری رویکردهای علمی هزینه نگهداری این محور کاهش یافته است.
به باور وی، در ۶ سال گذشته احداث ۸ سوله ورزشی جدید در دستور کار شهرداری قرار گرفته که هم اکنون سه سوله در سه منطقه شهری قم به بهره برداری رسیده است.
حلوائی زاده یادآور شد: استفاده از مصالح بومی و ملی استاندارد در احداث پروژه های شهری مورد توجه شهرداری قم بوده و کنترل کیفی مصالح مصرفی هر ساله شدیدتر شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بیان داشت: بدلیل مشکلات کمبود برق و کاهش کار کارخانه های سیمان، بتن و غیره هزینه احداث طرح های جدید عمرانی بشدت افزایش یافته است.
وی با اشاره به خط نخست متروی قم نیز ابراز کرد: فاز اول متری قم تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.
حلوائی زاده با اشاره به طرح زیرگذر انتهای بلوار جمهوری اسلامی نیز گفت: این طرح که حدفاصل بین میدان امام حسین(ع) تا بلوار یادگار امام را شامل می شود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی، عملیات عمرانی محور شهیدان برقعی نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد و پیش بینی می شود تا پایان فصل تابستان بازگشایی شود.
کاهش مدت زمان سفر شهری در قم
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم نیز در این نشست، ابراز کرد: در مناطق دو، شش و یک طی سالهای گذشته سه سوله ورزشی به بهره برداری رسیده و به زودی ۵ سوله نیز در سایر مناطق احداث خواهد شد.
سعید بخشی عنوان کرد: با پروژه های ترافیکی اخیر شهرداری سفر درون شهری از دو نقطه دور شهری به یک دیگر به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است.
به باور وی، با احداث بوستان هزار هکتاری در ارتفاعات کوه خضر و دوبرادران برای نخستین بار احداث بوستان شهری از حالت مسطح و با جذابیت کمتر خارج شده است.
احداث بوستانهای موضوعی رویکرد جدید شهرداری قم
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم نیز در این نشست تاکید کرد: نهضت پیاده راه سازی به ویژه در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر از پروژه های شاخص شهرداری طی سالهای اخیر بوده است.
رضا خانه زاد یزدی اضافه کرد: در قالب طرح پیاده راه سازی اطراف حرم مطهر تمام معابر اتصالی به حرم مطهر به پیاده راه انسان محور با فضای سبز دلپذیر تبدیل می شود.
وی یادآور شد: طراحی بوستان ملل و طراحی و احداث بوستان، بوستان ولایت، فاز دوم بوستان جوان، باغ پرندگان و بوستان کودک از جمله کارهای شهرداری قم در ورود تخصصی و موضوعی در احداث فضاهای تفریحی جدید است./