محسن صادقیان عصر سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری بهره برداری می شود، افزود: این طرح ملی از مصوبه های سفر مقام معظم رهبری است که ۲۴۵ کیلومتر طول این مسیر در استان یزد و بقیه در حوزه استحفاطی فارس قرار دارد.
وی اظهار کرد :راه آهن یزد- اقلید باهدف جابه جایی مسافر و همچنین بار و کالا و نیز تکمیل مثلث گردشگری یزد، شیراز و اصفهان احداث شد و در سال اول بهره برداری، قابلیت حمل بیش از سه میلیون تُن بار را دارد.
صادقیان ایستگاه اقلید را حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور دانست و افزود: بهره برداری از این طرح، مسیر ریلی شیراز تا مشهد را ۳۱۱ کیلومتر کاهش می دهد.
معاون عمرانی استانداری یزد گفت: حدود یک هزار کیلومتر خطآهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در این استان قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات حمل و نقل ریلی معادل چهار برابر بازدهی و بهرهوری این بخش به نسبت دیگر نواحی کشور مربوط به منطقه یزد است.
صادقیان اظهارکرد: در طول مسیر این طرح تقاطع های مختلفی بر روی محورهای یزد - بندرعباس و یزد - خاتم و یزد - ابرکوه و ابرکوه - سورمق و آزادراه اصفهان - شیراز ساخته شد و رفع مشکل تردد تقاطع راه آهن با محور ابرکوه و سورمق و آزاد راه اصفهان - شیراز با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای و پلیس راه، این طرح قابل بهره برداری است.
همچنین هیجدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از روند احداث راهآهن اقلید- یزد گفته بود که با حرکت نخستین قطار در این مسیر ریلی ۲۷۰ کیلومتری، مردم از مواهب آن برخوردار می شوند.
وی در جمع خبرنگاران در اقلید فارس افزود: فرآیند تکمیل ایستگاهها و خطوط تکمیلی این مسیر ریلی هم به موازات انجام و حداکثر تا شهریورماه ۱۴۰۰ همه بخش های طرح تکمیل میشود.
وی با بیان این که چهار هزار میلیارد تومان به ارزش روز، برای ساخت این مسیر ریلی هزینه شد، گفت: با بهرهبرداری از این خط ریلی، مدت زمان سفر با قطار در مسیر شیراز – مشهد سه ساعت کاهش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی گفته بود که راه آهن اقلید – یزد با تسهیل ارتباط استان فارس به شمال شرق و جنوب شرق کشور، همچنین ظرفیت حمل سالانه هفت میلیون تن بار و چهار میلیون مسافر را ایجاد میکند.
وی با اشاره به برنامهریزیها برای ادامه خط ریلی شیراز به سمت بوشهر گفت: در پی تاکیدات مقام معظم رهبری و نگاه راهبردی که به توسعه شبکه ریلی کشور وجود دارد، دولت اهتمام ویژهای به توسعه خطوط ریلی داشته است و در این راستا، ایجاد حدود ۲ هزار کیلومتر خط آهن در سال ۱۴۰۰ در دستور کار است.
اسلامی اظهار کرد: از این رقم، ۴۰۰ کیلومتر خط آهن در قالب احداث خط دوم است که ظرفیت، سرعت و ایمنی را افزایش میدهد و یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط جدید است که راهآهن زاهدان – چابهار و یزد – اقلید از جمله طرحهایی است که در دولت دوازدهم به بهرهبرداری میرسد.
همچنین بیست و چهارم فروردین ماه امسال معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت خطوط ریلی در جا به جایی بار و مسافر در یزد، گفت: ۳۳ درصد بارگیری و حمل و نقل کشور در این استان انجام میشود.
به گزارش اداره کل راه آهن یزد ، مرتضی جعفری بدون اشاره به اعداد و ارقام در بازدید از بخش های مختلف راه آهن استان با بیان اینکه خطوط آهن یزد به علت واقع شدن در منطقه و موقعیت راهبردی آن در سطح کشور از جایگاه خوبی برخوردار است، افزود: این اداره کل همواره مورد توجه مسوولان امر قرار دارد.
حدود هزار کیلومتر خطآهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در استان یزد قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهرهوری این بخش به نسبت دیگر نواحی کشور مربوط به این منطقه است.
بیش از ۸۰ درصد موادمعدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور میکند.