تهران- ایرنا- اداره کل رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران،‌ صدور ۱۰۲ مجوز دفتر نمایندگی رسانه‌های خارجی و بیش از دو هزار و ۴۰۰ روادید مطبوعاتی برای خبرنگاران طی چهارسال گذشته کارنامه درخشانی رقم زد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، اداره کل رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از ادارات کل زیر مجموعه این معاونت با شرح وظایفی در حوزه رسانه های خارجی با سیاست گذاری و نظارت بر ورود و توزیع نشریات خارجی، تهیه و تنظیم ضوابط صدور مجوز تاسیس، تعلیق، انحلال؛ فعالیت و نظارت بر عملکرد رسانه های خارجی و عوامل خبری وابسته و موسسات خدمات رسان به رسانه های خارجی، صدور مجوز اعطای روادید، اقامت و تمدید آنها جهت نمایندگان رسانه های خارجی، تعیین نمایندگان مطبوعاتی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و هدایت و نظارت بر فعالیت آنان با هماهنگی وزارت امور خارجه، گردآوری، پردازش، تجزیه و تحلیل، تشکیل بانک اطلاعات، توسعه و به روزرسانی اطلاعات مربوط در حوزه رسانه های خارجی و ارائه گزارش های موردنیاز مراجع ذیربط و فراهم آوردن زمینه مبادلات و کمک به عقد قراردادهای همکاری حرفه ای و فنی میان رسانه های داخلی و خارجی با هماهنگی حوزه های ذیربط در طی چند سال با دستاوردهای رو به رشد کارنامه درخشانی را در چند ساله گذشته به ویژه در دولت تدبیر و امید از خود برجای گذاشت که در ادامه شماری از آنها را مرور می کنیم.

راه اندازی باشگاه خبرنگاران

باشگاه خبرنگاران معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۷ با هدف برگزاری نشست‌های خبری راه‌اندازی شد.

برگزاری نشست‌های خبری برای خبرنگاران رسانه‌های خارجی به‌منظور تبیین سیاست‌ها و تشریح مواضع حقیقی نظام در موضوعات بوده است. مهمترین اقدامات صورت گرفته در طی سال های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ برگزاری نشست های خبری مقامات برجسته کشوری، رؤسای سازمان ها و مراکز علمی - فرهنگی بوده است.

مهمترین دستاوردها و نتایج حاصل از آن، برگزاری ۳۰ نشست خبری مسئولان و سیاست گذاران کشور با خبرنگاران مقیم و غیرمقیم رسانه‌های خارجی به‌منظور تبیین سیاست‌ها و تشریح مواضع مسئولان نظام در موضوعات مهم و مبتلابه روز برای رسانه‌های خارجی بوده است.

برگزاری تورهای خبری

برگزاری تورهای خبری با هماهنگی اداره کل رسانه های خارجی و سازمان ها، مراکز مختلف، سازمان‌های مردم‌نهاد و غیره (۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹) مجموعاً ۲۱ تور خبری و بازدید از ۱۵ استان از جمله استان های خوزستان، فارس، قم، کرمان، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، هرمزگان، گلستان با هدف آشناسازی خبرنگاران رسانه‌های خارجی از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و جاذبه‌های گردشگری صورت گرفت.

صدور روادید خبری برای خبرنگاران خارجی

اداره کل رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور بیش از دو هزار و ۴۰۰ روادید مطبوعاتی برای خبرنگاران خارجی برای ورود به جمهوری اسلامی ایران در مناسبت های مختلف با هدف پوشش خبری و تصویری مانند روز قدس، ۲۲ بهمن، انتخابات و... طی چهارسال گذشته بیشترین صدور مجوز را در این حوزه در این دوره ثبت کرد.

اطلاع رسانی برنامه های خبری

اطلاع رسانی برنامه های خبری نیز از دیگر برنامه ها و دستاوردهای اداره کل رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹در مجموع ۹۵۰ برنامه خبری شامل برنامه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، علمی، مذهبی، زیست محیطی و ورزشی به خبرنگاران و عوامل خبری رسانه های خارجی مقیم در ج.ا.ا از سوی این اداره کل در کارگروه های مرتبط اطلاع رسانی شده است.

اعزام و پذیرش هیئت‌های رسانه‌ای

همچنین این اداره کل اعزام و پذیرش هیئت‌های رسانه‌ای - تبادل هیئت‌های رسانه‌ای با هدف تقویت دیپلماسی رسانه‌ای را براساس شرح وظایف در دستور کار قرار داد طوریکه از ۱۳۹۶ تاکنون تبادل هیئت‌های رسانه‌ای از سوی اداره کل رسانه‌های خارجی و با هدف شناخت متقابل مدیران رسانه‌ها از ظرفیت‌های رسانه‌های خارجی و رفع خلاء اطلاع‌رسانی به‌منظور تعمیق و تقویت دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. مهمترین اقدامات صورت گرفته به شرح ذیل است:

تعداد افراد اعزام شده به خارج از کشور از سال ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹، تعداد کل افراد اعزامی ۷۲ نفر، ۱۱ هیأت و درکل ۱۰ کشور بوده است.

همچنین تعداد افراد پذیرش شده به کشور از سال ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹ شامل تعداد کل افراد پذیرش شده ۷۷ نفر بوده ، ۱۵هیأت و ۱۹ کشور بوده است.

مهمترین دستاوردهای و نتایج حاصل از برنامه فوق، از سال ۱۳۹۶ تا کنون، در مجموع ۷۷ پذیرش شدند. متاسفانه در سال ۱۳۹۹ تاکنون به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در سال جاری، هیچ اعزام و پذیرشی از سوی اداره کل رسانه‌های خارجی صورت نگرفته است.

راه‌اندازی کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران- روسیه

راه‌اندازی کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران‌روسیه (زمان اجرا: ۱۳۹۷ تا کنون)؛ تشکیل کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران ‌روسیه، در سال ۱۳۹۷ با حضور الکسی ولین معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه؛

 در نخستین نشست کمیته مشترک همکاری های رسانه ای دو کشور نمایندگانی از رسانه های مختلف روسیه به سرپرستی معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه و معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل رسانه های خارجی، مدیران عامل خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، مدیرکل همکاری های بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیران برخی خبرگزاری ها و مطبوعات داخلی حضور داشتند.

توسعه تعاملات رسانه‌ای میان رسانه‌های ایران و روسیه با توجه به منافع مشترک اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور ازجمله اهداف این کمیته مشترک است.

مهمترین اقدامات سال های ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹، برگزاری نخستین نشست کمیته‌ همکاری‌های مشترک رسانه‌ای ایران و روسیه با حضور معاون امور مطبوعاتی و مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی و سفیر فدراسیون روسیه در تهران در باشگاه خبرنگاران خارجی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی در تهران، سال ۱۳۹۸ برگزاری دومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه با حضور سفیر ایران در فدراسیون روسیه، معاونان وزیران فرهنگ دو کشور و تنی چند از نمایندگان برخی از رسانه‌های تراز اول دو کشور در مسکو، سال ۱۳۹۹ سومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای تهران و مسکو به‌صورت وبیناری و با حضور شماری از سیاست‌گذاران و مدیران رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به‌ میزبانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و پس از طرح پیشنهادات نمایندگان ایران و روسیه، توافقاتی در ۴۱ بند تجمیع و در دستور کار دو طرف قرار گرفت.

مهمترین دستاوردهای و نتایج حاصل از برنامه همکاری در زمینه شناسایی محتواهای غیرقانونی و اخبار جعلی با هدف ایجاد تصویر مثبت از دو کشور در جامعه جهانی همکاری و حمایت از سفرهای هیئت‌های رسانه‌ای برای آشنایی با امکانات و ظرفیت‌های سیاسی، گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دو کشور، اعلام آمادگی دو کشور برای برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی برای خبرنگاران ایرانی و روسی از جمله در قالب فرمت از راه دور در حوزه‌های رسانه‌ها، روزنامه‌نگاری آنلاین، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، حمایت دو کشور از توسعه همکاری بین رسانه‌های جدید (دیجیتال) دو کشور از جمله در حوزه همکاری رسانه های جدید در تولید محتوا تغییر زبان پیش فرض محتواهاست. قرار است در آینده نزدیک تفاهم نامه همکاری رسانه ای میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه و یا معاونان ایشان به امضاء برسد.

صدور مجوز نمایندگی رسانه های خارجی

از سال ۱۳۹۲ تا پایان اسفند ۱۳۹۹  تعداد ۱۰۲ مجوز جدید نمایندگی رسانه های خارجی توسط اداره کل رسانه های خارجی صادر شده با این حال و باتوجه به مشکلات رسانه های خارجی از جمله کاهش بودجه آنها به علت تبعات ناشی از ظهور رسانه های نوین مجازی و انصراف رسانه های مذکور از ادامه حضور و فعالیت در برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، مشکلات مرتبط مبادلات مالی تعداد نمایندگی ها با احتساب ۱۱۰ نمایندگی ابتدای دوره و صدور ۱۰۲ مجوز جدید در طول هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم (تدبیر و امید) که باید به ۲۱۲ نمایندگی افزایش می یافت، در عدد ۱۶۹ نمایندگی باقی مانده و این بدان مفهوم است در هشت سال طول دوره دولت یازدهم و دوازدهم مجموعا ۴۳ نمایندگی از ادامه فعالیت در جمهوری اسلامی ایران به علل فوق بازمانده اند.