به گزارش ایرنا، در آستانه عید غدیر، بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی با ارزش سرمایهگذاری ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان در آیین بهرهبرداری از افتتاح مسیر رفت تونل البرز به عنوان طولانیترین تونل آزادراهی غرب آسیا در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به صورت ویدئو کنفرانسی توسط حجتالاسلام حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور سید پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان به صورت آزمایشی به بهرهبرداری رسید.
رییس بنیاد مستضعفان در آیین افتتاح این طرح گفت: امروز با افتخار میگویم کار تونل البرز به اتمام رسیده و با دستور جنابعالی از امروز قابل عبور خواهد بود. این تونل بسیار حساس و استراتژیک و مهم است.
پرویز فتاح افزود: ۸۳ سال است که مردم عزیز ما برای رفتن به چالوس باید از تونل کندوان عبور میکردند، تونل کندوان ۶۰ سال یکطرفه بوده است. به این شکل که یک ماشین میرفت و مامور دوطرف میایستاد و عبور را یکطرف برقرار میکردند. ۲۳ قبل قرارگاه خاتم همت کرده تونل تعریض شده و دوطرفه مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. اما از آنجایی که تونل کندوان در خط و راس قرار گرفته است همیشه با برف و بوران و مشکلات همراه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: قبل از تونل کندوان از سمت کرج و تهران آب به سمت کرج میآید و شیب به سمت پایین است بعد از تونل کندوان برعکس است یعنی آب به سمت چالوس میرود و شیب به سمت شمال است.
رییس بنیاد مستضعفان گفت: تونلی که امروز افتتاح میشود، تراز آن ۳۰۰ متر پایین تر است یعنی تونل کندوان در تراز ۲۷۰۰ متری است و تونل البرز شرقی که امروز افتتاح میشود در تراز ۲۴۰۰ متری قرار دارد. تونل به نحوی طراحی شده که ابتدا و انتهای تونل ۷۰ متر اختلاف ارتفاع دارد یعنی در این ۶ هزار و ۵۰۰ متر، توانستند ۷۰ متر را با این شیب ملایم به سمت چالوس بشکنند.
فتاح ادامه داد: بنیاد در اینجا هم نقش سرمایهگذار داشته و به کمک دولت بوده و هم پیمانکار بوده است. یعنی شرکت جنرال مکانیک و ملی ساختمان از شرکتهای وزین در عرصه عمرانی هستند پیمانکار این پروژه بودهاند، ۵۰ درصد سرمایهگذاری تونل هم بنیاد تقبل کرده است همانطور در قطعه یک و چهار هم به این شکل است.
۴ هزار میلیارد تومان برای ورودی تونل، خود تونل و خروجی هزینه شده است
فتاح تصریح کرد: خوشبختانه دولت و بنیاد همکاری بسیار خوبی داشتند و به تعهد مالیشان عمل کردند به نرخ امروز حدوداً ۴ هزار میلیارد تومان برای ورودی تونل، خود تونل و خروجی هزینه شده است.
وی گفت: برای احداث این تونل ۶ هزار و ۵۰۰ متری در ابعاد به قطر ۱۱ متر ما ابتدا یک تونل دسترسی را ۶ هزار و ۵۰۰ متر حفاری کردیم خود این تونل دسترسی از نظر بُعد و قطر از تونل کندوان بزرگتر است اما ۶ هزار و ۵۰۰ متر حفاری صورت گرفته تا بتوانیم به تونل البرز دسترسی پیدا کنیم. در واقع ما ۱۳ کیلومتر تونل حفاری کردهایم و از طریق ۳۲ دستک به تونل البرز دسترسی پیدا کردیم که بتوانیم آن را حفاری کنیم.
رییس بنیاد مستضعفان در توضیح چرایی سختی تونل اظهار کرد: تونل در سازند البرز و کندوان از نظر زمینشناسی احداث میشود بنابر این از پیچیدهترین سازندهای زمینشناسی کشور و ریزشی است هر چند متر که میرویم ساختار و سختی کار تغییر میکند و به همین دلیل بسیار سخت، در طول زمان حفاری شده است. همه پیمانکاران، مشاوران، طراحان ایرانی بودند، وزارت راه نظارت کرده و به تایید این وزارت رسیده است و به نظر میآید یکی از پیچیدهترین پروژههای طراحی و احداث تونل کشور و منطقه غرب آسیا امروز به بهره برداری میرسد.
فتاح ادامه داد: به دلیل یکپارچه بودن این تونل ۶ هزار و ۵۰۰ متری، ما برای تهویه، جفتفن قرار دادیم. جالب است این نکته را بگویم که آب و هوا از ورودی و خروجی کاملاً تغییر پیدا میکند، نیمی از شبانهروز جریان هوا از شمال به جنوب تونل است، و نیم دیگر از قسمت ورودی و به سمت خروجی است. بنابر این جتفنهای ما دوطرفه طراحی شدهاند و در طول شبانهروز به جهت آن را تغییر میدهند تا بتوانند تهویه هوا را انجام دهند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، کل تونل ۲ مگاوات برق با همکاری وزارت نیرو وصل شده است و ما برق اضطراری هم داریم، پارکینگ طراحی شده، آتشنشانی مستقر شده و دوباره تکمیل میشود.
رییس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: کل این تونل در دو طبقه قرار دارد. در طراحی پایین ماشینها میروند، کل تجهیزات در طبقه دوم قرار دارد. همچنین برای ایمنی بیشتر مردم و عبور مرور، بحث آتشنشانی و سایر تجهیزات در طبقه دوم پیشبینی شده است.
فتاح بیان کرد: تمام طول مسیر اینترنت و تلفن همراه هم طی دو سه هفته میتواند برقرار شود تا مردم بتوانند عبوری ایمنی داشته باشند. این تونل پنج و نیم کیلومتر مسیر را کوتاه میکند، زمان را کوتاهتر میکند و مصرف بنزین را کاهش میدهد و خطرات و مخاطرات را هم کاهش میدهد.
وی خطاب به رییس جمهوری گفت: قطعه اول را که در اسفند ۹۸ افتتاح فرمودید، اخباری را که ما از استان البرز و تهران دریافت میکردیم و پلیس راه عنوان میکرد، نشان میداد واقعا باعث گشایش شده است چرا که ورودی استان کرج آرامش پیدا کرده و تصادفی نداشتیم یا به حداقل رسیده است و زمان هم کوتاه شده است البته به دلیل کرونا بیشتر مدت اعلام میکردند که مردم کمتر تردد داشته باشند یا تردد نداشته باشند و الان هم به همین صورت است.
رییس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: با در نظر گرفتن همه این شرایط در منطقه یک این بهره برداری تاثیر گذاشته و مردم هم راضی بودند. یعنی گزارشهایی که به صورت میدانی دریافت شده رضایت مردم را همواره عنوان کردهاند.
فتاح با بیان اینکه ما اینجا سرمایهگذار هستیم و سرمایه ما باید برگردد، افزود: دولت به تعهداتش عمل کرده است. بخشی از تعهدات زمین یا غیرنقدی بوده است و بخش دیگر باید به صورت اخذ عوارض باشد که از منطقه یک و چهار دریافت میشود.
وی ادامه داد: طی یکسال گذشته، ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض گرفتیم و کلا صرف مناطق محروم شده میشود. ما این قول را داده بودیم که منابع حاصله صرف آبادانی مناطق محروم میشود. اگر از این به بعد از تونل و منطقه ۲ هم به همین شکل عوارضی اخذ شود، صرف مناطق محروم و محرومیتزدایی خواهد شد.
رییس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: اکنون مسیر رفت منطقه ۲، ۶۷ درصد پیشرفت دارد یعنی اگر این تونل را که ۶ و نیم کیلومتر از منطقه دوم است، را کنار بگذاریم، ۱۵ و نیم میلیون کیلومتر باقی میماند. که این ۱۵ و نیم کیلومتر ۶۷ درصد پیشرفت دارد و با نظری که آقای وزیر به لحاظ فنی و محاسباتی بهدرستی مطرح کردند، تا پایان سال ۱۴۰۱ با حمایت دولت بعدی بتوانیم این مقدار را به بهرهبرداری برسانیم که ادامه آن همان تونل البرزی است که امروز افتتاح میشود.
فتاح بیان کرد: همکاری خوبی میان دولت و بنیاد مستضعفان صورت گرفته، قبلا هم که من در کمیته امداد بودم واقعا همین همکاری خوب برقرار بود و نتیجه آن هم افزایی و رسیدن این پروژهها به بهرهبرداری است.