به گزارش ایرنا، سعید رسولی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح پروژه خط دوم راه آهن زنجان – قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و مهر ضمن تبریک عید سعید غدیر افزود: به سرانجام رساندن این پروژه که سالهاست آغاز شده و از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به زنجان بود از سال گذشته با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است و امروز ۱۰۶ کیلومتر از آن به بهره برداری رسید.
وی یادآورشد: ۳۸ کیلومتر دیگر از این پروژه در قطعه سوم در دست ساخت قرار دارد که شهریور ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
رسولی تصریح کرد: در محدوده تاکستان نیز قطعه دیگر آن مشکلاتی را دارد که با رفع آن این پروژه نیز اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه های خط دوم هر قطعه ای که به بهره برداری می رسد موجب افزایش ظرفیت حمل و نقل، ارتقای ایمنی و کاهش زمان سفر می شود چرا که قطعات می توانند تردد مقابل هم داشته باشند.
رسولی گفت: با تکمیل خط دوم راه آهن زنجان – قزوین عملا از مشهد تا زنجان ۲ خطه می شود و کریدور شرقی و غربی در ادامه به مرز رازی ۲ خطه خواهد شد که ظرفیت قابل توجهی در صادرات، واردات و ترانزیت ریلی بوجود خواهد آمد.
راه آهن ایران ثبت جهانی شد
مدیرکل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سوم مرداد امسال راه آهن ایران در یونسکو ثبت جهانی شد و با این اتفاق مهم نخستین اثر میراث صنعتی کشور به ثبت رسید.
رسولی اظهار داشت: یکهزارو ۴۰۰ کیلومتر شبکه ریلی از بندر امام خمینی تا بندر ترکمن و حریم آن ثبت جهانی شد و این بیست و پنجمین اثر جهانی ایران است که به ثبت رسید.
وی یادآوری کرد: در دنیا چهارمین کشوری هستیم که راه آهن آن جهانی ثبت شد و به لحاظ طول خطوط ثبت شده اولین در دنیا هستیم چرا که در دنیا قبل از این ۱۲۰ کیلومتر طول خط آن بود.
مدیر کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این مهم فرصت خوبی برای توسعه صنعت گردشگری است از امروز راه آهن سراسری ایران در تمام آدرس های گردشگری جهان ثبت و مقصد گردشگری خواهد بود.
رسولی ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران از حضور بخش غیردولتی برای توسعه بخش گردشگری ریلی حمایت می کند.
وی اظهار داشت: در سال های اخیر و بعد از انقلااب به توسعه ریلی توجه ویژه ای شده است چرا که تا اول انقلاب حدود چهار هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داشتیم که این رقم در زمان حاضر به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.
پروژه های ریلی با شتاب بیشتری در دست انجام است
مدیرکل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در چند سال اخیر شاهد افتتاح پروژه های مهمی بودیم که اتصال رشت، کرمانشاه، ارومیه و همدان به شبکه ریلی از جمله آنها است.
رسولی ادامه داد: در زمان حاضر پروژه های در دست اجرا با سرعت بیشتری به پیش می رود و پرسنل راه آهن در شرکت ساخت و زیر بنای حمل و نقل مشغول انجام این پروژها هستند.
به گفته وی، کار ریل گذاری راه آهن همدان – سنندج، اتصال اردبیل به شبکه ریلی به زودی انجام می شود.
مدیرکل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: پروژه بسیار مهم و کریدور بین المللی چابهار – زاهدان، تنها بندر اقیانوسیه ایران را به شبکه ریلی متصل و در کریدور شمال به جنوب قرار می دهد.
رسولی با بیان اینکه ریل گذاری این پروژه از زاهدان تا خاش به پایان رسیده است، افزود: این پروژه به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اتصال تبریز از مسیر جدید میانه - بستان آباد- خاوران به شبکه ریلی را از دیگر پروژه های در دست انجام بیان کرد و افزود: این پروژه موجب کاهش زمان سفر خواهد شد.
وی یادآوری کرد: پروژه یزد – اقلید که امروز به طول ۲۷۱ کیلومتر افتتاح شد، بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسیر شیراز به مشهد را کوتاه کرد.
۱۲۱ چشمه بار در شبکه ریلی شناسایی شد
مدیرکل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ارتقای بهره وری شبکه ریلی اشاره کرد و اظهارداشت: در کشور ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم اما تعداد مراکز عمده بار در کنار شبکه ریلی و غیرمتصل زیاد است به دلیل اینکه حمل ترکیبی اتفاق می افتد و قیمت تمام شده حمل و نقل برای صاحبان کالا افزایش می یابد ترجیح می دهند بار را با کامیون جابجا کنند که این مهم ضرر بسیار بزرگی برای کشور است.
به گفته رسولی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شناسایی ۱۲۱ چشمه بار در سطح شبکه ریلی کشور و برآورد ایجاد یکهزار و ۶۲ کیلومتر خط آنتنی و اتصال این چشمه ها به این خط ریلی موجب دسترسی به ۱۳۰ میلیون تن بار خواهد شد.
وی تاکید کرد: سال گذشته رکورد حمل بار را در تاریخ راه آهن ایران بدست آوردیم که بیش از ۵۰ میلیون تن بار از طریق شبکه ریلی جابجا شد.
مدیرکل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر بخواهیم ۱۳۰ میلیون تن بار را روی شبکه ریل بیاوریم باید ناوگان خود را توسعه داده و گلوگاه های ظرفیتی خود را رفع کنیم.
رسولی اضافه کرد: اگر الزامات این مهم فراهم شود می توانیم با جهشی در طول برنامه پنج ساله، سهم ۳۰ درصدی حمل ریلی از بار و سهم ۲۰ درصدی از مسافر که در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده بود را محقق کنیم.
۲ هزار دستگاه انواع لوکوموتیو و واگن تولید کردیم
مدیرکل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن ایران با دستور کار قرار دادن ارتقای بهره وری، ایجاد مرکز جهادی پیشرفت و شناسایی مسائل مهم و عمده ای که در مسیر ارتقای بهره وری ما قرار دارد قدم های بلندی را در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برداشته است.
رسولی خاطرنشان کرد: بر همین اساس در انجام و حمایت از تولید داخل ظرف ۲ سال اخیر هیچ ناوگان خارجی وارد خطوط ریلی نشده است و در این مدت بیش از ۲ هزار دستگاه انواع لکوموتیو، واگن های باری و مسافری و خود کشش در داخل کشور تولید شده است.
وی با بیان اینکه هنوز با این وجود کارخانجات ما با تمام ظرفیت کار نمی کنند، افزود: جا دارد امکانات در اختیار آنها قرار دهیم، تامین مالی کنیم و سرمایه گذاری در حوزه ریلی را که موجب ایجاد ارزش افزوده بزرگ در اقتصاد کشور می شود را توسعه دهیم.
مدیر کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به وضعیت خطوط ریلی ایران با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: مولفه های متعددی در مقایسه شبکه ریلی کشورها وجود دارد و تحریم های ظالمانه ای که در خصوص ایران وجود دارد بی منطق ترین است بنابر این در شرایط سخت قرار گرفته ایم.
به گفته رسولی، کشور ما مستعد است و نیروهای متخصص و توانمندی دارد که می درخشند و با وجود امکانات برای توسعه کشور گامهای بلندی بر می دارند.