به گزارش ایرنا از لوک ایندیا، "آریندام باغچی" سخنگوی وزارت امور خارجه هند در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: هند همچنین پیشنهاد کرده است که بندر (چهاربهار) را در چارچوب کریدور بین المللی حمل و نقل شمال به جنوب (INSTC) نیز قرار گیرد.
اظهارات باغچی در پی آن بیان می شود که "سوبرامانیام جایشانکار" وزیر امور خارجه هند دو هفته پیش در کنفرانس تاشکند، بندر چابهار ایران را به عنوان قطب اصلی ترانزیت منطقه ای از جمله در افغانستان پیش بینی کرد.
باغچی با اشاره به اظهارات جایشانکار در کنفرانس تاشکند گفت که وزیر خارجه تاکید کرد که هند از سال ۲۰۱۶ اقدامات عملی برای عملیاتی سازی بندر چابهار انجام داده است و کارآمدی آن اکنون به وضوح ثابت شده است.
باغچی در ادامه افزود هند پیشنهاد کرده است که این بندر را در چارچوب کریدور بین المللی حمل و نقل شمال به جنوب قرار گیرد و از تشکیل کارگروه چهار جانبه هند- ازبکستان- ایران- افغانستان در مورد استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده است.
موافقتنامه کریدور حمل ونقل بینالمللی شمال - جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا میباشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر میباشد. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود میپردازند.