به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در نشست شورای راهبردی سند تحول بنیادین وزرات آموزش و پرورش افزود: ۱۰۵ قلم وسایل آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه نیاز است، تامین این تجهیزات در قالب نهضت توانافزایی پیگیری میشود و سال گذشته در همین قالب ۱۴۵ میلیارد تومان کمکهای مردمی، عمومی و دولتی جذب شد همچنین قرار بود ۱۰ هزار نفر از دانشآموزان از برخی از این وسایل برخوردار شوند که در عمل بیش از ۳۰ هزار دانشآموز از این تجهیزات برخوردار شدند.
وی در ادامه با بیان اینکه بستههای تحولی گام مهمی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۹ بود، گفت: سند تحول بنیادین دست کم از سه منظر، توجه به آموزه های نوآورانه و تاسیسی، نگاه به آموزه های مدرسه ای، معلمان، دانشآموزان و اولیا و ابعاد مشارکت جویانه و مشارکتطلبانه باید مود توجه بیشتر قرار بگیرد و بسته های تحولی آن ها را مد نظر قرار دادهاند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از ابعاد مربع طلایی اهداف بلندمدت سند در کنار ارتقا کیفیت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، بسط مشارکت است و این موضوع با تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
حسینی با بیان اینکه بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشتمل بر هشت برنامه و ۳۶ فعالیت بود، گفت: از نکات قابل توجه این بود که ۹۳.۳ درصد فعالیت های این بسته ها جنبه های نوآورانه و تاسیسی داشتند و برنامه ها تدوینی نیز نشان از رشد ۱۶۰ درصدی داشتند.
وی افزود: تمام شاخص ها و اهداف بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی محقق شد و در ارزیابی وزارت این بسته ها جزء بسته های موفق قرار گرفت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در راستای تحقق بسته های تحولی مدرسه انطباقی سال گذشته ۶۴ مدرسه مناسب سازی الگویی شدند و ۱۶۰ مدرسه دیگر نیز در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهند شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل قرار بود پنج هزار معلم، مدیر، اولیا دانشآموزان و برخی از نهادها آموزش ببینند، گفت: در عمل هشت هزار نفر از این آموزشها برخوردار شدند و برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت یابی و حرکت هدف گذاری شده است.
وی افزود: آموزش مهارت های چندگانه به معلمان کودکان با نیاز های ویژه ذهنی به منظور تحقق عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی برای ۱۰ درصد معلمان هدف گذاری شده بود که خوشبختانه ۱۵ درصد محقق شد و ۴۶ دوره توانمندسازی معلمان برگزار شد.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی، مناسب سازی فناوری های نوین بود اظهار داشت: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی و سامانه ندای همراه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی، گسترش آموزش های منزل محور، مناسب سازی شبکه شاد و در نهایت اجرای طرح هدایت از جمله فعالیت های انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مناسب سازی فناوری های نوین بود.
حسینی با بیان اینکه در حوزه مداخلات بهنگام طلایی سند جامع مداخلات بهنگام طلایی تدوین شد، گفت: هدف گذاری شده بود پوشش نوآموزان پیش دبستان به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر برسد که در مجموع به ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر رسید. ارائه خدمات توانبخشی به کودکان پیش دبستان ۱۵ درصد هدف گذاری شده بود که ۶۱.۷ درصد محقق شد و برای دوره ابتدایی این هدف ۴۵ درصد در نظر گرفته شده بود که ۵۰ درصد محقق شد.
معاون وزیر با بیان اینکه خدمات مشاوره ای برای دانش آموزان پنج درصد هدف گذاری شده بود و در عمل به ۸.۹ درصد رسید، گفت: غربالگری و ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان ۹۸.۵ درصد هدف گذاری شده بود که با وجود کرونا به بالاترین حد خود یعنی ۹۸.۸ در طول دوره های سنجش رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نتایج حاصل از بسته توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: در قالب طرح جمع آوری ایده های مطلوب ۶۳ طرح در سال ۱۳۹۹ به سازمان ارسال شد و مشارکت معلمان در قالب طرح گروهبندی حرفه ای معلمان به ۵ هزار و ۲۵۳ معلم رسید در صورتی که مشارکت ۲۰ درصد معلمان برنامه ریزی شده بود و در عمل ۳۰ درصد مشارکت محقق شد.
وی افزود: در بسته توسعه مشارکت ها شرکت ۱۰ درصد مدارس درقالب طرح نظارت همتا با رویکرد تجربه گردانی سیستم مدیریتی از یک مدرسه به مدرسه دیگر مدارس هدف گذاری شده بود که ۲۵ درصد تحقق یافت. درحوزه اولیاء نیز پارلمان مشورتی اولیا شکل گرفت و مشارکت ۳۰ درصدی اولیا در طرح مدرسه یاری اولیا هدفگذاری شده بود که ۶۷.۴ درصد محقق شد همچنین طرح اولیای همیار معلم نیز به مدارس ابلاغ شد.
معاون وزیر ادامه داد: همچنین درحوزه دانش آموزی مجلس دانش آموزان در سطح ملی و استانی راه اندازی شد. در قالب طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۷۰ درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در این طرح تحقق عملی یافت و ۴۶ درصد مدارس در طرح هر مدرسه یک سرود شرکت کردند.
حسینی به طرح مدام با رویکرد مدیریت مدرسه از سوی دانش آموزان نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز در ۱۰ درصد مدارس هدف گذاری شده بود، که خوشبختانه ۴۱.۷ درصد محقق شد.
وی گفت : در حوزه مشارکت پیشکسوتان و تشکل های مردمی، طرح گنجینه مدیریتی طراحی شد و ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان با استفاده از ظرفیت فضای برخی از مدارس در دسترس و با امکانات در ساعات غیرآموزشی با تحقق ۶۵.۱ درصدی راه اندازی شد.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه ۵۰۰ مدرسه دبیرخانه فعالیت های مشارکت جویانه با دستگاه های دولتی شدند، گفت: در قالب توسعه کمی و کیفی تشکل های مردم نهاد ۱۰ سازمان مردم نهاد ایجاد شد و با ۴۸ تشکل همکاری های نزدیک شکل گرفت.