همدان - ایرنا - رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: یک متخلف زیست محیطی در شهرستان تویسرکان با رای دادگاه به کاشت ۳۰ اصله درخت بید و ۳۰ اصله درخت گردو محکوم شد.

علیرضا قاسمی مجاهد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فردی اقدام به قطع ۱۲ اصله نهال «بید» در یکی از روستاهای شهرستان تویسرکان کرده بود که با شکایت منابع طبیعی پرونده ای برای وی با عنوان «تخریب اراضی ملی و قطع درخت» در مرجع قضایی تشکیل شد.

وی اضافه کرد: ابتدا برای این متهم حکم قضایی مبنی بر تحمل سه سال حبس و در مرحله دوم تحمل یک سال حبس صادر شده  بود که در نهایت این پرونده مجدد در شعبه ۱۰۲ کیفری شهرستان تویسرکان مورد بررسی قرار گرفت.

رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: با حکم قاضی شعبه ۱۰۲ کیفری، متهم مکلف به حضور در محل جرم و کاشت ۶۰ اصله نهال «گردو» و «بید» شد.

قاسمی مجاهد اظهار داشت: ۲۳۶ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در این استان طی سه ماه نخست امسال تشکیل شده همچنین ۳۲۸ فقره پرونده در این مدت زمان مختومه شده است.

وی گفت: برای متصرفان اراضی ملی مجازات جایگزین حبس نظیر کاشت درخت و حفر کانال صادر شده و در سال ۹۹ گرایش مرجع قضایی به صدور مجازات جایگزین حبس افزایش داشته است.

قاسمی مجاهد افزود: صدور مجازات های جایگزین حبس در فرهنگسازی حفظ انفال و اراضی ملی، آگاه سازی فرد از اهمیت حفظ منابع طبیعی و کاهش تخلف موثر است.

بر اساس آمار منتشره وسعت اراضی ملی همدان بیش از ۹۰۵ هزار هکتار است که نزدیک به نیمی از مساحت این استان را شامل می‌شود.