تعطیلی مدارس و دانشگاهها از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون منجر به مشکلات تحصیلی و حتی بروز مسایل اجتماعی بسیاری شده است. آموزش از راه دور با وجود مشکلات زیرساختی اینترنت و نیاز به دستگاه های هوشمند از طرفی منجر به صدمه هایی برای دانش آموزان شده و از طرف دیگر این جنس از آموزش برای برخی از پایههای تحصیلی چندان اثربخش نبوده است.نکته قابل توجه دیگر اینکه بسیاری از خانوادهها که تا پیش از کرونا حداقل چند ساعتی بچه ها را به مدرسه میفرستادند، در این بازه زمانی با مشکلات فراوانی برای نگهداری از فرزندان در ساعت هایی شدند که پیش از آن در آن ساعت ها بچهها در مدرسه بودند. این موضوع به خصوص برای پدران و مادرانی که کارمند هستند، چالشهای خانوادگی ایجاد کرده است.
هرچند هیچ کدام اینها باعث نمیشود که از جان و سلامت کودکان و نوجوانان گذشت و باید به این هم توجه کرد که شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا که اتفاقا سرایت پذیری بیشتری دارد، در چند ماه اخیر منجر به نگرانیهای فراوانی برای بازگشایی مدارس شده است. با این حال به نظر میرسد با توجه به آغاز واکسیناسیون معلمها و اساتید دانشگاه ها، تصمیم ها بر این اساس شده که بازگشایی مدارس و دانشگاهها به هر شکل انجام شود تا از آسیبهای تحصیلی جلوگیری شود.
بازگشایی ایمن مدرسه اهمیت دارد
حتی اگر قرار به بازگشایی مدارس باشد، باید به این نکته توجه کرد که بازگشایی مدارس باید به صورت ایمن انجام شود و در این زمینه علاوه بر آموزش و پرورش، خانوادهها و دانش آموزان نیز نقش مهمی بر عهده دارند. مسائلی مانند تهویه مناسب و جلوگیری از تجمع و تغییر سبک رفتاری باید در دستور کار باشد تا شیوه آموزش به شکل ایمن در مدارس انجام شود. در این مسیر حتی میتوان از کشورهای اروپایی نیز الگوبرداری کرد.
علی رضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این زمینه گفت: تفکر اینکه با مجازی شدن مدارس، معلمها راحت شدند، اشتباه است. زیرا کار معلم ها در دوران کرونا بیشتر شد و تعداد معلم های آموزش دیده هم زیاد شدند و باید از ایثارگری معلم ها در دوران کرونا تشکر کرد. باید توجه کنیم که هیچ چیز جای معلم را نمیگیرد. ممکن است آموزش مجازی باشد، اما پرورش به شکل مجازی نمیشود و باید درون مدرسه دنبال شود. در دنیا نیز سازمانهای بین المللی از تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کرده و گفتهاند که برای بازگشایی مدارس فارغ از واکسیناسیون باید برنامه ریزی شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد و تعداد کودکان کار افزایش یافته است. حتی در این دوران الگوی خواب، تحرک بچهها و الگوی تغذیه دچار تغییر شده است.
انتقال کرونا از طریق کودکان
کودکان نیز میتوانند به ویروس کرونا آلوده شده و آن را به بقیه اعضای خانواده انتقال بدهند، یکی از نگرانیها همین است که بازگشایی مدارس منجر به نقل و انتقال ویروس کرونا از طریق بچهها و از مدرسه به خانه و برعکس شود. هرچند در همه ماههای درگیری با کرونا این موضوع مطرح شده که میزان درگیری کودکان با کووید ۱۹ به نسبت بزرگسالان کمتر است، اما این منکر نقل و انتقال ویروس از طریق این میزبانهای مستعد نمیشود.
نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در این رابطه گفت: اطفال یکی از مهمترین منابع انتقال کرونا هستند. اطفالی که نشانههای کمتری دارند یا بیمار هستند، ولی مشکل آنچنانی ندارند، بیماری را منتقل میکنند.
رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این زمینه اظهار کرد: مطالعات نشان داده که انتقال کرونا از کودکان به کودکان خیلی کمتر است، اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسالان و برعکس بیشتر است. بچهها وقتی درگیر ویروس میشوند، بی علامت هستند. این اتفاق دو علت دارد. اول اینکه انباشت ویروس در بدن بچهها کمتر است، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار بالاست و مرتب بدن آنها در حال ساخت آنتی بادی است. بنابراین ایمنی بدن کودکان همیشه از بدن بزرگسالان بیشتر است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: باید به محض بروز علائم در بدن یک دانش آموز، آن فرد به مراکز بهداشت معرفی شده و علاوه بر دانش آموز، والدین او هم تست کرونا بدهند. بنابراین کسانی که در خطر ابتلا هستند، بزرگسالان و معلمها هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به نسبت دانش آموزان پایینتر است.
به هر حال با توجه به آغاز واکسیناسیون معلمها و اساتید دانشگاه، بازگشایی مدارس در سال جاری به احتمال فراوان اتفاق میافتد. در این زمینه البته برخی میگویند که شاید همانند سال گذشته بازگشایی مدارس انجام و پس از دریافت هزینههای ثبت نام، دوباره مدارس تعطیل شود. با این حال نمیتوان از آسیبهای آموزش از راه دور به سادگی گذشت و در عین حال باید شرایط ایمنی برای حضور دانش آموزان در مدارس به طور صد درصد فراهم باشد و در این زمینه هیچ غفلتی پذیرفتنی نیست.