به گزارش ایرنا، محمد اسلامی روز یکشنبه در مراسم بهرهبرداری از بخش پایانی از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان(شهید سردار حجازی) افزود: سالی یک هزار کیلومتر به طول بزرگراههای کشور اضافه شده است.
وی ادامه داد: به نسبت روزهای کاری در دولت روحانی، روزی چهار کیلومتر بزرگراه ساخته شده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حالی لحظات پایانی دولت دوازدهم را پشت سر میگذاریم که دستاوردهای بزرگی در زیرساختهای حمل و نقل کشور ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر جادههای کشور نسبت به گذشته ایمنتر شده و از خطر بروز تصادف و تلفات کاسته شده است.
اسلامی خاطرنشان کرد: طول جادههای کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به بالای ۲۰ هزار کیلومتر و خطوط ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر به نزدیک ۱۵ هزار کیلومتر رسیده است.
وی بیان کرد: افزایش ظرفیت حمل و نقل، تسهیل کننده کیفیت زندگی مردم است و ارتقای ایمنی و حرکت به سمت شکوفایی اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرحها و پیشرفتها در زیرساختهای حمل و نقل کشور در سختترین شرایط تاریخی و اقتصادی به ثمر رسیده است؛تصریح کرد: کمبود منابع و شرایط خاص اقتصادی در مقابل اراده مردم، ذلیل و ناتوان و ارادهها با توکل بر خداوند متعال، بسیار کارساز است.
وی با قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای تکمیل آزادراه شرق اصفهان افزود: این طرح در عرض ۱۸ ماه گذشته حدود ۴۰ درصد از پیشرفت برخوردار بوده اما در یک دوره ۲۰ ساله هم حرکتی افتان و خیزان داشته است.
اسلامی گفت: راهسازی و احداث راه امن برای مردم در زُمره اعمال صالح محسوب می شود که مانند چراغ فروزانی در آینده و آخرت انسان خواهد بود.
وی اضافه کرد: عزت و شرف همه ما در گرو خدمت به مردم است و هیچ شانی جز خدمت به مردم نداریم و هر کسی در هر جایگاهی که قرار می گیرد باید شرایط خود را برای خدمت حداکثری به مردم تنظیم کند.
به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه شبانه روزی است که و پرسنل این مجموعه بصورت مستمر در زمین، هوا و دریا در حال خدمت به هموطنان هستند.
به گزارش ایرنا، تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهرهبرداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این طرح حد فاصل آزادراه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال - جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت میکند.
عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سالهای گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک، با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم میشود.
کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار میآید.
قطعه اول این طرح از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
این طرح در کاهش آلایندهها، تصادفها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جادههای اصلی کلانشهر اصفهان انجام میشود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گرهگشا خواهد داشت.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.