تبریز - ایرنا - شهردار تبریز گفت: این کلانشهر دارای ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی بوده و شهرداری در راستای احیای آن‌ها طرح‌های بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده اجرا می‌کند.

ایرج شهین باهر شامگاه یک شنبه در مراسم بهره برداری از مجتمع تجاری، خدماتی و تفریحی عتیق با بیان اینکه این پروژه در قالب بازآفرینی شهری اجرا شده است، افزود: امید است با افتتاح توام این مجتمع و میدان شهید بهشتی، این نقطه از تبریز به جایگاه تاریخی خود برسد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری به پروژه ها نگاه تجاری وجود نداشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه پروژه «میارمیار» با حجم کاربری تجاری بالا، بازار تبریز را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد با تغییر نقشه به میدان شهری تبدیل می‌شود.

شهردار تبریز گفت: در راستای طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌ فرسوده در محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز تاکنون ۷۰ درصد پروژه «چوخورلار» نیز تملک شده و فاز دوم مجتمع خدماتی تفریحی رفاهی عتیق در زمینی به مساحت چهار هکتار و با اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

شهین باهر با اشاره به توقف ۱۰ ساله پروژه مجتمع عتیق، ادامه داد: وقتی پروژه‌ای این مدت تعطیل می‌شود از رونق می افتد و بر این اساس تلاش شد با سرعت این پروژه اجرا شود و شهرداری پروژه میدان شهید بهشتی را نیز در اختیار گرفت.

وی گفت: کاش طرح مسکن ملی در بافت‌های فرسوده اجرا شود چراکه این بافت ها همه خدمات و تاسیسات شهری را دارند و اجرای این طرح در این بافت ها خیلی ارزان‌تر از حاشیه شهر تمام می شود و اگر زمین‌هایی که در دست ادارات و سازمان‌ها است تبدیل به مسکن ملی شود، بسیاری از مشکلات تامین مسکن مردم نیز حل می‌شود.

احیای بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی همواره اولویت شهرداری و شورای اسلامی تبریز بود

رییس شورای اسلامی تبریز نیز در این مراسم گفت: احیای بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی و تکمیل طرح های بازآفرینی نیمه تمام در این مناطق از دوره‌های قبلی شورا همواره اولویت شهرداری و شورا بوده است.

شهرام دبیری افزود: این پروژه چندین سال قبل تملک و اوراق مشارکت آن نیز اخذ شده و به عنوان یکی از پروژه‌های موفق در بافت فرسوده در سطح کشور مطرح بود و امروز به شکلی مدرن و شیک به صورت مجتمع مسکونی و تجاری و خدماتی برای استفاده مردم اجرا و تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه نیمی از وسعت تبریز بافت فرسوده است، اظهار کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری در بحث مقاوم سازی و استحکام بناها قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

رییس شورای اسلامی تبریز با اشاره به اینکه بازآفرینی بافت فرسوده وظیفه دولت است نه شهرداری، از نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی خواست پیگیر سهم و وظیفه دولت در بازآفرینی بافت فرسوده و حاشیه ‌نشینی باشند.

دبیری ادامه داد: در بحث بافت حاشیه نیز شهرداری ورود کرده و در این راستا چند پروژه در دست اجرا بوده،  افتتاح شده و یا آماده کلنگ‌ زنی است و در این راستا یک قرارداد احداث ۲ هزار واحدی نیز با قرارگاه خاتم الانبیا امضا شده است.

وی یادآوری کرد: مدیریت شهری و شورای اسلامی تلاش می کنند محلات حاشیه و بافت فرسوده را بازسازی کنند و این مهم نمی‌تواند تنها به دست شهرداری اتفاق بیافتد و دولت نیز باید در این زمینه ورود کند.

مجتمع تجاری خدماتی و تفریحی عتیق دارای ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی است

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان نیز در این مراسم با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی این شرکت در این شهر تعطیل نشده است، گفت: هیچگونه تسهیلاتی برای این پروژه‌ها اخذ نشده و اکنون پروزه عتیق دارای ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی است.

محمدرضا عباسی با اشاره به اینکه این شرکت درآمدزا شده و مغازه‌ ای در این مجتمع برای تامین هزینه ساخت فروش نرفته است، افزود: این پروژه در سال ۸۹ تملک شده و فاز اول آن با ۲۰۰ واحد مسکونی افتتاح و ۱۳۰ هزار مترمربع مساحت دارد و در هفت طبقه احداث شده است.

وی با بیان اینکه امروز فاز دوم مجتمع به بهره برداری رسید، اظهار داشت: طبقات منفی یک و همکف پروژه عتیق تجاری بوده و ۳۶۵ واحد دارد و طبقات ۲ و سه دارای ۱۸۸ واحد خدماتی است.

عباسی ادامه داد: در این چهار سال این شرکت مشکلات زیادی داشت و شیوع ویروس کرونا و افزایش بی رویه قیمت مصالح بخصوص سیمان و میلگرد بر مشکلات آن اضافه شد اما هیچ وقفه‌ای در اجرای پروژه ها روی نداد.

پروژه مجتمع عتیق در هفت طبقه شامل طبقات تجاری، خدماتی و پارکینگ اجرا شده که ۲ هزار میلیارد ریال نیز برای تامین تاسیسات زیربنایی آن اختصاص یافته است.

از مجموع ۵۳۹ واحد این پروژه، ۱۷۳ واحد خدماتی، ۳۲۳ واحد تجاری و پارکینگ با گنجایش بیش از یک هزار و ۱۵۰ دستگاه خودرو، فودکورت، شهربازی و غیره پیش بینی شده است.

برخی واحدهای این پروژه نیز در سال های اخیر تحویل مالکان داده شده و در حال فعالیت هستند.