شیراز-ایرنا-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: متأسفانه طی روزهای اخیر نمونه‌های مثبت کرونا در شهرستان جهرم افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است. در ۴٨ ساعت گذشته نزدیک به ٨٠٠ تست آزمایشگاه تشخیص کرونا و بیش از ۴٠ درصد نمونه‌ها مثبت شده است.

دکتر سید مجید ارجمند سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در کنار انبوه مراجعات به مراکز غربالگری و نمونه‌گیری، سیل نمونه‌ها، برای انجام آزمایش در آزمایشگاه تشخیص کرونا نیز  شرایط سختی را ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: در حال حاضر، پرهیز از دورهمی، دوری از تجمعات، رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی و استفاده همیشگی از ماسک و رعایت فواصل اجتماعی تنها راه نجات از جهش جدید کروناست.

وی با بیان اینکه کرونا نوع دلتا واگیری بیشتری دارد و خانوادگی درگیر می‌کند، تصریح کرد: در جهش جدید، مواردی از بستری به‌صورت خانوادگی را در بیمارستان داشته‌ایم که همگی از یک دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی مبتلا شده بودند.

وی ابراز کرد: در فضای سربسته تعویض هوا  و ورود و خروج هوای تازه به درستی انجام نمی شود و  این مهم‌ترین مؤلفه انتشار ویروس در مدت زمان کم است و می‌تواند  پیامدهای جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای تهویه مناسب یک فضا باید در ساعت ٢٢٠  متر مکعب هوا داخل و خارج شود، تصریح کرد: ارتفاع سقف تأثیری در جابه‌جایی هوا ندارد و نباید با فرض اینکه ویروس در این مکان‌ها جولان ندارد در این‌گونه مهمانی‌ها و تجمعات شرکت کرد.

به گفته وی متأسفانه جوانان در این پیک با عادی‌پنداری و سهل‌انگاری، بیشترین قربانیان این بیماری هستند که اکثرا در همین مهمانی‌ها و دورهمی‌ها مبتلا می‌شوند و گاه در سیر بیماری، شرایط حادی را تجربه می‌کنند.

ارجمند افزود: شهرستان وضعیت قرمز و شرایط بحرانی قرار دارد، از عموم مردم درخواست می‌کنیم دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند و خصوصا از شرکت در مهمانی‌های خانوادگی بپرهیزند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون صددرصد از عوارض وخیم بیماری و مرگ پیشگیری می‌کند، همشهریان عزیز به خصوص سالمندان و گروه‌های پرخطر  در انجام به موقع واکسیناسیون مطابق با گروه‌بندی‌های سنی طبق برنامه زمان‌بندی شده اقدام عاجل فرمایند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.