تهران- ایرنا- شهردار تهران اعلام کرد: در این دوره مدیریت شهری تا روز گذشته جمعا ۵۳ بازار میوه و تره بار در تهران ساخته شده و ۵۱ میدان نوسازی شده و به این ترتیب تا امروز تهران ۲۵۴ میدان و بازار میوه و تره بار دارد.

به گزارش ایرنا، شهردار تهران عصر سه شنبه در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران شامل یک میادین و هفت بازار میوه و تره بار گفت: میادین میوه و تره بار بخشی از بار  خانوارها را  به دوش می کشند و در این شرایط دشوار اقتصادی علاوه بر گسترش مناسب در سطح شهر به  اقتصاد خانوار نیز کمک می کنند.

وی با اشاره به اصطلاح شهرهای ۲۰ دقیقه ای در شهرسازی و برنامه های شهری جهان، افزود: ملبورن یکی از این شهرها است، یعنی هر کالای مورد نیاز با طی مسیر ۲۰ دقیقه ای به صورت پیاده توسط یک شهروند قابل دسترس باشد.

حناچی با بیان اینکه هر چند در تهران چنین وضعیتی نداریم اما تلاش کردیم که به این وضعیت نزدیک شویم، ادامه داد: یکی از کاربری های مورد نیاز روزانه و هفتگی مردم، میادین میوه و تره بار است که با گسترش مناسب آن در شهر دیگر نیازی نیست که شهروندان، مسافت های طولانی را برای دسترسی به این خدمات طی کنند.

شهردار تهران ادامه داد: میادین و بازار میوه و تره بار این خصیصه را دارد تا کالاها را با کیفیت معقول و قیمت مناسب در سطح شهر توزیع و کمک زیادی به تعادل بخشی در ارائه خدمات این حوزه کند.

وی عنوان کرد: در دوره اخیر مدیریت شهری تا دیروز جمعا ۵۳ بازار میوه و تره بار در تهران ساخته شده و ۵۱ میادن هم نوسازی شده و به این ترتیب تا امروز تهران ۲۵۴ میدان و بازار میوه و تره بار در تهران فعال شده اند که این عدد به تعداد محلات شهر تهران و میانگین یک بازار در هر محله نزدیک شده است تا مردم مجبور به سفر های غیر ضروری نشوند.

حناچی گفت: علاوه بر کیفیت قابل قبول، اختلاف ۴۰ درصدی قیمت ها نسبت به محصولات مشابه یکی از جاذبه های میادین میوه و تره بار است. دولت هم سعی می‌کند ارزاق و کالاهای خود را از این طریق توزیع کند و این شبکه توزیع، پذیرفته شده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه یک‌ میلیون نوبت خرید و تراکنش در بازارها و میادین میوه و تره بار تهران انجام می شود که نشان دهنده حجم استقبال شهروندان است، یادآور شد: شهروندان روزانه ۴ هزار تن ارزاق و مایحتاج خود را از میادین تهیه می کنند و میزان یارانه پنهان و شرایطی که برای قیمت مناسب آن فراهم می کنیم، حدود ۵۸۳ میلیارد تومان است.

وی افزود: به عبارت دیگر سازمان میادین روزانه بیش از ۴ میلیارد به صورت غیر مستقیم به اقتصاد شهروندان و خانواده های تهرانی کمک می کند.

۸ بازار تره بار تا هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید

مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران از افتتاح یک میدان و ۷ بازار جدید میوه و تره بار تهران خبر داد و گفت: با احتساب این ۸ مجموعه خدماتی که عصر امروز به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت تعداد میادین و بازارهای میوه و تره بار پایتخت به ۲۶۱  میدان و بازار افزایش یافت.

سید سعید راد در این مراسم با اعلام اینکه ۶ بازار جدید میوه و تره بار در نیمه جنوبی شهر قرار دارند، افزود: ساخت بازار در مناطق جنوبی و محلات غیر برخوردار شهر در اجرای رویکرد مدیریت شهری مبنی بر توجه ویژه به این مناطق و محلات در توسعه بازارهای میوه و تره بار بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ۶ بازار جدیدی که در پهنه جنوبی شهر قرار دارند، ۳ بازار در محلات شهر ری واقع شده‌اند، اظهار کرد: یک میدان میوه و تره بار در محله پروین (منطقه ۸ ) و یک بازار نیز در جنت‌آباد مرکزی (منطقه ۵) قرار دارند.

راد با بیان اینکه این یک میدان و ۷ بازار جدید میوه و تره بار، مجموعاً ۷۵۵۰ متر مربع زمین و ۵۷۲۲ متر مربع زیربنا را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: تخصیص این میزان از فضاهای متعلق به شهرداری تهران در راستای توجه به عرصه‌های عمومی و ارائه خدمات شهری صورت پذیرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تأکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون، ۵۳۶ هزار تُن انوع میوه و تره بار، مواد غذایی و پروتئینی و محصولات تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار عرضه شده است، خاطرنشان کرد: اختلاف ۳۷ تا ۴۱ درصدی قیمت محصولات میادین میوه و تره بار نسبت به میانگین قیمت محصولات مشابه در سطح شهر در عین حفظ کیفیت از جمله دلایل استقبال روزافزون شهروندان از این مراکز خدماتی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۸ بازار و میدان را افتتاح خواهیم کرد و ۸ بازار دیگر تا هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، چرا که ساخت آن ها،  حدود ۹۶ تا ۹۸ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهر تهران یادآور شد: مزیت بازار های میوه و تره بار قیمت، کیفیت و دسترسی راحت اهالی محله است، در بازارهای میوه و تره بار به دنبال آن هستیم که خدمات خوب و با کیفیت به شهروندان تهرانی ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: میانگین اختلاف قیمت میوه و سیفی جات در بازار های میوه و تره بار بین ۴۰ تا ۴۵ درصد با سایر مناطق شهر است. در بحث ارائه تغذیه دریایی علاوه بر آن که غرفه آبزیان جلال آل احمد را داشتیم، در حال حاضر غرفه آبزیان بازار صادقیه نیز ۹۴ درصد پیشرفت داشته و تا هفته های آینده به بهره برداری خواهد رسید.  

به گزارش ایرنا، با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در مراسمی از  ۷ بازار و یک میدان میوه و تره بار رونمایی و افتتاح شد.