تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: تغییر و جابجایی مدیران در دولت‌ها یک سنت است و امیدوارم این جابجایی‌ها منجر به گسست بین برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت نشود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شورای عالی آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در آخرین جلسه این شورا در دولت دوازدهم که در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت:  باید مساله تعلیم و تربیت در اولویت دولت ها قرار گیرد بنابراین وقتی گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای دولت ارائه می شود آموزش و پرورش باید اولین جایی باشد که مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: آموزش و پرورش نیازمند توجه همه جانبه مردم، مجلس و دولت است، برای این کار باید آموزش و پرورش به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شود.

او تاکید کرد: جایگاه نظام تعلیم و تربیت در برنامه های پنج ساله توسعه کشور باید مشخص و معین باشد  چون راه توسعه کشور از آموزش و پرورش می گذرد. هیچ اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و... بدون توجه به آموزش و پرورش به نتیجه مطلوب و دلخواه نخواهدرسید. 

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم با اشاره به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاهها، تصریح کرد: فلسفه وجودی کنکور این بوده که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاهها، داوطلب برتر را انتخاب کند ولی نتیجه آن باعث نابودی نظام تعلیم و تربیت شده است.

حاجی میرزایی با تاکید بر محوریت دانشگاه های وابسته به آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش باید با محوریت دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجای تامین شود و با برنامه ای معین، مشخص و حفظ جایگاه و ماموریت های اصلی دانشگاه های مذکور؛ برای جبران کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر آموزش و پرورش از طریق سایر دانشگاههای برتر کشور اقدام کرد. 
وزیر آموزش و پرورش با آرزوی موفقیت و سربلندی برای دولت سیزدهم گفت: آموزش و پرورش نیازمند توجه همه جانبه مردم، مجلس و دولت است، برای این کار باید آموزش و پرورش به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شود؛ امیدوارم هر کسی سکان هدایت آموزش و پرورش را بدست می گیرد بتواند این قافله عظیم را به سر منزل مقصود برساند.


گردش اطلاعات روز دنیا در نظام تعلیم و تربیت، یک اصل مهم است

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: برای ورود به عصر دیجیتال و تحقق دولت الکترونیک (هوشمند) نیازمند کسب دانش، آگاهی و سواد متناسب با شرایط و مقتضیات آن هستیم. گردش دانش و اطلاعات روز دنیا در نظام تعلیم و تربیت، یک اصل مهم و اساسی است و برای ورود به عصر دیجیتال و تحقق دولت الکترونیک(هوشمند) نیازمند کسب دانش، آگاهی و سواد متناسب با شرایط و مقتضیات آن هستیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: عنصر آگاهی و اطلاعات باعث حضور آگاهانه و هوشمندانه فراگیران در دنیای جدید شده، قدرت تجزیه و تحلیل، پردازش، پیرایش و ارزیابی اطلاعات را به آنان می دهد.

وی ادامه داد : در راستای اجرای مصوبه ۷۱۰ سال ۱۳۸۳ با عنوان« توسعه آموزش و پرورش در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات» و مصوبه ۷۴۷ سال ۱۳۸۶ با عنوان «سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش(فاوا)» این شورا و مصوبه اخیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی «توسعه تفکر رایانشی و سواد دیجیتال» و نیز «برنامه درسی سواد فضای مجازی» را به عنوان بخش مهمی از شایستگی های پایه یادگیری در دنیای آینده زیر اهداف ساحت تربیت علمی فناورانه، به ترتیب حداکثر ظرف ۳ و ۶ ماه تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش پرورش برساند.
امانی طهرانی با اشاره به لزوم آموزش تفکر رایانشی اظهار داشت: تفکر رایانشی مجموعه ای از مهارت های شناختی و شیوه های ساماندهی و حل مسائل است. این تفکر به فراگیران امکان می دهد تا مسائل پیچیده را سازماندهی و آنها را به شیوه های موثرتری صورت بندی نمایند، با استفاده از این روش راه حل هایی بدست می آید که موجب پردازش اطلاعات می شود.