نهم آذرماه ۱۳۹۹ خیابان باغ ارم شیراز که یکی از مقاصد اصلی گردشگری این شهر است برای اجرای عملیات سنگ فرش بسته شد که این اقدام با انتقادهای تند برخی افراد و گروه ها به مدیریت شهری شیراز مواجه شد و شاید بتوان این پروژه را پرحاشیه ترین چالش مقابل شورای پنجم شهر شیراز و شهردار منتخب این دوره دانست.
منتقدان این ایرادها را بر این پروژه وارد کردند: ایجاد گره ترافیکی، افزایش استهلاک خودروهای عبوری و فانتزی بودن کار.
بلوار ارم قرار بود پیاده راه شود اما دستهای پنهان نگذاشتند
شهردار شیراز شامگاه سه شنبه 12 مرداد 1400 در آیین افتتاح سنگفرش بلوار ارم گفت: شیراز شهری در تراز بین المللی است اما زمانی که می خواهیم پروژه تعریف کنیم برای این شهر باید آن را به سطح یک شهر کوچک تنزل دهیم، وقتی از باغ ارم،تنها باغ ثبت جهانی صحبت میکنیم پروژههای عمرانی حاشیه آن نیز باید در این تراز باشد.
حیدراسکندرپور ادامه داد: در اغلب فضاهای شهری مجاور اماکن گردشگری جهان خیابان ها سنگفرش است ولی در شیراز زمانی که می خواهیم پروژه سنگفرش برای خیابان ارم تعریف کنیم نقدها و هجمهها از همه طرف وارد می شود.
وی اضافه کرد: رقمهای نادرستی برای هزینه سنگفرش خیابان ارم از سوی منتقدین عنوان شد در صورتی که این پروژه با تعدیل و افزایش قیمت مصالح در طول دوران ساخت حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه برخی با اصل رویکرد پیاده مداری در شهر مشکل دارند گفت:لازمه نجات کلانشهرها ایجاد فضای شهری است چون بخش اعظم شهروندان در آپارتمانهای کوچک زندگی می کنند و وظیفه شهرداری است که فضاهای شهری مناسب ایجاد کند؛ ایجاد فرصت های پیاده روی برای شهروندان وظیفه همه مدیران شهری است.
شهردار شیراز ادامه داد: قرار بود بخش اعظم بلوار ارم پیاده راه باشد و با وجود استقبال مردم اما دستهای پنهانی از این موضوع جلوگیری کرد تا اینکه اکنون این مسیر بصورت سنگ فرش و با عبور خودروها افتتاح شد.
اسکندرپور از شورای ششم و شهردار آینده درخواست کرد که باتوجه به ایجاد زیرساختها در این دوره،مسیر سنگفرش به پیاده راه ارم تبدیل و این هدیه در شورای آینده تقدیم شهروندان شیرازی شود.
وی اظهار داشت: عدد جابجایی مصالح با گاری در پروژه سنگفرش ارم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بوده اما بعضی در رسانهها عنوان کردند که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده در صورتی که نادرست بود اما فشارهای زیادی را به شهرداری وارد کرد.
شهردار شیراز با بیان اینکه کسی که رسانه و تریبون در اختیار دارد باید درست صحبت کند،گفت: پروژه سنگفرش بلوار ارم در مسیری قانونی مبتنی بر رویکرد و مصوبه شورای شهر آغاز شد و درباره سلامت مالی پروژه نیز همه منتقدین و دستگاههای نظارتی بدانند که شخصا مسولیت اول تا انتهای این پروژه را بر عهده گرفتم و جوابگو خواهم بود.
وی گفت: از تمام مردم شیراز به دلیل نقص ها حلالیت می طلبم و آرزو دارم شیراز کماکان در حوزه فرهنگ ،شهر تراز یک ایران باشد.
به سنگفرش کردن ارم افتخار می کنیم
شهردار منطقه یک شیراز نیز در این آیین گفت: بلوار ارم به دلیل قرارگیری در مجاورت باغ ارم و موقعیت ویژه از اهمیت زیادی برخوردار است.
غلامرضا نامورچی افزود: مساحت سنگفرش خیابان ارم مجموعا ۲۸ هزار مترمربع است که نهایتا ۲۵ میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن صرف شده است.
وی ادامه داد: در پی نقدهای غیرکارشناسی برای ساخت این پروژه ،مدیران شهری شیراز بارها از سوی افراد و دستگاههای مختلف نظارتی مورد بازخواست قرار گرفتند.
وی سنگفرش خیابان ارم را یکی از افتخارات این کلانشهر دانست و اضافه کرد: باوجود اینکه برای ساخت این سازه بارها مورد سوال قرار گرفتیم اما این سازه یکی از افتخارات مدیریت شهری کنونی شیراز است.
انسانمحور به جای پروژههای بتُنی بزرگمقیاس
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه در دوره پنجم علیرغم اتفاقات و بحرانهای متعدد، رویدادهای بزرگی در حوزه شهری رقم خورده است، گفت: شورای پنجم برخلاف بسیاری که فقط پروژههای بتونی بزرگمقیاس را باارزش میدانند، نشاط و شادابی شهروندان و بهرهمندی آنان از فضاهای شهری را با توسعه عدالتمحور مدنظر قرار داد.
نواب قائدی در آیین افتتاح پروژههای شهرداری منطقه یک و چهار شیراز با اشاره به اینکه شورای پنجم در بدو کار با برخی پروژههای نیمهکاره بازمانده از دوران شورای چهارم روبهرو شد، گفت: این طرحها، توسط مدیریت شهرداری و شورای چهارم انجام شده بود و از آنجا که سرمایههای این شهر بودند، مکلف بودیم که آنها را به دور از هرگونه تفکر سیاسی و بیآنکه در نظر داشته باشیم که پروژه را چه کسی کلنگ زده است، به اتمام رساندیم.
وی افزود: به بیان دیگر، پروژههایی که با رویکرد فرهنگمداری و انسانمحوری ارائه کردیم درواقع از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این شورا تنها پروژههای کامل و تمامشده را در پایان دوره خود به بهرهبرداری میرساند، اضافه کرد: شورای شهر با رویکرد روزهای آغازین کار، فقط پروژههایی را افتتاح میکند که بهصورت کامل، تمام شده باشد و چنانچه قصد داشت پروژهها را به صورت نیمه کاره و با ۸۰ یا ۹۰درصد پیشرفت را نیز با نام خود به بهرهبرداری رساند، بسیار بیش از اینها میبود.
قائدی اظهار کرد: دستکم تا ۶ ماه آینده شاهد آن خواهیم بود که پروژههای بسیاری توسط شورا و شهرداری دوره ششم افتتاح شود؛ این طرحها متعلق به شهروندان، برای شهروندان و با دستان زحمتکش کارکنان خدوم شهرداری رقم خورده است و مهم نیست که چه کسی آنها را افتتاح میکند.
وی افتتاح طرحهای بزرگی همچون تقاطع شهید رودکی، بزرگراه مهندسین، تقاطع استاد بهمنبیگی و ایستگاههای مترو را توسط مقامات عالیرتبه دولتی در سالهای گذشته مایه مباهات مدیریت شهری شهرداری شیراز و شورای پنجم دانست.