بوشهر- ایرنا- کارشناس مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مادران مشکوک و یا مبتلا به کووید ۱۹ که بدون علامت و یا علائم خفیفی دارندT می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی و با استفاده از ماسک به نوزاد خود شیر بدهند و پس از آن نوزادد را در تخت جداگانه با فاصله نگه دارند.

به گزارش ایرنا، نوشین امیر عضدی روز چهارشنبه به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به رسانه‌ها اعلام کرد: در صورتی که علائم کووید ۱۹ مادر شدید باشد مادر می‌تواند شیر خود را دوشیده و به وسیله فردی سالم با فنجان نوزاد را تغذیه کند.

 مشاور ارشد و مدرس تغذیه شیر مادر با اشاره به شعار امسال هفته جهانی شیر مادر "حمایت از تغذیه با شیر مادر، مسئولیت مشترک" ادامه داد: اعلام این شعار بیانگر اهمیت مشارکت تمام قشرهای جامعه در حمایت از تغذیه با شیر مادر است.

وی ادامه داد: حمایت خانواده‌ها بویژه همسران، کارفرمایان، کادر بهداشت و درمان، سیاست‌گذاران از تغذیه با شیر مادر لازم و ضروری است.

امیر عضدی افزود: تغذیه با شیر مادر یک روش طبیعی و مطلوب برای تغذیه نوزادان بوده و تأمین‌کننده نیازهای تغذیه‌ای و ایمونولوژیکی آنان و ارتقادهنده پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار است.

وی اضافه کرد: شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد اولین و حیاتی‌ترین گام برای کاهش مرگ‌ومیر شیرخواران است و این اقدام سالانه یک‌میلیون نوزاد در دنیا را از مرگ نجات می‌دهد.

امیر عضدی افزود: شیر مادر مایعی زنده و پویا است که متناسب با شرایط و سن نوزاد ترکیبات آن می‌تواند تغییر کند و ضمن افزایش ایمنی نوزادان موجب افزایش ضریب هوشی و تکامل مغز و قدرت بینایی نوزادان می‌شود.

مشاور ارشد و مدرس کشوری تغذیه شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر باعث کاهش ابتلای نوزادان به بیماری‌های تنفسی، گوارشی اسم آلرژی می‌شود و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند در بزرگ‌سالی کمتر به بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت دچار می‌شوند.

وی تصریح کرد: شیردهی برای مادران نیز فواید بسیاری دارد و موجب می‌شود زودتر به حالت قبل از بارداری برگردند و کمتر دچار سرطان‌های پستان، دهانه رحم و تخمدان وشکستگی استخوان ران در کهنسالی بشوند.

کارشناس مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: مادران ۴۲ روز پس از ختم بارداری می‌توانند واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را انجام دهند.

وی تاکید کرد: تصمیم برای فرزند آوری باید بر اساس تصمیم زوجین و برنامه‌ریزی آنها باشد و ترس از ابتلا به کووید ۱۹ نباید عاملی برای به تعویق انداختن این امر شود این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا ضروری است.

سازمان جهانی بهداشت دهم تا شانزدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان هفته جهانی شیر مادر نام‌گذاری کرده است.