ارومیه- ایرنا- مدیرکل راه‌ و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ساخت و توسعه ١٠٠ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در استان در دستور کار قرار گرفته که با همه توان برای تحقق آن تلاش می کنیم.

سیدمحسن حمزه‌لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همسو با تکمیل کریدور غرب کشور، ساماندهی مبادی ورودی مرزی جهت بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک استان را در رأس برنامه‌های اجرایی اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد. 

وی بیان کرد: علاوه بر تکمیل کریدور غرب کشور که پایانه مرزی بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند، تلاش می‌شود ساماندهی مبادی ورودی مرزی به ویژه بزرگراه بین المللی ارومیه-سرو تا پایان شهریور ١۴٠٠ به طور کامل به بهره برداری برسد.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری با سه کشور، آذربایجان‌غربی را به دروازه ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده، افزود: مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان غربی توانسته برخلاف مشکلات جاری در سال ٩٨ ساخت و توسعه ٢٩ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور و ٩٣ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای را تکمیل کند. 

حمزه‌لو ادامه داد: در سال ٩٩ نیز ١٠٣ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور و ٧٨ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی احداث شده که بازرترین اقدامات شامل ۵١ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در محدوده منطقه آزاد ماکو، ١٠ کیلومتر از پروژه تعریض و بهسازی خوی- ایواوغلی، ٣و نیم کیلومتر از بزرگراه سلماس-خوی، ١٨ کیلومتر از بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب، ١٣ کیلومتر از تعریض و بهسازی میاندوآب- بوکان است. 

وی گفت: استانداردسازی جاده‌های آذربایجان غربی نیازمند تأمین و تخصیص به هنگام منابع مالی است. 

وی ادامه داد: عدم تخصص قیر یارانه‌ای، استفاده از اسناد مدت‌دار خزانه در آزادسازی اراضی و نوسانات قیمت مصالح مورد استفاده در پروژه‌های راهسازی از عمده مشکلات عرصه توسعه راههای استان به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، وجود همه فعالیت‌های شبانه‌روزی برای پیشبرد پروژه‌های راهسازی و قرارگیری استان در جایگاه کاهش آمار تصادفات جاده‌ای، بودجه عمومی پاسخ‌گویی نیازهای منطقه جهت گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل نبوده است.