ساری - ایرنا - نخستین شهردار زن در استان مازندران، در آغاز کار دوره ششم شوراهای اسلامی در شهر گزنک آمل انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، آرزو طبری شاهاندشتی صبح امروز در مراسم تحلیف شورای شهر گزنک با آکثریت آرا به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب شد. وی نخسین بانوی مازندرانی است که توانست کرسی شهرداری را به دست آورد.

 طبری شاهاندشتی دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه نوشیروانی بابل  است و پیش از این مسئولیت واحد فنی و شهرسازی شهرداری گزنک را برعهده داشت.

پیش از این بانوانی در دوره‌های چهارم و پنجم شورای شهر توانسته بودند به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شوند. اما تا کنون هیچ کدام از بانوان فعال در عرصه مدیریت شهری نتوانستند مدیریت یک شهرداری را در این استان در اختیار بگیرند.

در ششمین دوره انتخابات شورای شهرهای استان در مجموع دو هزار و ۲۴۳ نفر نام‌نویسی کردند  که از این تعداد یکهزار و ۱۹۷ نفر معادل ۸۹.۸ درصد مرد و ۲۲۵ نفر معادل ۱۰.۲ درصد زن بودند.

طبق آمار رسمی ستاد انتخابات مازندران، بانوان این استان ۲۰ کرسی شورای شهرهای استان را از آن خود کردند که با توجه به ۳۴۱ کرسی اصلی شورای شهرها در این استان سهم ۵.۵ درصدی زنان از پارلمان شهری را نشان می‌دهد که نسبت به دوره پنجم تغییری نکرده است. ولی با توجه به افزایش تعداد شهرها و کرسی‌ها، میزان سهم بری زنان حدود نیم درصد کاهش یافته است.

مازندران در دوره ششم ۶۳ نقطه شهری ۳۴۱ کرسی داشت که برای تصاحب آن یکهزارو ۵۱۶ نفر رقابت کردند و میانگین رقابت برای هر کرسی شورای شهرهای مازندران در این  دوره ۴.۵ نفر بود.

در این انتخابات ۲۰ زن به عضویت شورای شهرهای مازندران راه یافتند که شهر کجور با راه یافتن دو زن به شورا بیشترین سهم را در این زمینه داشت. ۲۲ زن نیز به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

گزنک مرکز بخش لاریجان شهرستان آمل است که ۷۰ هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۸۱ شهرداری آن تأسیس شد.