تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷

تهران- ایرنا- تب داغ بازی‌های المپیک توکیو، دنیای هنر را هم بی‌نصیب نگذاشت و این رویداد دستمایه خلق آثار هنری در سبک و شاخه‌های مختلف هنری شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی ودومین دوره بازی‌های المپیک پس از یک سال تاخیر به دلیل شیوع کرونا، سرانجام از یکم مرداد ماه امسال در پایتخت ژاپن آغاز شد و تا روز یکشنبه (۱۷ مرداد ۱۴۰۰) ادامه دارد. همانطور که هیجان المپیک روز به روز بیشتر می‌شود و ورزشکاران رشته‌های مختلف با تمام وجود برای کسب مدال و افتخار برای کشورشان با یکدیگر رقابت می‌کنند، هنرمندان نیز در خلال این رویداد جهانی فرصتی ناب برای شکوفایی خلاقیتشان یافته‌ و با روش‌هایی جذاب تنوع رشته‌های رقابتی و مهارت‌های ورزشکاران را به نمایش می‌گذارند. در ادامه چند مورد از این هنرنمایی‌ها را مشاهده می‌کنید.

تلفیق المپیک و کرونا

برگزاری بازی‌های المپیک توکیو همزمان شد با شیوع ویروس کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و ضرورت استفاده از ماسک. تداوم بحران بهداشتی ناشی از ویروس کووید-۱۹ همچنین باعث شد المپیک امسال بدون حضور تماشاچی برگزار شود. از همین رو، کرونا بخش جدایی ناپذیر المپیک توکیوست. تاتسویا تاناکا (Tatsuya Tanaka) از هنرمندان به نام ژاپنی برای تاکید بر این نکته با استفاده از ماسک‌های تنفسی و آدمک های مینیاتوری دست به هنرآفرینی زده است تا تلاقی کرونا و ورزش را در این رویداد مهم جهانی به تصویر بکشد:

تلاقی هنر و ورزش؛ پیوندی از جنس نور

بنیاد فرهنگ و میراث المپیک اوایل ماه ژوئیه (تیر ۱۴۰۰) یک میدان (آگورای) المپیک در توکیو افتتاح کرد که شامل مجموعه‌ای از آثار هنری مختلف در سبک‌ها و طرح‌های متنوع است. تندیس نوری ماکوتو توجیکی (Makoto Tojiki)، مجسمه ساز مطرح ژاپنی، نگین این میدان است. توجیکی که به استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی و فیبرهای نوری در خلق آثار هنری شناخته می‌شود، در این مجسمه دو دونده را به تصویر کشیده که چوب مخصوص مسابقه دوی امدادی را ردوبدل می‌کنند. این مجسمه نوری که از توری فولادی ساخته شده، با بیش از ۴ متر ارتفاع بزرگترین اثری است که توجیکی تا به امروز خلق کرده است. وی در این تندیس علاوه بر نمایش یکی از رشته های المپیک، از اهمیت انتقال ارزش‌های المپیک به نسل‌ بعد می‌گوید.

المپیک در ویترین هنر اجرایی

استفاده از پیکتوگرام ها یا تصویرنگاشت‌ها برای نمایش رشته‌های مختلف ورزشی به زبان تصویر، اولین بار در المپیک ۱۹۶۴ توکیو آغاز شد. از آن سال تاکنون، در هر دوره المپیک پیکتوگرام‌ها توسط کشور میزبان به روزرسانی شده و مجددا طراحی می‌شوند. طراحی پیکتوگرام‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو حدود دو سال زمان برد. بازی‌های المپیک امسال ۳۳ رشته دارد و با توجه به این که برخی رشته‌های ورزشی بیش از یک پیکتوگرام دارند، مجموع این آیکون‌ها در مجموع به ۵۰ مورد رسید.

افتتاحیه المپیک توکیو لحظات بیادماندنی زیادی داشت که هنر اجرایی سه هنرمند در قامت پیکتوگرام‌ها یا تصویرنگاشت‌های انسانی، یکی از آنها بود. در این نمایش کوتاه، هنرمندان تمام ۵۰ پیکتوگرام المپیک امسال از والیبال گرفته تا وزنه برداری و شنا را به صورت زنده به اجرا درآوردند:

نشان المپیک بر شالیزارهای ژاپن

شهر گیودا در سایتامای ژاپن از سال ۲۰۰۸ دست به یک خلاقیت جالب زد و با استفاده از مزارع برنج به عنوان بوم‌های غول‌پیکر برای هنرآفرینی، در صدد جذب گردشگران خارجی برآمد. این شهر در سال ۲۰۱۵ با اثری به مساحت ۲۸ هزار متر مربع به عنوان رکورددار بزرگترین هنر مبتنی بر کاشت برنج، به کتاب رکوردهای گینس نیز هم راه یافت.

امسال به مناسبت برگزاری بازی های المپیک در ژاپن، این سنت هنری به نمایش اوکی‌یوئه (باسمه چوبی) معروف آن سوی موج در ساحل کاناگاوا اثر هوکوسائی و چهره یک بازیگر کابوکی (تئاتر سنتی ژاپن) اختصاص یافت، درست شبیه به همانی که در مراسم افتتاحیه المپیک هم ظاهر شد.  

اثری که در تصویر بالا می‌بینید با کاشتن انواع مختلف برنج‌ خلق شده است که در رنگ‌های مختلف رشد می‌کنند. هر سال یک کمیته ویژه طرح جدیدی را برای این بوم طبیعی انتخاب می‌کند و صدها داوطلب برای کاشت طرح وار برنج ها داوطلب می‌شوند؛ طرح امسال با هدف به نمایش گذاشتن میراث فرهنگی ژاپن برای خیل عظیم گردشگرانی که قرار بود برای تماشای بازیهای المپیک به ژاپن و توکیو سفر کنند، انتخاب شده بود اما متاسفانه شیوع کرونا مانع از ورود موج توریست‌های خارجی به این کشور شد.

در شرایط عادی سالانه حدود هزاران نفر داوطلب می‌شوند انواع خاصی از برنج را در جای مشخص بکارند تا در نهایت تصویر موردنظر روی شالیزار ظاهر شود اما شیوع کرونا متولیان این طرح را مجبور کرد امسال از نصف این جمعیت استفاده کنند.