سنندج - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی کردستان مهم‌ترین شاخصه این نهاد را روحیه جهادی دانست و گفت: مدیریت جهادی با بهره‌گیری از سبک و شیوه‌ روحیه جهادگونه می‌تواند در جامعه الگوآفرین باشد.

به گزارش ایرنا، تشکیل جهاددانشگاهی ادامه حرکت و نهضتی است که از فروردین‌ماه ۱۳۵۹ و با الهام از پیام نوروزی حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد.

 این حرکت توسط اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و به‌منظور ایجاد تغییراتی اساسی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و از همان ابتدا انقلاب فرهنگی نامیده شد.

دانشجویان مسلمان و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها در آن زمان معتقد بودند که برای بهبود جدی فعالیت‌های دانشگاه‌ها، ابتدا باید مراکز آموزش عالی برای مدتی، ولو اندک، تعطیل شوند تا روند اصلاح آن‌ها آغاز شود اما شورای انقلاب به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده کشور با تعطیلی فوری دانشگاه‌ها مخالفت کرد و مقرر داشت ترم جاری به پایان رسد تا پس ‌از آن نسبت به تعطیلی دانشگاه اقدام شود.

 پس از پایان نیم سال دوم سال تحصیلی ۵۹- ۵۸، دانشگاه‌ها برای بازسازی و اصلاح نظام‌های مدیریتی، آموزشی و فرهنگی و اجتماعی تعطیل شدند تا پس از برنامه‌ریزی‌های مناسب ستاد انقلاب فرهنگی به‌سرعت بازگشایی شوند.

انجمن‌های اسلامی دانشجویان اعلام کردند که در نیمسال دوم سال تحصیلی شرکت نمی‌کنند، اما برای اثبات صداقت خویش در مورد ضرورت به‌کارگیری نیروهای متخصص دانشگاه‌ها در جهت رفع نیازهای مهم و خطیر کشور اعلام کردند تلاش می‌کنند تا با تشکیل کمیته‌هایی تحت عنوان «جذب نیرو» در هر دانشگاه، از دانشجویان علاقه‌مند به انجام خدمت در مناطق محروم کشور، ثبت‌نام کنند و آن‌ها را برای هدف یادشده به نقاط مختلف کشور اعزام کنند.

 کمیته جذب نیرو آغاز به کار کرد و پس از ثبت‌نام از دانشجویان، با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط به‌خصوص جهاد سازندگی، دانشجویان را به مناطق محروم کشور گسیل کرد.

هم‌زمان با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۵۹ ـ ۵۸ و انبوه مشکلات حادث‌شده بر اثر تعطیلی دانشگاه‌ها و ضرورت جلوگیری از بلااستفاده ماندن نیروها و امکانات موجود دانشگاه‌ها و نیز فقدان وجود بازوی اجرایی و عملیاتی ستاد انقلاب فرهنگی برای اجرای مصوبات و نیز ضرورت انجام نظارت و ارزیابی بر اجرای تصمیمات ستاد یادشده، کمیته جذب نیرو در تهران پیشنهاد می‌کند نهادی انقلابی به نام جهاددانشگاهی برای اداره امور اجرایی دانشگاه‌ها در جهت تحقق اهداف و ضرورت‌های یادشده زیر نظر ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

 این پیشنهاد پس از بررسی‌های مختلف، در ۱۶ مردادماه سال ۵۹ به تأیید نهایی ستاد انقلاب فرهنگی رسید و شورای عالی جهاددانشگاهی با ترکیب و وظایف پیش‌گفته تشکیل شد.

جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی است که از دل انقلاب فرهنگی در ۱۳۵۹ تأسیس برآمده تا مددکار آن ستاد برای ایجاد تحولی اساسی در نظام دانشگاهی و آموزش عالی کشور باشد و ارتباط ضروری دانشگاه با جامعه و مسائل آن را که از بدو پیدایش دانشگاه در این سرزمین مورد غفلت قرار گرفته بود، برقرار و مستدام بدارد و در صورت امکان الگو و نمونه‌ای از ارتباط وثیق و سازنده میان نهادهای علمی و تخصصی دانشگاهی با مسائل و مشکلات جامعه باشد.

به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد انقلابی پای صحبتهای رییس جهاد دانشگاهی کردستان نشستیم.

اکبر اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روحیه جهادی لازمه عبور کشور از مشکلات و وضعیت کنونی جامعه است.

وی جهاددانشگاهی واحد کردستان در بخش‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال دانش‌آموختگان با تلاش و کوشش جهادی دستاوردهای ارزشمندی را در سطح استان داشته است.

رییس جهاد دانشگاهی کردستان به فعالیت‌های حوزه فرهنگی این نهاد در استان اشاره کرد و افزود: حوزه فرهنگی در زیر مجموعه خود دارای مراکز و سازمان‌های متنوعی است این مجموعه‌ها در راستای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بسط و گسترش روحیه جهادی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند.

اسدی به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگی این واحد اشاره و اضافه کرد: طی سال گذشته معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نشست‌های مختلفی با موضوعات وحدت اسلامی در اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، حمایت از کالای ایرانی در تحقق شعار سال، نشست تخصصی «چگونه با کووید ۱۹ سالم زندگی کنیم»، نشست گرامیداشت دفاع مقدس و نشست باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی را در سطح استان برگزار کرده است.

برگزاری همایش مرز، مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های ملی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، اظهار داشت: همایش مرز، مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی یکی از همایش‌های اجرایی طی سال گذشته بوده است که مورد استقبال سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط استان قرار گرفت.

اسدی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مسابقات و فعالیت‌های دیگر فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی هم‌اندیشی رسانه‌ای در خصوص ازدواج و مسائل حقوقی، وبینار تخصصی خانواده پویا و کارآمد و چالش‌ها و امیدها، کارگاه آموزشی خبرنگاری، سواد رسانه‌ای، وبینار مشاغل سبز با محوریت مدیریت پسماند از دیگر فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.

وی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) یکی دیگر از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و افزود: این مرکز طرح‌های نظرسنجی خود را با کمترین درصد خطا در سطح استان و کشور به انجام رسانده است که از آن جمله می‌توان به طرح نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

فعالیت ایسنا و ایکنا در زیرمجموعه جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان اظهار داشت: در خبرگزاری ایسنا و ایکنا طی یکسال گذشته به منظور اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم خبرهای متنوع و متعددی را در قالب اخبار پوششی و تولیدی در سطح استان کردستان انعکاس داده‌اند و در کنار انعکاس اخبار در خبرگزاری ایسنا چهار میزگرد تخصصی و در خبرگزاری ایکنا دو میزگرد تخصصی طی سال گذشته برگزار شده است.

وی به فعالیت واحد انتشارات جهاددانشگاهی در راستای چاپ و انتشار کتاب‌های علمی و تخصصی مؤلفان کردستانی اشاره و بیان کرد: طی سال گذشته در واحد انتشارات جهاددانشگاهی چهار عنوان کتاب چاپ، دو عنوان کتاب در دست چاپ و چهار عنوان نیز در مرحله ویراستاری قرار دارند که این واحد نیز در کنار چاپ کتاب اقدام به برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای و پنجمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی را نیز برگزار کرده است.

اسدی به برگزاری مناظرات دانشجویی در راستای منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کردستان نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی با استقبال خوب دانشجویان در سطح دانشگاه‌های استان کردستان برگزار شد.

فعالیت ۲ مرکز نوآوری و شکوفایی در کردستان

وی به فعالیت حوزه اشتغال دانش‌آموختگان این نهاد اشاره کرد و گفت: دو مرکز نوآوری و شکوفایی در شهرستان‌های سنندج و بیجار از فعالیت‌های شاخص حوزه اشتغال دانش‌آموختگان این واحد بوده که زمینه و بستری برای جذب ایده‌های جوانان خلاق، ایده‌پرداز و جذب شرکت‌های فناوری بوده‌اند.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان در اجرای طرح مشاغل خانگی جهاد به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر به شناسایی و توانمندسازی(مشاوره و آموزش) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار و با بهره‌مندی از شبکه‌های افقی و عمودی برای سه هزار نفر در سطح استان اشتغالزایی داشته است.

اسدی با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی از سال ۹۸ در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان کردستان اظهار کرد: در سال ۹۸ سهمیه استان کردستان در اجرای این طرح دو هزار و ۶۰۰ نفر بوده که با توجه به عملکرد مثبت همکاران جهادی، کردستان جزو استان‌های برتر در اجرای این طرح بوده است.

سهمیه ۴۰۰ نفری طرح مشاغل خانگی

وی ادامه داد: در سایه این عملکرد مطلوب جهاددانشگاهی این استان در سال ۹۹ نیز سهیمه ۴۰۰ نفری به استان اختصاص یافت که به دلیل استقبال مردم از این طرح این سهیمه به هزار نفر افزایش یافت.

رییس جهاد دانشگاهی کردستان به فعالیت حوزه معاونت پژوهش جهاددانشگاهی کردستان اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش فعالیت‌های خوب و متناسبی با نیازهای استان انجام شده است که از جمله می‌توان به طرح کشت بافت توت فرنگی با هدف تولید نشای عاری از ویروس اشاره کرد که در این راستا آزمایشگاه‌های کشت بافت را مجهز کرده و در کنار آن با ایجاد گلخانه برای پرورش نشای عاری از ویروس در این گلخانه اقدام کرده است که امیدواریم با اجرای این طرح گام اساسی در راستای ارتقای تولید محصول توت فرنگی در استان کردستان برداریم.

اسدی به فعالیت مرکز خدمات تخصصی جی آی اس معاونت پژوهشی این واحد اشاره کرد و یادآور شد: طی دو سال گذشته طرح تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی جهاددانشگاهی کشور و نقشه‌برداری کل املاک جهاددانشگاهی کشور به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و کلان در این مرکز اجرا شده است.

اجرای طرح‌های پژوهشی در مرکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی

وی طرح نقشه‌برداری کل موقوفات استان کردستان، جی آی اس مساجد کردستان، تهیه نقشه جامع کیفیت آب استان کرمانشاه، تهیه نقشه شبکه گاز شهر سنندج، طرح تهیه نقشه کلیه بیماری‌های موجود در استان کردستان، اطلس جغرافیایی جرم استان با استفاده جی آی اس، پهنه‌بندی حوادث جاده‌ای کردستان، ایجاد بستر گردشگری قابل ارائه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مسیر محور گردشگری، مکان‌یابی بهینه محل‌های اسکان موقت آسیب‌دیدگان ناشی از بلایای طبیعی را از جمله طرح‌های اجرایی در مرکز جی‌آی اس جهاددانشگاهی کردستان عنوان کرد.

اسدی به فعالیت گروه پژوهشی سنجش از راه دور جهاددانشگاهی کردستان اشاره کرد و گفت: بررسی اثرات تغییر اقلیم جهانی بر بارش در استان کرمانشاه و بررسی و تحلیل علل مشارکت ضعیف بهره‌برداران در سرمایه‌گذاری، تشکیل تعاونی‌ها و تصمیم گیری در مراحل مختلف طرح‌های تأمین و انتقال آب استان از جمله طرح‌های اجرایی در مرکز سنجش از راه دور جهاددانشگاهی کردستان است.

راه‌اندازی درمانگاه عمومی جهاددانشگاهی در بیجار

وی اشاره‌ای به طرح‌های در دست اقدام معاونت پژوهش جهاددانشگاهی کردستان داشت و افزود: ایجاد درمانگاه عمومی در شهرستان بیجار با فضای ۲۵۸ مترمربع از طرح‌های در دست اقدام جهاددانشگاهی بوده که با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم هرچه زودتر مقدمات تجهیز این مرکز فراهم شود و مردم این شهرستان از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان به انجام مذاکرات اولیه جهت راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان قروه اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا با مسئولان و خیرین قروه نشست‌ها و تعاملاتی صورت گرفته است که در صورت نتیجه‌بخش بودن این امر و راه‌اندازی این مرکز می‌توان فعالیت‌های اثربخش و تأثیرگذاری را در سایه روحیه جهادی جهادگران استان کردستان به انجام رساند.

اسدی با اشاره به فعالیت حوزه معاونت آموزش جهاددانشگاهی کردستان، ادامه داد: طی یکسال گذشته با برگزاری دوره‌های مختلف برای فراگیران آزاد شش هزار و ۴۹۸ نفر از بسته‌های آموزشی این حوزه بهره‌مند شدند.

برگزاری آزمون‌های استخدامی در جهاددانشگاهی

اسدی افزود: برگزاری آزمون‌های استخدامی ادارات و ارگان‌های مختلفی یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی کردستان بوده است که آزمون استخدامی شرکت بیمه، آزمون آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی، مدرسان طرح امین و معلمان قرآنی، آزمون مکاتبه‌ای، آزمون سه گانه(شرکت شیر، نهضت سوادآموزی و ثبت اسناد) از فعالیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی طی یکسال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: مرکز آموزش علمی - کاربردی جهاددانشگاهی سنندج نیز در ۳۳ رشته کاردانی و کارشناسی از سال ۸۹ شروع به فعالیت کرده است که در حال حاضر ۲۷۰ نفر دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به گستردگی فعالیت و رسالت اصلی خود در جهت ارتباط دانشگاه با بدنه جامعه همواره ‌با دستگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و نهادها و بخش‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده است تا با پشتوانه دانشگاه بتواند در جهت رفع موانع و مشکلات آنان اقدام کند.

وی مهم‌ترین شاخصه جهاددانشگاهی را روحیه جهادی دانست و گفت: مدیریت جهادی با بهره‌گیری از سبک و شیوه‌ای از مدیریت که برگرفته از روحیه جهادی باشد می‌تواند در جامعه الگوآفرین باشد.حال آنکه کشور ما هم در وضعیتی به سر می‌برد که بیش از هر زمان دیگری به روحیه جهادی نیازمند است.

اسدی یادآور شد: اگر روحیه جهادی در تمام ادارات و سازمان‌ها گسترش پیدا کند تحول بزرگی در عرصه‌های مختلف کشور به وجود می‌آید و بهترین شاخص برای ارزیابی روحیه جهادی در مجموعه جهاددانشگاهی بیانات مقام معظم رهبری بین اقشار مختلف جامعه بوده که به این موضوع اشاره داشتند.

نام جهاددانشگاهی اولین‌بار در تابستان سال ۱۳۵۹ و در پی تعطیلی دانشگاه‌ها بر اثر وقوع حرکت انقلاب فرهنگی و با الهام از نام جهاد سازندگی (که هدف اصلی خود را سازندگی مناطق محروم قرار داده بود) با هدف بـازسـازی و بهبـود فضـای علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها مطرح شد. ستاد انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۶/۵/۵۹ بر مبنای مصوبه خود، شورای عالی جهاددانشگاهی را تأسیس کرد.