تبریز- ایرنا- رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی و عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران گفت: پژوهش، تولید محتوا و حضور هوشمند در شبکه‌های اجتماعی لازمه روابط عمومی کارآمد و پویا است.

به گزارش یکشنبه ایرنا، سیدشهاب سیدمحسنی در کارگاه آموزشی روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی که به مناسبت روز خبرنگار در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در ۲ سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است؛ البته محتوا به واحد اطلاعاتی و داده ای گفته می شود که به صورت مکتوب یا دیجیتالی به شکل صوتی، تصویری، متنی در قالب های مختلف مصاحبه، خبر، گرافیگ، انیمیشن و فیلم  ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر در عصر باتلاق اطلاعات زندگی می کنیم؛ عصری که محتوای تولیدی بسیار بیشتر از مصرف کنندگان اطلاعات است، ادامه داد: با توجه به اینکه ما در ۲ سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت داده تولید کرده‌ایم، حال در این عصر شوک محتوا چگونه می‌توان صدای خود را به مخاطب برسانیم؟

این مدرس دانشگاه با بیان مفهوم محتوای مجازی گفت: محتوای مجازی آن داده ها و پیام های تولید شده ای است که در یکی از قالب های مختلف متن، تصویر، صوت و طرح از طریق سایت ها و یا یکی از شبکه های اجتماعی  اعم از اینستاگرام، تلگرام و واتس آپ منتشر می شود.

سیدمحسنی با تاکید بر اهمیت محتوای مولتی مدیا گفت: محتواهایی شامل عکس، فیلم، تصویر، گرافیک، انیمیشن و صدا، متن که می تواند از ابزارها و پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی منتشر یا بازنشر شود هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی با بیان اهمیت و ضرورت تولید محتوا در فضای مجازی گفت: توسعه شگرف رسانه های اجتماعی و حضور حداکثری و دایمی مخاطبان در فضای مجازی این ضرورت را ایجاد کرده که برای ارتباط و انتقال پیام به آنها از این بستر ارتباطی استفاده گردد.

سیدمحسنی با اشاره به استفاده روابط عمومی ها از نشر اجتماعی و موبایلی گفت: انتشار پیام و محتوا در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی اعم از آپارات، تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و… همه جزئی از نشر اجتماعی هستند و امکان اشتراک ‌گذاری محتوا و همچنین ایجاد یک ارتباط دو سویه و تعاملی بین سازمان و مخاطبان از این طریق وجود دارد.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی کشور در ادامه سخنانش به داشتن استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا تاکید کرد و داشتن راهبرد را یک طراحی خلاقانه برای معماری اطلاعات دانست و افزود: برنامه ریزی محتوا باید به گونه ای انجام شود که اطلاعات و محتوا به راحتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

وی به راهبرد تولید محتوا اشاره کرد و گفت: فرایندی که تعیین می کند، محتوا چگونه و با چه کیفیتی و با چه اثری و برای کدام مخاطبان انتشار یابد، باید در راهبرد تولید محتوا گنجانده شود.

عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران در ارتباط با محتوای تولید شده توسط روابط عمومی ها افزود: آنچه از اهمیت دوچندانی برخوردار است، موضوع تولید محتوای پیام ها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن بر روی مخاطبان می باشد.

وی به تقسیم بندی محتوا از جنبه های مختلف اشاره کرد و گفت: محتوا می تواند براساس فرمت به صورت نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری باشد، براساس قالب انتشار می تواند به شکل مصاحبه، خبر، فیلم، صدا، طرح و اینفوگرافیک و چند رسانه ای باشد؛ بر این اساس، ابزار انتشار می تواند به حالت رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، مطبوعات، سایت، شبکه های اجتماعی باشد و بر اساس رویکرد و هدف می تواند آموزشی، رسانه ای و خبری، تبلیغاتی، سرگرمی و تفریحی، انگیزشی و تعاملی باشد.

سیدمحسنی با تشریح فرآیند تولید محتوا گفت: داشتن ایده مناسب(موضوع)، انتخاب عنوان جذاب، جمع آوری اطلاعات و داده پیرامون موضوع، پردازش اطلاعات(حذف اطلاعات اضافه)، طبقه بندی اطلاعات (تعیین نکات برجسته) ، نگارش محتوا(انتخاب سبک مناسب)،  انتخاب رسانه مناسب(برای انتشار) و ارزیابی و پایش محتوا(بازخوردمخاطب) مراحل ضروری تولید محتوای مناسب است.

وی در ارتباط با نگارش محتوا گفت: با انتخاب سبک مناسب و ایجاد جذابیت و کشش در مخاطب با استفاده از عنوان هوشمندانه و تاثیر گذار می توان مخاطبین را جذب کرد.

این مدرس حوزه روابط عمومی و رسانه در ارتباط با تولید و تدوین محتوا گفت: اگر بخواهیم یک متن خوب بنویسم، یک فیلم خوب مونتاژ کنیم یا یک عکس خوب ادیت کنیم، باید محتوا دارای اصول باشد، بدترین شیوه تولید محتوا کپی رایت و بهترین شیوه آن خلاقیت و نوآوری است.

عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران به ویژگی های محتوای خوب اشاره کرد و داشتن ساختار و چهارچوب علمی، بهر ه مندی از اطلاعات مستدل، تولید محتوا برحسب نیاز مخاطب، به روز بودن اطلاعات و داده های محتوایی، امکان تعاملی بودن و دریافت بازخورد از مخاطب و ... را جزو این ویژگی ها برشمرد.

کارگاه آموزشی «روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا » به همت روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با مشارکت روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به صورت وبینار،  به مدت ۶ ساعت با حضور ۱۰۶ نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.