تهران- ایرنا- برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه برنامه «علیرضا زاکانی» برای تصدی پست شهردار پایتخت از وی سوالاتی پرسیدند و دغدغه‌های خود را با این نامزد، مطرح کردند.

مهدی اقراریان روز یکشنبه در دومین جلسه شورای ششم شهر تهران و پس از ارائه برنامه زاکانی، خطاب به وی با بیان اینکه برخی مدیران کم کاری خود را به گردن یکدیگر می‌اندازند، گفت: مردم نباید در شهر تهران احساس بی‌پناهی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر تهران توضیح داد: شاهد این هستیم که فاضلاب از محلات شمالی به سمت منطقه شهرری در جنوب تهران می ریزد که باید به این موضوع توجه جدی شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مطالبات شهرداری از بخش های مختلف نیز گفت: شاهد این هستیم که بانک‌ها بدهی‌های شهرداری را افزایش می‌دهند و مطالبات بسیار متنوعی را از ارکان مختلف این شهر داریم و حق مردم تهران در حال تضییع شدن است.

اقراریان با تاکید بر ضرورت توجه به ماموریت‌های جدید در اداره تهران، افزود: اداره شهر نیازمند خلاقیت و ایده پردازی است و بزرگترین سرمایه هایی که شهر تهران در اختیار دارد، مجموعه دانشگاه است که باید از آن استفاده شود.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین با اشاره به هزینه‌های سیاسی در تهران گفت: به دلیل اینکه تهران پایتخت سیاسی و اقتصادی ایران است به آن، هزینه سیاسی تحمیل می‌شود و دولت‌های مختلف این هزینه‌ها را پرداخت نمی کنند اینها تکالیف قانونی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی، اتصال گلزار شهدای تهران به اکوسیستم فرهنگی، اهتمام به مسکن کارکنان شهرداری تهران به ویژه آتش‌نشانان، جلوگیری از هدر رفت منابع درآمدی در شیوه جمع آوری را از خواسته های مردم از شورا دانست.

موضع شهردار درباره مدیران اتوبوسی روشن باشد 

«ناصر امانی» دیگر عضو شورای شهر در زمان پرسیدن سوال از شهردار آتی تهران گفت که بدنه شهرداری تهران نگرانند و زاکانی باید موضعش را نسبت به مدیران اتوبوسی مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه برند شما ضد فساد است، گفت: خودتان را برای یک میدان بزرگ پاسخگویی آماده کنید.  

وی تاکید کرد: لطفاً تکلیفتان را با مثلث شهردار، مردم و شهرداری مشخص کنید.

لزوم تشریح معیارهای شایسته سالاری در انتصاب مدیران

سیدجعفر تشکری هاشمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با ارایه سوالی به زاکانی گفت: لازم است تا شهردار تهران معیارهای شایسته سالاری در انتخاب مدیران را تشریح کند.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که مبنای شایسته سالاری در انتصاب‌های شهرداری چیست، گفت: لازم است تا احساس نشود که با تغییر مدیران، گروهی حاشیه نشین خواهند شد.

هاشمی با بیان اینکه در طول چهارسال گذشته بسیاری از مدیران حذف شدند، ادامه داد: برای اداره شهر و استفاده از کارکنان چه برنامه‌ای دارید.

وی با اشاره به مشکلات سازمان بازنشستگی شهرداری تهران گفت: مسئله اول سازمان بازنشستگی شهرداری تهران است که بسیار پر مشکل است و نیاز به درآمد برای این سازمان داریم؛ برنامه شما برای رفع مشکلات این سازمان چیست.


از ظرفیت بانوان در بدنه مدیریت شهری استفاده شود

«نرگس معدنی پور» دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: از ظرفیت بانوان در بدنه مدیریت شهری استفاده شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران یک نهاد بسیار تخصصی است و باید از ظرفیت نیروها و پرسنل آن استفاده شود، گفت: شورای ششم با مطرح کردن بانوی توانمندی ازجمله خانم معصومه آباد، نشان داد که به ظرفیت بانوان توجه دارد از این رو می‌خواهم با رویکرد شایسته سالاری به توانمندی بانوان نیز توجه شود.

تنها ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران فعال است
«حبیب کاشانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت که از بودجه پیش بینی شده امسال تاکنون ۵۵ درصد محقق نشده است و این در حالی است که در ۶ ماهه نخست سال، ساخت و ساز به دلیل طولانی بودن روز، بیشتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است، گفت: برای هر کیلومتر مترو، هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است و باید ۵۹ درصد بودجه مترو را تنها برای زیرساخت مترو هزینه کنیم.

کاشانی عنوان کرد: یک فضاسازی رسانه‌ای به داخل شهرداری منتقل شده و لازم است از این بلندگو اطمینان خاطر به پرسنل شهرداری داده شود که این فضا تخصصی است و تفکرات سیاسی حاکم نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه زاکانی با مجلس آشنایی دارد، خطاب به وی گفت: شما شخصیتی در تراز ملی دارید و باید بتوانید از بودجه عمومی کشور با تعامل با مجلس و دولت، برای خرید اتوبوس اقدام کنید.

«محمد آخوندی» دیگر عضو شورای شهر تهران نیز خطاب به علیرضا زاکانی گفت: یکی از موضوعات مربوط به شهرداری تهران بحث رسانه ای است به طوریکه امروز موسسه همشهری به وضعیت بسیار بدی دچار شده است، برنامه شما برای تقویت این مجموعه و بازگشت به جایگاه قبلی آن چیست.  

آخوندی با اشاره به بحث ورزش شهروندی افزود: ما در شهر هزینه های مختلفی می کنیم تا شهروندان در آسایش باشند اما اگر شهروندان سلامت نداشته باشند این هزینه ها بی فایده خواهد بود لذا موضوعی بعدی که باید مدنظر شهردار قرار گیرد لزوم توجه به ورزش همگانی است و آقای زاکانی بگویند برنامه شان در رابطه با ورزش همگانی چیست.

عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود: سخنی هم با مردم دارم در انتخاب شهردار در این شورا فرایند علمی طی شده و ما بیش از بیست جلسه قبل از شروع رسمی شورا برگزار کردیم.

وی گفت: ۲ گزینه نهایی شدند ولی در نهایت شهر باید یک شهردار داشته باشد و شورا باید یک شهردار انتخاب کند لذا بر خلاف برخی گفته  افراد به مردم تهران قول می دهیم صدای افتراق و تفرقه از این شورا نخواهند شنید.
«جعفر بندی شربیانی» دیگر عضو شورای شهر تهران هم  خطاب به علیرضا زاکانی گفت: همکاری و هماهنگی با شورا و بدنه شهرداری تهران دو بال انجام برنامه ارایه شده از سوی شماست که خیرات و برکات زیادی برای شهروندان خواهد داشت.  

شربیانی افزود: شما برند و مشخصه تان در خصوص بحث مبارزه با فساد است مسئله ای که مردم در موضوع شهر و شهرداری دارند این است که بخشی از موضوعات دچار فساد است لذا سوالی که از شما دارم این است که روش شما در مواجه با فساد چگونه خواهد بود؟ مردم تهران این انتظار را دارند شما با این موضوع ریشه ای و سیستمی برخورد کنید.

«زهرا شمس احسان» دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز خطاب به علیرضا زاکانی گفت: برنامه جامعی مد نظر دارید رویکردتان برای شفاف سازی امور مالی شهرداری تهران، درآمد ها، هزینه ها و بدهی های مانده از سابق، دیون و ضمانت عملیاتی برای این موضوع مطرح بفرمایید.

وی ادامه داد: در خصوص تحول در مدیریت بدنه شهرداری و ساختار نیروی انسانی و با توجه به اینکه ۲ حوزه معاونت شهرداری تهران در دو ماه اخیر ادغام شده بگویید برای این موضوع چه راهکاری را مد نظر دارید این موضوع یکی از نگرانی های پرسنل است.

شمس احسان افزود: درباره شرایط رفاهی پرسنل، حقوق و مزایا و مشکلات در خصوص تعاونی مسکن پرسنل و اینکه  چه اقدامی به صورت عاجل و فوری مد نظر دارید، بگویید.

عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دوره ۱۲ ساله مدیریت آقای قالیباف ساختار حوزه زنان به شرایط تکریم حوزه بانوان نزدیک شده بود ولی متاسفانه در این چهار سال(دوره پنجم) این ساختار کم رنگ شد برنامه شما چیست.

وی گفت: آخرین موضوع در خصوص حرکت به سمت علم روز و ارتقا دادن تهران در حوزه شهر هوشمند و نیز لزوم توجه در حوزه آسیب های اجتماعی، کودکان کار، معتادین متجاهر و زنان سرپرست خانوار که جزو گروه های در معرض آسیب پذیر محسوب می شدند.

وی ادامه داد: ساختارهایی که برای وضعیت جمع آوری این گروه هدف بوده و بهسازی و بازتوانی روانی و اجتماعی گروه هدف بوده کمرنگ شده و رویکرد لازم را نداشته نگاه عملیاتی خود را در این خصوص بفرمایید.