تهران- ایرنا- با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع گسترده کرونا در ایران ضرورت دارد که دولت سیزدهم کابینه‌هایی از افراد کارآمد و شایسته را انتخاب کند و برای این منظور آیت‌الله رئیسی به انتخاب مدیرانی دست بزند که در تخصصشان بهترین هستند.

دولت سیزدهم باید برای حل بسیار از مشکلات به ویژه در عرصه اقتصادی در نوع عملکرد قوه مجریه تحول ایجاد کند و نیروهایی در کابینه دولت سیزدهم قرار گیرند که در کارنامه و سوابق خود نشانه‌هایی از فعالیت‌های جهادی داشته باشند؛ تا بتواند برخی از مشکلات مردم را برطرف نمایند.

رسانه‌های اعتدالی

راه مبارزه با فقر

روزنامه ایران در گزارشی به دولت سیزدهم و آسیب‌های برنامه‌های فقرزدایی در ایران پرداخت و نوشت: مسأله فقر در ایران معاصر یکی از چالش‌های اساسی پیش‌روی سیاستگذاران بوده است. در طول سالیان طولانی علی‌رغم دستاوردهای علمی و عملی در این حوزه همچنان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم. می‌توان گفت یکی از آسیب‌های اساسی برنامه‌های فقرزدایی در ایران از گذشته تاکنون، فقدان یک اراده ملی برخاسته از درون دولت، ملت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی بوده که باعث شده نحوه برخورد ما با این پدیده به دلیل عدم اجماع میان صاحب نظران در خصوص چیستی فقر و راه‌های درمان این بیماری اجتماعی، ناکارآمد، متعارض و پیچیده باشد. به نظر می‌رسد درکشور ما به دلایل متعددی هدایت سکان سیاست‌های فقر زدایی بدون در اختیار داشتن یک قطب نمای صحیح در حال گذران امور است. برای نمونه ما در حوزه نظری، حضور ادبیات ومتدولوژی‌های متعدد در تعریف و حل مسأله فقر یکی از موانع اصلی رفع فقر است. در واقع همین تنوع و تکثر روش شناختی باعث سردرگمی سیاستگذار شده است و تصویری غیر دقیق از فقر در ایران جلوی چشمان سیاستگذاران گذاشته است. می‌توان گفت از آنجایی که وضعیت فقر در ایران، به شکل منسجم و ‌مورد تأیید و تصدیق تمام کارشناسان و متخصصین این امر وجود ندارد لذا در مرحله سیاستگذاری نیز هر دولت یا نهادی با توجه به یکی از تعاریف و وضعیت سنجی و اولویت بخشی و راه حل‌های برآمده از آن اقدام به سیاستگذاری و اجرا می‌کند و همین سیاست‌های مختلف و بعضاً متعارض حل مسأله فقر را پیچیده‌تر خواهد کرد.

ترکیب کابینه رئیسی در سیاست خارجی/پای فرزین به دولت باز می‌شود؟

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا پرداخت و نوشت: در مورد کابینه آقای رئیسی که لیست پیشنهادی ایشان به مجلس منتشر خواهد شد نکاتی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. آقای رئیسی توسط برخی جریانات سیاسی متهم می‌شد یا چنین نسبتی را می‌دادند که ایشان متاثر از یک جریان از اصولگرایان خواهد بود  و آنها آقای رئیسی را وادار به سهم دهی خواهند کرد. خوشبختانه که الان لیست وزرا در حال طی کردن مراحل نهایی است از این جهت، آن افرادی که ایشان را متهم می کردند شرمنده خواهند شد یعنی آقای رئیسی امتیازاتی را که آنها به آن اشاره می‌کردند را نه تنها نداده بلکه در برابر سهم‌خواهی، تمام قد ایستاده است. نکته ای که به نظر من در مورد کابینه آقای رئیسی بسیار حائز اهمیت است این است که به هیچ وجه آن گونه که برخی جریانات تندرویِ طیفِ اصولگرایی نسبت به دولت آقای روحانی موضعگیری داشتند بدین گونه که کل دولت را تکذیب و تخطئه می‌کردند عمل نکرد. آقای رئیسی نسبت به دولت آقای روحانی، نگاه واحدی نداشت و قرار است حدود چهار نفر از کابینه آقای روحانی را به مجلس معرفی کند؛ این موضوع نشان می‌دهد آقای رئیسی نه تنها دنبال منافع گروهی نیست بلکه نگاه فراملی دارد و در این فضا که دولت آقای روحانی به شدت زیر سوال است و به نوعی فاصله گرفتن از دولت روحانی یک امتیاز محسوب می‌شود آقای رئیسی این کار را انجام نمی‌دهد بلکه برخی از عناصر صالح دولت آقای روحانی را مجددا به کار می‌گیرد و یا بنا، بر این است که به کار گیرد.

درخواست از رئیسی برای توقف طرح صیانت

همشهری در گفت وگو با آرش کریم‌بیگی، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت: موضعگیری شفاف و صریح رئیس جمهور جدید درباره طرح صیانت و کل ذات این قانونگذاری را فرصت مناسبی می داند که می تواند روی نگاه بازیگران این حوزه اعم از کاربران، شرکت‌ها، فعالان استارت‌آپی و سرمایه‌گذاران حوزه آی‌سی‌تی نسبت به رئیس جمهور قانونی کشور اثرگذار باشد. این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که شورای عالی فضای مجازی قانون درست و ساختار و جایگاه مشخص و قدرتمندی دارد، می گوید: «انتظار می رود که رئیس جدید و دبیر آینده این شورا از این جایگاه استفاده مناسبی ببرند. ابزارهای قانونی برای مداخله دولت در این ساختار به منظور حمایت از سرمایه گذاری در حوزه آی‌سی‌تی، توسعه سرویس ها و خدمات این حوزه، توسعه دولت همراه و بهبود تجربه مشترکان و کاربران اینترنت از طریق این شورا وجود دارد». بنابراین از این ابزار می توان برای تاثیرگذاری بر تصمیم طراحان و حامیان طرح استفاده کرد.
 

تحقق اهداف هر دولتی در گرو آزادی رسانه است

روزنامه ایران یادداشتی به قلم فریدون صدیقی استاد ارتباطات منتشر کرد و نوشت: بر این باورم که وضعیت کرونایی درحال دربرگیری همه عرصه‌های زندگی انسان است و با ‌هاضمه‌ای قوی عرصه‌هــــــــــای زیست اجتماعی، فرهنگــــــی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به درون خود می‌کشد. این درحالی که به نظر می‌رسد انسان‌ها در موقعیتی نیستند تا در جدال و مبارزه با وضعیت کرونایی از پس این هیولا برآیند و پیروز میدان باشند. ویروس کرونا با جهش‌های متفاوتش به عنوان هیولای بیرون باعث ایجاد پریشان خاطری، افسردگی و آزردگی شده و توانسته به هیولای درون بدل شود.
 به گونه‌ای که حتی اگر از نظر جسمی به بیماری کرونا مبتلا نباشیم از درون گرفتار یأس، افسردگی، اضطراب و همچنین مشکلات اقتصادی و بیکاری ناشی از تحریم‌ها هستیم که همانا کرونای درون است.
در چنین وضعیتی طبیعتاً حرفه روزنامه‌نگاری که پیش‌تر از اعلام حضور کرونا و هجوم ویرانگرش از نظر زیست رسانه‌ای اعم از کاغذی و غیر کاغذی در بحران به سر می‌برد، در شرایط وخیم‌تری قرار گرفته است. چراکه آستانه تحمل مخاطب از داده‌های ناچیز، حداقلی و در یک کلام کلی گویی رسانه‌ها که بدون درون کاوی و ایجاد چالش ارائه می‌شود به سر آمده است. از این رو بتدریج اعتماد مخاطب نسبت به رسانه‌های داخلی کم شده و دیگر رسانه داخلی را نمی‌بینند، نمی‌خوانند و نمی‌شنوند و خواسته و ناخواسته به شنیدن و دیدن رسانه‌های برون مرزی و شبکه‌های مجازی و... روی می‌آورند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

سرانجام برجام در دولت رئیسی؟

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم علی بیگدلی استاد دانشگاه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی منتشر کرد و نوشت: ما باید برای یک برجام جدید تصمیم بگیریم و همانطور که هم سخنگوی وزارت خارجه و هم سخنگوی کاخ سفید گفته؛ ایران نباید فرصت برای تجدیدنظر در برجام جدید را طولانی‌مدت کند. شرایط حساسی است و ایران هم با نمایش قدرتی که از خودش نشان داده، شاید بخواهد بر سر میز مذاکره امتیاز بیشتری از آمریکایی‌ها بگیرد. بنابراین مساله برجام از یک‌ طرف پیچیده شده و از طرف دیگر آمدن آقای رئیسی، مشکلی را در کوتاه‌مدت حل نمی‌کند، برای اینکه از جهت منابع داخلی در تنگنا هستیم، معیشت مردم با مشکل مواجه است. پس باید نوع نگاه‌مان را به برجام تغییر دهیم؛ سیاست خارجی‌مان را مورد بازبینی قرار دهیم، نوع داوری‌مان را نسبت به جهان تغییر دهیم. این بی‌اعتمادی نسبت به قواعد بین‌المللی مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورده است. درواقع برجام جدید آمریکا با برجام ۲۰۱۵ تفاوت دارد، چون عمر برجام ۲۰۱۵، سال ۲۰۲۳ برای کنترل موشکی از بین می‌رود و به‌همین دلیل طرف مقابل به‌دنبال یک برجام جدید است. همان‌طور که آقای بایدن هم در نخستین سخنرانی‌اش در کاخ سفید اعلام کرد که آماده مذاکره بر سر برجام با ایران هستیم منتها ممکن است قید زمانی تا سال ۲۰۵۰ ادامه پیدا کند.

جمهور، همه مردم ایران است

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم محسن صنیعی مدرس دانشگاه منتشر کرد و نوشت: اگر چه خواسته‌هایی چون حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، مبارزه با رانت و فساد و روابط ناسالم اداری و رانت‌خواری‌ها، خواست همه مردم ایران است، هم کسانی که رای داده‌اند و هم کسانی که در انتخابات شرکت نکردند یا به کاندیدای دیگری رای داده‌اند، ولی باید گفت که آیا پیام انتخابات، شامل پیام همه کسانی است که به پیروز انتخابات رای دادند یا پیام همه ایرانیان دیگری که یا در انتخابات شرکت نکردند یا اگر شرکت کردند و به آقای رئیسی رای ندادند، هم شنیده شده است؟ امروز رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم ایران، از همه قومیت‌ها، مذاهب، ادیان، تفکرات و جریانات سیاسی است. دولت مستقر، هر کس باشد، مردم حل مشکلات کشور را می‌خواهند فرقی ندارد که دولت، دولت اعتدالی، اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا باشد. امروز همه مردم ایران، از تورم و گرانی و مشکلات معیشتی در رنج هستند. اخبار فوت مکرر ایرانیان در اثر کرونا و بی‌سرپرست شدن بسیاری از خانواده‌ها، رنج و خستگی بر تن همه ایرانیان گذاشته است. با این سرعت واکسیناسیون فعلی، تا یک سال آینده، واکسیناسیون همه مردم ایران تکمیل نمی‌شود. باید سرعت واکسیناسیون، چند برابر شود تا مردم شاهد فوت صدها نفر در روز و ده‌ها هزار مبتلا در روز نباشند. برای رفع مشکلات اقتصادی، لازم است تیم اقتصادی دولت، یک تیم منسجم و قوی باشد که به خوبی بر همه مشکلات اقتصادی ایران اشراف داشته باشند، برنامه جامع حل مشکلات اقتصادی داشته باشند و بدانند که هر نظام اقتصادی در چارچوب یک نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نتیجه می‌دهد. نسخه اقتصاد ایزوله از جهان، همراه با تنش‌های بین‌المللی، نتیجه‌ای جز کره شمالی نخواهد داشت.

۹۰ روز سرنوشت‌ساز برای رئیس‌جمهور: برجام و گوام

روزنامه شرق یادداشتی به قلم کیومرث اشتریان منتشر کرد و نوشت: در ادبیات علوم اداری گفته می‌شود که در رژیم‌های ریاستیِ انتخابی سرنوشت موفقیت و شکست یک رئیس‌جمهور در ۹۰ روز ابتدای دولت مشخص می‌شود. اگر در این مدت بتواند پایه‌های حکومت خویش را به‌خوبی مستقر کند، احتمال موفقیتش بیشتر است. محافل داخلی و خارجی که در هنگام انتخابات و به‌قدرت‌رسیدن رؤسای جمهور تأثیرگذار بوده‌اند، او را اسیر جریان‌های سیاستی خویش می‌کنند. آقای رئیسی ۹۰ روز سرنوشت‌ساز را در پیش‌روی دارد. جریان‌هایی که او را می‌توانند به اسارت گرفته باشند، چندگانه هستند؛ از ستادهای انتخاباتی او تا محافلی که سیاست‌هایی خاص را مدنظر دارند. فعالان ستادها ممکن است صرفا در پی کسب پست و مقامی باشند که ضرورتا جریان سیاستی نمی‌سازند؛ اما محافلِ تأثیرگذار جریان‌ساز هستند و در پی تسخیر سیاست و دولت. مهم‌ترین این سیاست‌ها «برجام» و «گوام» است. گوام همان «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF/ Financial Action Task Force) است. برخی سیاست‌ها نقش تسخیری دارند؛ چون کلیدی‌اند. هرکس که بر آنها تسلط یابد، بر سیاست و دولت سلطه می‌یابد. در اینجا ما با شکل دیگری از مبارزه قدرت مواجهیم که مبارزه برای کرسی ریاست نیست؛ بلکه مبارزه بر سر تسخیر محتوای سیاست است. مدت‌هاست که نقش شخصی و حتی حقوقی مقامات رسمی در نهادهای حکومتی تضعیف شده است و عملا تغییر افراد موضوعیتی ندارد.
 

کارت‌های اعتباری، مهمان جدید اقتصاد

روزنامه ابتکار به گفت وگو با علی مزیکی، کارشناس مسائل اقتصادی پرداخت و نوشت: پرداخت یارانه در شرایط فعلی نمی‌تواند تبعات منفی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد اما موفقیت این تصمیم بستگی به یک‌سری شروط دارد. متاسفانه ما تجربه‌هایی از یارانه سال ۸۹ داریم که نشان داد یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت مناسبی نبود، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پرداخت یارانه بحث شناسایی گروه‌های هدف بود. اینکه یارانه به چه افرادی پرداخت شود مسئله بسیار مهمی است، اتفاقی که در سیاسیت‌های اینچنین می‌افتد این است که عملا یارانه به جای پرداخت به دهک‌های نیازمند بیشتر به دست افرادی می‌رسد که طبقات متوسط و میانی جامعه هستند. بنابراین چنین سیاست‌هایی نمی‌تواند اقشار نیازمند را به درستی پوشش دهد. هدف سیاست‌هایی مثل پرداخت یارانه این است که افراد کم‌درآمد و نیازمند را پوشش دهد اما در نهایت این سوبسید به سمت دهک‌های متوسط می‌رود و حمایت درنظر گرفته شده به ۴۰ تا ۵۰ درصد جامعه می‌رسد. بنابراین برای موفقیت اینگونه سیاست‌ها باید شناسایی گروه‌های هدف به درستی و با دقت بالایی انجام شود... د. اکنون کشور درگیر ویروس کرونا است و مردم با مشکلات بیشماری در حوزه سلامت و اقتصاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی به صورت کلی حمایت‌های دولتی می‌تواند بخشی از مشکلات را مدیریت کند.
 

رئیس جمهور در اولین فرصت با احزاب نشست بگذارد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی پرداخت و آورد: اگر تصمیم‌سازان کشور و دولت تصمیمات را در اتاق‌های در بسته و بدون مشورت و جویا شدن جریان‌های سیاسی بگیرند، خودشان ضرر خواهند کرد. انتظار می‌رود رئیس جمهور به عنوان قوه مجریه، شاخص‌ترین شخصیت سیاسی و دومین چهره نظام، یک رابطه تعریف شده ای با احزاب و گروه‌های سیاسی برقرار کند. این اقدام می‌تواند تاثیری جدی بر بهبود فضای سیاسی کشور هم داشته باشد. در این شرایط کشور، همکاری و همراهی احزاب و دولت می‌تواند به کمک رئیس جمهور بیاید. پیشنهاد من این است همان طور که رئیس جمهور با اقتصادانان نشست داشت، در اولین فرصت با احزاب هم نشست داشته باشد. همچنین اعضای دولت به خصوص وزیر کشور و وزیر خارجه هم به صورت دوره‌ای با جریان‌ها و شخصیت‌های شاخص سیاسی و حزبی نشست داشته باشد. رئیس جمهور باید این ماموریت را به اعضای کابینه خود بدهد تا احزاب بتوانند برنامه‌ها، پیشنهادات و انتقادات خود را به دولت منتقل کند. اگر تصمیم‌سازان کشور و دولت تصمیمات را در اتاق‌های در بسته و بدون مشورت و جویا شدن جریان‌های سیاسی بگیرند، خودشان ضرر خواهند کرد اما همفکری به احزاب فرصتی برای دولت است و می‌تواند شرایط کشور را بهبود ببخشد.

دولت رئیسی شرکت سهامی نشود

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب منتشر کرد و نوشت: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، رئیس‌جمهوری که  قدرت را در دست می‌گیرد، باید دارای  اختیارات کامل اجرایی باشد و یک تیم منسجم، کارآمد و هماهنگ را برای همکاری با خود انتخاب کند. به‌رغم اینکه آقای‌رئیسی در یک انتخابات با مشارکت اندک روی کار آمد و پشتوانه قوی را به لحاظ مردمی برای یک رئیس‌جمهور مقتدر را ندارد، اما به لحاظ پشتوانه نهادهای مختلف حاکمیت در بهترین وضعیت قرار دارد. آقای رئیسی باید به یاد داشته باشد که به فکر یک دوره چهارساله باشد، چون معمولا روسای‌جمهور در سال چهارم ولو اگر یک چهره اصولگرا هم باشند حتی مثل مرحوم آقایان هاشمی، احمدی‌نژاد و روحانی بازهم در دور دوم به چالش کشیده می‌شوند و حمایت‌هایی که در دور اول از آنها می‌شود در دور دوم صورت نمی‌گیرد که این مساله را در دوره آقای احمدی‌نژاد هم دیدیم. لذا حق آقای رئیسی است که برای یک دوره چهارساله افرادی را به‌طور منسجم و همراه بچیند و مدیریت کند. به‌نظر می‌رسد عنوان اینکه یک رئیس‌جمهوری فراجناحی است، چندان ارزشمند نیست. مهم این است شخصی که به ریاست‌جمهوری برگزیده می‌شود، کارآمد باشد و حتی اگر دولتش با کابینه کاملا حزبی و جناحی هم شکل بگیرد، اما کارآمد و توانا باشد. این بهتر است تا اینکه افراد بگویند دولت ما فراجناحی است اما ناکارآمد باشند.

رسانه‌های اصولگرا

امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد بکارگیری افراد متخصص و با برنامه باشیم

خبرگزاری فارس به گفت وگو با مرتضی محمود وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرداخت و آورد: امیدواریم در دولت آقای رئیسی شاهد بکارگیری افراد متخصص، خوشفکر، با برنامه و خدا ترس باشیم. برخی کانونهای قدرت که عموماً خاستگاه قومی و منطقه‌ای داشته‌اند به دنبال بهره مندی فراقانونی و زیاده خواهانه از آب، این موهبت الهی بوده اند و این کار منتج به نابودی دیگر مناطق کشور نظیر لرستان، چهارمحال، کهکیلویه و...  شده است. آب در آینده ای نزدیک اهمیتی به مراتب بیشتر از نفت خواهد داشت و مبنای رفتارهای سیاسی دولت ها در ارتباط با یکدیگر خواهد بود که می تواند به اصطکاک و مناقشه در عرصه بین الملل دامن بزند و به یک ابرچالش بین المللی تبدیل شود. تاکنون مراکز، سازمان ها، پژوهشکده ها و ستادهای متعدد و عریض و طویلی برای مدیریت و سیاست گذاری  در این حوزه تشکیل شده و بودجه‌ های قابل توجهی هم در اختیار دارند اما شوربختانه خروجی اینها عموما بی تدبیری و سرمایه سوزی بوده است و در مساله خشک شدن رودخانه های پر آب لرستان و تنش های خوزستان به وضوح شاهد این امر بودیم و البته نقش برخی گروه های زیاده خواه و بی انصاف را هم نباید نادیده گرفت. پس از سیل لرستان رئیس دانشگاه تهران از سوی دولت مأموریت پیدا کرد که به همراه گروهی از کارشناسان و متخصصان، موضوع را به صورت دقیق بررسی کنند و گزارشی مبسوط ارائه دهند تا متولیان امر طبق نتایج بررسی های علمی این گروه اقدامات پیشگیرانه ی لازم را انجام دهند و در آینده خسارات سیل های احتمالی به حداقل برسد اما با این که دولت آقای روحانی تمام شد و در آستانه تشکیل دولت آینده هستیم

تیم اقتصادی رئیسی ناهماهنگ باشد، مشکلات ادامه دارد

خبرگزاری مهر به گفت وگو با غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: اقتصاد یک مجموعه به هم پیوسته است و حتماً باید تیم اقتصادی دولت آینده با هم متحد باشند. اگر در بخشی از تیم اقتصادی دولت ناهماهنگی به وجود آید، تأثیر منفی آن در کل ساختار اقتصادی کشور بروز و ظهور پیدا می‌کند. حتماً باید برنامه دقیق و مدونی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در دولت آینده در نظر گرفته شود، یک تیم اقتصادی هماهنگ و همسو هم باید انتخاب شود تا این برنامه‌ها را به صورت دقیق عملیاتی کند. اگر تیم اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ نباشند، مشکلات اقتصادی کشور ادامه پیدا می‌کند. نمایندگان باید در جلسات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دقت کنند و به افرادی رأی دهند که برنامه لازم برای برون‌رفت از مشکلات کشور را داشته باشند و امیدوارم که رئیسی تیم منسجم و هماهنگی را به ویژه در بخش اقتصادی کشور انتخاب کند.

ضرب الاجل کرونایی رئیسی

روزنامه خراسان به گفت وگو با مصطفی عبدالهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخت و نوشت: با دستور رئیس‌جمهور، ظرف یک هفته آینده طرح جامع تحول در نحوه مقابله با کرونا، در کشور اجرایی خواهد شد؛ آن‌طور که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داده، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» صبح دیروز در اولین حضورش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، دستور داد «دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یک‌سال و نیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادهای تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال کنند تا با استفاده از این تجربیات، طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا در کمیته ویژه‌ای تدوین شود و هفته آتی در دستورکار جلسه ستاد ملی قرار بگیرد». به گفته رئیسی،   تدوین این طرح جامع تحول بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیرنظر دفتر رئیس‌جمهور آغاز شده بود و حالا با آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم،   مرحله دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی، فراخوان پیشنهادها و اخذ تجربیات از مجامع علمی سراسر کشور را طی می‌کند تا وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا شود. طرح مذکور شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرایند تامین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش‌یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب و کارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود.

کابینه دولت خشت اولی است که نباید کج گذاشته شود

روزنامه رسالت به گفت وگو با صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: برگزاری مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری، به‌منزله ورود رسمی دولت سیزدهم به گود اجرایی کشور بود. اولین و شاید مهم‌ترین اقدام هر دولت جدید، تشکیل کابینه است. کابینه به‌عنوان بازوان توانمند دولت، وظیفه سنگین اجرایی کردن برنامه‌ها و تحقق وعده‌ها را بر عهده دارد. کوچکترین اهمال در گزینش اعضای کابینه، چه در قالب ورود افراد فاقد توانمندی لازم و چه در بی‌توجهی به شاخص‌های اساسی، مستقیما درعملکرد دولت بروز و ظهور می‌یابد و امکان تشخیص مشکل و رفع آن، هرچند ممکن ولی با هزینه بالا میسر است که شاید بزرگ‌ترین هزینه‌اش فوت وقت محدود دولت در اجرای برنامه‌هایش باشد. شاخص‌های متعددی برای تشکیل یک کابینه توانمند و کارآمد وجود دارد. مهم‌ترین شاخص، شایسته‌سالاری است. پرواضح است که تشکیل دولت کارآمد و قوی بدون استفاده از نخبگان و شایستگان اقصی‌نقاط کشور امکان‌پذیر نیست.