تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نظام تعلیم و تربیت ایران با مشکلات مزمنی روبروست؛ معتقدم اندازه و اهمیت مشکلات به گونه‌ای است که سطوح مختلف جامعه باید فهم دقیقی از این مشکلات داشته باشند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی روز ۱۷ مرداد همزمان با روز خبرنگار ضمن تبریک این روز به فعالان عرصه رسانه، اظهار داشت: توصیه می‌کنم، برای فهم دقیق تر مسائل امروز آموزش و پرورش ایران و تغذیه فکری و خبری مؤثر در عرصه تعلیم و تربیت باید گام‌های بلندی برداشته شود.

وی تصریح کرد: باری که بر دوش نظام تعلیم و تربیت قرار دارد با ارزش‌ترین باری است که بر دوش نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، باید امانتداری کنیم و به خوبی آن را به مقصد برسانیم امیدواریم با تشکیل دولت جدید، بار این مسئولیت به خوبی  به سرانجام برسد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه جایگاه خبر را در حیات انسانی و اجتماعی بلند و رفیع دانست و افزود: «خبر» باید فرصت تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج را برای مخاطب مهیا سازد.

وی ادامه داد: یادی می‌کنیم از شهدای خبرنگاری که  در مسیر انتقال آگاهی و خبر به جامعه جان خود را نثار کردند به ویژه  شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا و دو خبرنگاری که در حادثه اخیر در مسیر ارومیه جان خود را از دست دادند و به روح همه این عزیزان درود می‌فرستیم.
حاجی میرزایی با اشاره به صحبت‌های چند تن از خبرنگاران پانا در استان‌ها که از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم حضور داشتند، خاطرنشان کرد: بیانات خبرنگاران دانش‌آموز، رسا، عمیق و بلیغ بود و خیلی روان و خوب سخن گفتند؛ این قابلیت های ممتازی است که در این مجموعه وجود دارد. در کنار کار خبررسانی، شخصیت خبرنگار در پرتو تعاملات رشد می‌کند و این از نیازهای ویژه انسان است.
حاجی میرزایی اضافه کرد: ما انسان ها دارای یک جسم و یک جان هستیم، جان انسان با خبر جلا می یابد و  پرورش پیدا می کند؛  بنابراین آنچه انسان را از حیوان متمایز می کند،  کیفیت جانی است که با «خبر» غنی شده است.
 

مسئول پرورش دانش‌آموزان هستیم
 عضو کابینه تدبیر و امید که با حضور در خبرگزاری دانش آموزی (پانا) سخن می گفت اظهار داشت: همان طور که غذا باید سالم و بهداشتی باشد، خبر نیز باید صحیح و سالم باشد، بنابراین خبری که «جان» را قوّت می بخشد، باید ویژگی های خاصی داشته باشد. در آموزش و پرورش هم بیشتر کار ما با روح، روان و جان انسان‌ها و افزایش قابلیت‌هاست و این مأموریت با خبر عجین شده است.وجه غالب نظام تعلیم و تربیت پرورش روح و روان انسان است.
حاجی میرزایی ادامه داد: ما موظف به ارائه مهارت‌ها به دانش‌آموزان هستیم. یکی از  مهمترین مهارت‌ها همین مهارت خبرنگاری است؛ لذا در کنار اداره یک خبرگزاری، کار تربیتی نیز انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به بسته تحولی « هر دانش آموز یک مهارت» افزود: دانش آموزانی که به خیل خبرنگاران پیوستند، قطعاً اهداف نظام تعلیم و تربیت را دقیق تر محقق می کنند، بنابراین این ایده بسیار مهم و اساسی است.

عضو کابینه تدبیر و امید بر جامع بودن خبرها تأکید کرد و گفت: ارائه یک خبر بدون توجه به پیوندهای آن، مطلوب نیست. خبرنگار باید بداند، خبرش تا چه میزان مجال اندیشیدن به مخاطب می‌دهد و تفکر را تحریک می‌کند؛ بنابراین خبر باید فرصت تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج را برای مخاطب مهیا سازد و این موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
وی افزود: خبر باید به گونه‌ای تنظیم شود که هر کسی قادر به داوری و تصمیم‌گیری در آن موضوع باشد  ما مسئول توسعه فهم، تقویت تفکر و افزایش قدرت تجزیه، تحلیل و استنتاج افراد هستیم و این موضوع نیازمند نگاه عمیق تر و دقیق تر  در بحث خبر است.

.