تهران- ایرنا- معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲ اعلام کرد: با آغاز ماه محرم همزمان با سیاهپوش کردن فضای شهری، پیام های مکتب عاشورا در قالب طرح های فرهنگی با نصب بنر و کتیبه در معابر و بزرگراه ها و میادین این منطقه اکران شد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز یکشنبه شهرداری منطقه ۲، جعفر میرزایی با با بیان اینکه در آستانه ماه محرم فضای شهر منطقه سیاه پوش شده، افزود: با هدف هویت بخشی به فضاهای شهری، فضا آرایی متناسب با ایام محرم در قالب اهتزاز پرچم های مشکی، اکران پیام های عاشورایی، ریسه های مشکی انجام شد.

وی بیان اینکه ماه‌های محرم و صفر فرصت مغتنمی برای درک جامع‌تری از فلسفه قیام اباعبدالله (ع) است، گفت: در همین راستا با نصب کتیبه ها و اکران پیام های فرهنگی با محتوای درس هایی از مکتب عاشورا، میادین، بزرگراه ها ومعابر منطقه ۲ مزین به پیام های عاشورایی شد.

وی همچنین به نصب المان های عاشورایی اشاره کرد و افزود: همزمان با ایام سوگواری حسینی، رنگ المان های نوری میدان صنعت سبز می شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲ با بیان اینکه در معابر و میادین پرتردد منطقه با ایجاد فضای معنوی مناسب برای عزاداری امام حسین (ع) پرچم و ریسه‌های مشکی نصب شده، عنوان کرد: بیش از ۳۰ هزار متر طول ریسه مشکی در میادین صنعت، صادقیه، شهید طهرانی مقدم، تیموری و همچنین بزرگراه های یادگار امام (ره)، شهید چمران و خیابان ستارخان نصب شد.

برگزاری سوگ آنلاین و مراسم سنتی چهارپایه خوانی در محلات جنوب پایتخت

شهردار منطقه ۱۹ اعلام کرد: ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی شهرداری این منطقه به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و صفر تشریح شد.

علی توکلی در تکمیل این خبر گفت: به مناسبت این ایام ده ها ویژه برنامه بصورت مجازی و میدانی تدارک دیده شده که با عنوان «با یاد تو شهر جان گرفته» در محلات این منطقه اجرا خواهد شد.

وی یکی از ویژه برنامه های این ایام را اجرای مراسم  کوچه های حسینی خواند که در قالب چهارپایه خوانی همراه با مداحی و سخنرانی در نقاط مناسب منطقه اجرا می شود، این برنامه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی یک ساعت قبل از اذان مغرب آغاز و همراه با ادای اذان پایان خواهد یافت.

توکلی برگزاری مراسم تعزیه خوانی در محلات را از دیگر برنامه های اجرایی ماه محرم خواند و ادامه داد:  طی ایام سوگواری مراسم دمام زنی و چاووشی خوانی نیز در نظر گرفته شده که قبل از نماز مغرب و عشاء در محلات منطقه اجرا خواهد شد.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه کتاب با رویکرد ترویجی نذر کتاب اشاره و بیان کرد: این نمایشگاه با همکاری ناشران و کتابفروشان در فضای باز برپا شده و در کنار آن نمایشگاه مجازی کتاب نیز با موضوع عاشورا در کانال های مجازی محلات آغاز به کار می کند.

به گفته این مسئول اجرای مراسم سوگ آنلاین، تقدیر از پیر غلامان و خادمان حسینی، توزیع اقلام فرهنگی و پویش «به تو از دور سلام» از دیگر برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت ماه های محرم و صفر هستند.

توکلی با اشاره به تبلیغات محیطی منطقه به مناسبت ایام سوگواری خاطرنشان کرد:  منطقه ۱۹ با فضاسازی و نصب پارچه و برافراشتن پرچم های سیاه در معابر و اماکن عمومی،   رنگ ماتم به خود می گیرد.

اجرای پروژه های نو در راستای کاهش مصرف انرژی در منطقه ۵

شهردار منطقه ۵ با اشاره به اهمیت کاهش مصرف انرژی به خصوص در روزهای گرم تابستان گفت: برای اولین بار اقداماتی نو در راستای بهینه سازی و کاهش مصرف حاملهای انرژی در ساختمانهای این منطقه رقم خورده است.

محمود کلهری با بیان اینکه با نظارت عالی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برای اولین بار اقداماتی نو در راستای بهینه سازی و کاهش مصرف حاملهای انرژی در ساختمانهای این منطقه رقم خورده است گفت: یکی از این پروژه ها اجرای پروژه سختی زدایی در راستای کاهش مصارف انرژی است  که از راهکار حاصل شده شاهد ممیزی انرژی در ساختمانهای شهرداری هستیم.

وی افزود: در این اقدام روشهای بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی که از مطالعات ممیزی انرژی در ساختمانهای شهرداری استحصال شده توسط شرکتهای دانش بنیان و اختراعات ثبت شده برای نخستین بارتوسط این منطقه اجرا خواهد شد.

شهردار منطقه ۵ ادامه داد: از جمله این اقدامات میتوان به رسوب گیرالکترومغناطیس جهت حذف رسوبات آب به منظور اتلاف کمتر انرژی و کاهش آسیب به تاسیسات ساختمانی اشاره کرد.

بیرق عزای حسینی در جنوب شرق تهران برافراشته شد

شهردار منطقه ۱۵ از سیاه‌پوش معابر، میادین، مقبره الشهدا و مساجد شاخص در منطقه با عنوان «با یاد تو شهر جان گرفته» همزمان با آغاز ماه محرم خبر داد.

وحیدرضا انارکی محمدی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) و یاران با وفای ایشان گفت: با هدف گرامیداشت ماه محرم و در راستای برجسته سازی عناصر و انتقال پیام عاشورا و ایجاد فضای معنوی مناسب شهر، معابر و میادین منطقه با نصب بیرق مشکی و پرچم ریسه ای سیاهپوش شد.

به گفته وی، امسال نیز با وجود بحران کرونا و محدودیت های بهداشتی در برگزاری اجتماعات و محیط‌های تجمعی، سعی کردیم تا با نصب پرچم عزای سید سالار شهیدان در تمامی میادین شاخص، خیابانهای اصلی معابر سطح منطقه، اماکن و ساختمانهای مرتبط با شهرداری (مقبره الشهدا، حسینیه، مساجد، سراهای محله، میادین میوه و تره بار، فروشگاههای شهروند، آتش نشانی، بوستانها و نمازخانه و... ) با شهروندان در مهیا سازی شهر همراهی کنیم.

محمدی با تاکید بر اهمیت فضاسازی مناسب شهری در ماه محرم گفت: در این راستا تاکنون ۲۲ هزار متر طول ریسه مشکی؛ ۶۴ تخته بنر پرتابلی و داربستی با موضوع ماه محرم و مکتب حاج قاسم، ۳۵۰ مترمربع کتیبه و سیاهه،  ۱۲۰ پرچم مشکی پایه بلند و پایه کوتاه، ۸ تخته بنر طرح کتیبه بر پل های سواره رو و ۱۵۰ تخته پرچم نصب شده است.

وی اضافه کرد: همچنین به هیئت های مذهبی محلات به منظور سیاه پوش کردن کوچه ها و مساجد نزدیک محل سکونتشان ریسه و پرچم مشکی تحویل داده شد.

شهردار منطقه ۱۵با اشاره به اینکه ماه محرم ماه پیروزی حق بر باطل است، افزود:  ساختمان  و معاونتهای منطقه نیز به همت همکاران روابط عمومی با نصب پرچم های سیاه و بیرق های عزاداری مهیای این ایام می شود.

دارالمومنین تهران سیاه پوش شد

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۴ اعلام کرد: به مناسبت ماه محرم و ایام عزاداری سید الشهدا حضرت امام حسین (ع)، معابر، میدان ها و محله های این منطقه سیاهپوش شد.

محمدحسن فصیح در این باره گفت: در آستانه ماه محرم و عزاداری سید الشهدا حضرت امام حسین (ع) نسبت به سیاهپوشی محله‌ها اقدام لازم انجام شده است.

فصیح افزود: بیش از ۱۵ هزار مترطول ریسه، ۲۰ هزار مترطول داربست و بیش از ۲۰۰ پرچم و پرتابل شهری با محتوای پیام‌های عاشورایی و پروتکل‌های بهداشتی در سطح منطقه نصب شده است.

وی با اشاره به نصب بیش از ۵ هزار مترمربع کتیبه و سیاهه در نقاط تعیین شده چون بزرگراه محلاتی، خیابان نبرد، عزیزی و... ادامه داد: مقرر شده است که المان شهری با موضوع شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در محورهای اصلی منطقه نصب شود.

فصیح با بیان اینکه شرایط بهداشتی و ویروس منحوس کرونا مانع از زنده نگه داشتن پیام و یاد قیام عاشورا نخواهد بود، ادامه داد: طبق برنامه هرساله به هیئت های مذهبی اقلام مناسبتی اعم   ریسه و پارچه مشکی اهدا و با هماهنگی به عمل آمده  سیاهپوشی تمامی ارگان‌ها و نهادهای مهم مستقر در منطقه انجام شد.