کرمان- ایرنا- ۲۷ سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی مستقیم در حوزه شهرداری دارد و کوچه خیابان‌های کلانشهر کرمان را هم بخوبی می‌شناسد؛ بیانش خودمانی اما کارشناسی و دارای عقبه اطلاعات تخصصی است زیرا سال‌ها در شهرداری کار کرده است.

کارش را به عنوان کارشناس از سال ۱۳۷۳ در شهرداری کرمان شروع کرده و پس از طی دوره های مختلف مدیریتی در این شهرداری تا شهرداری مناطق و نیز معاونت شهرداری مرکز شهر کرمان، ۲ سال هم شهردار شهر سرچشمه در شهرستان رفسنجان بوده است.

محسن پوراسماعیلی ۱۴ مردادماه سال ۱۴۰۰ در حالی که شهردار پیشین کرمان، قبل از آغاز فعالیت شورا در دوره جدید، استعفا کرده بود، در نخستین جلسه رسمی اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان به عنوان سرپرست شهرداری این کلانشهر با رای تمامی اعضا انتخاب شد.

مصاحبه با پوراسماعیلی درباره ایده ها و برنامه های وی و مدیریت شهری دوره جدید شورا به بهانه روز خبرنگار و زمانی انجام گرفت که وی برای تبریک این مناسبت(۱۷ مرداد) هفته گذشته در جمع خبرگاران ایرنا استان کرمان حاضر شده بود.

حضور پوراسماعیلی در ایرنا  

در این مصاحبه تاکید زیادی بر احترام به قضاوت مردم داشت و معتقد است که قضاوت مردم درباره پروژه های شهری بسیار کارشناسی است زیرا آنان در شهر زندگی و کار می کنند و نقاط ضعف و قوت مسائل شهری را لمس می کنند. تاکید دارد نتیجه اجرای پروژه ها و کارها اگر رضایت و آسایش مردم نباشد باید تامل کرد.

وی همچنین در عین حال که نگاهی اجتماعی به مدیریت شهری دارد و تاکید می کند که شهرداری باید به نهادی اجتماعی تبدیل شود و پروژه های عمرانی نیز با پیوستی فرهنگی و رسانه ای انجام شود، ملاحظاتش درباره اتمام پروژه های نیمه تمامی که از دوره قبل شروع شده اند را نیز بیان و تاکید کرد که کسی حق الناس را ضایع نمی کند که پروژه ها تعطیل شوند.

پوراسماعیلی در عین حال تاکید دارد که رشد و توسعه در شهر باید همه جانبه و متناسب، به گونه ای پیش برود که مردم در زندگی خودشان آن را حس کنند؛ در ابتدای مصاحبه از تجربه اش در تماس مستقیم با مردم و دیدگاه کارشناسی آنان درباره مسائل شهری می گوید.

با بیان رویدادی در نتیجه صحبت با یک راننده تاکسی چنین گفت: روزی در یکی از شهرها تاکسی سوار شدم؛ راننده تاکسی که جانباز هم بود به یک خیابان که رسید شروع کرد بدوبیراه گفتن به مدیریت شهری؛ علت را که پرسیدم دیدم چقدر کارشناسی محاسبات مختلف انجام داده و معتقد بود که با اجرای یک پروژه شهری در حوزه معابر و ترافیک، میزان مصرف بنزین مردم به علت معطلی در نتیجه آن پروژه چندین لیتر در ساعت افزایش یافته و هزینه های گزافی را به شهروندان تحمیل کرده است.

سرپرست شهرداری کرمان تاکید کرد: وقتی می گوییم مردم قضاوتشان کارشناسی است؛ یعنی این، که آنان چون در شهر زندگی و کار می کنند همه جوانب را به طور کامل محاسبه می کنند و می بینند.

شهر باید رشد همه جانبه داشته باشد

سرپرست شهرداری کرمان در ادامه گفت: شهرداری باید رشد و حرکت همه جانبه داشته باشد، نمی‌توان با رشد سرطانی در یک بخش و با پرداختن به یک حوزه از بخش‌های دیگر شهری غافل شد؛ امور شهر به صورت زنجیره به هم متصل هستند و تصمیم ها برای توسعه باید در قالب یک مجموعه هدفمند و کلان دیده و ارزیابی شود.

وی ادامه داد:  شهرداری در بیش از ۲۰۰ وظیفه باید عدالت را لحاظ کند و در این خصوص کوتاهی در هر بخش ، مثلا فقط در جمع آوری زباله، سبب باقی ماندن روزانه ۴۰۰ تن زباله در شهر کرمان می شود.

تاکید بر رفع مشکلات آرامستان جدید

پوراسماعلی در حالی در این مسئولیت کارش را شروع کرد که چند هفته پیش از آن شاهد برخی حواشی و جنجال ها در افتتاح آرامستان جدید به نام بهشت کریمان بودیم که اواسط مرداد با همراهی سایر دستگاه هایی مشکل تملک زمین آن حل و افتتاح شد.

خبرهای قبلی ایرنا درباره مشکلات مربوط به افتتاح آرامستان را از طریق لینک های زیر می توانید بخوانید:

آرامستان جدید شهر کرمان افتتاح شد

چند عکس و جنجال گورجمعی کرونایی در کرمان

آرامش به آرامستان جدید کرمان باز می‌گردد؟

پوراسماعلی که در نخستین روزهای انتصاب به عنوان سرپرست شهرداری کرمان به آرامستان جدید این شهر رفت و بر رفع مشکلات آن تاکید دارد گفت: سال‌ها است که بحث جاگذاری و ساخت آرامستان جدید به علت کمبود فضا در آرامستان قدیم مطرح بود و انتخاب محل جدید ملاحظات مختلف دارد از جمله اینکه نباید آب های زیرزمینی در آنجا باشد یا محل بادهای غالب باشد. لذا مجموعه محدود به جنگل قائم که به عنوان بزرگترین جنگل دست کاشت در کشور بی نظیر است را هم نمی توانستیم در معرض خطر قرار دهیم و لذا آرامستان قدیم نمی توانست گسترش یابد تا اینکه محل کنونی برای آرامستان مورد اتفاق نظر قرار گرفت.

سرپرست شهرداری کرمان با اشاره به مسائل و حواشی پیش آمده طی ماه های گذشته برای افتتاح آرامستان جدید تصریح کرد: با وساطت شورای تامین و استانداری مشکل آرامستان جدید کرمان رفع و فعالیت این پروژه با تلاش همکاران دوره قبل آغاز شده است.

وی افزود: آرامستان بهشت کریمان به زیرساخت هایی از جمله ۴۰ تا ۶۰ لیتر آب و جاده دسترسی مناسب نیاز دارد که با فرصتی یک ساله تامین و نهایی می‌شود.

پوراسماعلی عنوان کرد: به‌دنبال این موضوع هستیم که وقتی یک نفر فوت می کند، خانواده او در مجموعه ما دغدغه ای دیگر نداشته باشد.

بهبود ترافیک شهری

سرپرست شهرداری کرمان که طی چند دهه گذشته در اجرای چندین پروژه شهر کرمان نقش داشته و مسائل این کلانشهر را بخوبی می شناسد درباره احداث خیابان و بزرگراه در این شهر گفت: یکی از مسیرهایی که می تواند ترافیک بلوار جمهوری اسلامی از هوانیروز تا پل فرهنگیان را به‌شدت کاهش دهد، اجرای ادامه طرح بزرگراه شهید سلیمانی است یکسری تملکات و عملیات عمرانی در حوزه ساخت پل نیاز دارد و موضوع در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: از پل کوثر تا غدیر ۲ بحث پل و تملک و ساخت و ساز داریم که امیدواریم شرایطی پیش آید که طی بیش از یک سال آینده این فضا در این دوره شهرداری و شورای اسلامی ایجاد شود.

پوراسماعیلی اضافه کرد: بلوار ۴۵ متری سیدی از جاده کوهپایه نیز آغاز می‌شود و تا شهدای خانوک ادامه دارد و بین خیابان مهدیه تا مصلا و خیابان خورشید تا ۲۴ آذر و تا آزادی قطعه ای باقی مانده است که بحث تملک و اجرا دارد.

سرپرست شهرداری کرمان اظهارامیدواری کرد که در این دوره از شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان فضایی ایجاد شود که اجرای پل شهید زنگی آبادی بر روی سه راه شرف آباد نیز با کارشناسی دقیق و همه جانبه به تصمیم گیری نهایی و مطلوب بینجامد.

شهرداری کرمان به نهاد اجتماعی تبدیل شود

وی با تاکید بر اینکه نگاه به مجموعه فعالیت ها در شهرداری حتی در پروژه های عمرانی باید نگاهی اجتماعی و فرهنگی باشد اضافه کرد: شهرداری از نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی باید تبدیل شود و اقدامات با پیوست رسانه ای اجرایی شود.

سرپرست شهرداری کرمان بیان داشت: اعتقاد داریم پروژه های نیمه تمام شهری باید تکمیل شود و همچنین پروژه هایی آغاز شود که ضرورت آن برای شهرداری و دوره بعدی شورای اسلامی شهر کرمان نیز مسلم باشد.

وی یادآور شد: معتقدم که مردم قضاوت خوبی در مورد پروژه‌های شهری دارند و به خوبی متوجه اثرات آن می‌شوند زیرا در این شهر زندگی می کنند.

بازیافت در مبدا، پدیده زباله گردی را کاهش می‌دهد

پوراسماعیلی که تاکید بسیاری بر مدیریت پسماند در شهر دارد و سابقه فعالیت در این بخش شهرداری نیز سال ها داشته تاکید دارد: گفته می‌شود که مردم کرمان جایی ندارند که زباله های منازلشان را بگذارند، درست است اما این درحالی است که دیدگاه ما در این حوزه باید بسیار کلان تر با لحاظ اقتصاد جمع آوری زباله باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورها سطل ها و دستگاه مخازن بزرگ دارند که کار بازیافت را در محل انجام می دهند و اگر شرایط فراهم شود و این اتفاق در کرمان بیفتد، بسیاری از کارگران یا زباله گردان از سیستم حذف می شوند و هزینه‌ها نیز کاهش می یابد. 

سرپرست شهرداری کرمان ابراز داشت: معتقدم درباره زباله نباید تنها نگاه اقتصادی و درآمدی داشت؛ مسائل زیست محیطی آن بسیار مهمتر است. در بازیافت زباله به عنوان طلای کثیف بحث زیست محیطی مهمتر از درآمد آن است و شهرداری حتی در این حوزه باید یارانه بدهد زیرا بازیافت در مبدا زباله گردی را به عنوان یک معضل کاهش می دهد.

نگاه متناسب با شرایط شهر

وی با بیان اینکه شهرداری باید رشد و حرکت همه جانبه داشته باشد و در عین حال متناسب با ساختار جغرافیایی و فرهنگی شهر برنامه ریزی کند افزود: امروز ممکن است در پیاده راه و مباحث ترافیکی مشکلات زیادی داشته باشیم اما متناسب با شرایط شهر باید مطالعه و برنامه ریزی کرد.

پوراسماعیلی تصریح کرد: میزان سفر اصلی ترین معیار ایجاد زیرساخت حمل و نقل است؛ به طور مثال تعداد سفر از نظر اقتصادی باید پاسخگوی مترو و دیگر وسایل حمل و نقل شهری باشد. اینطور نیست که مثلا منوریل یا مترو در همه شهرها جواب دهد؛ متناسب با شرایط شهر باید در حوزه حمل و نقل و سایر بخش ها تصمیم گیری کرد.

نباید فرهنگمان را ضدفرهنگ تلقی کنند

پوراسماعیلی با اشاره به ایرادات حوزه خدمات شهری گفت: در حوزه فرهنگی باید به نقطه ای برسیم که فرهنگمان را ضد فرهنگ تلقی نکنند و کار فرهنگی شمشیری ۲ لبه است و باید به درستی به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه بایستی پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم عنوان کرد: برخی از فعالیت‌های عمرانی خودشان به‌خوبی فرهنگسازی می کنند لذا این حوزه جزو تحرکات شورا و شهرداری است.

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه کسی حق الناس را ضایع نمی کند که پروژه‌های قبلی تعطیل شود یادآور شد: بحث فرهنگی موضوع اولویت دار مدیریت شهری کرمان است و فعالیت عمرانی با پیوست فرهنگی اجتماعی انجام می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که شرایطی پیش بیاید که هر فردی به عنوان شهردار کرمان سکان مدیریت شهری این کلانشهر را در دست می گیرد توسعه شهری را به گونه ای پیش ببرد که به زعم او، هر کرمانی وقتی به شهرهای دیگ می رود، حسرت آن شهرها را نخورد.

محسن پوراسماعلی طی  بیش از ۲۵ سال فعالیت در شهرداری کرمان در مسئولیت های مختلفی همچون کارشناس دفتر فنی، معاون خدمات شهری منطقه یک، مدیر واحد خدمات و تاسیسات شهرداری، مدیر بخش بازیافت، شهردار مناطق ۳ و ۲ و معاون خدمات شهری کرمان فعالیت داشته است.

وی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد عمران سازه همچنین ۲ سال گذشته به عنوان شهردار سرچشمه در شهرستان رفسنجان فعالیت کرده است.