بوشهر- ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهرگفت: تحرک بازار فروش خرما نیازمند فعال شدن ظرفیت داخلی با ورود این محصول به سبدغذایی خانوارها است.

به گزارش ایرنا، سید حسین حسینی روز سه‏‌شنبه در نشست میز خرمای استان بوشهر در دشتستان افزود: فروشگاه‌‏های زنجیره‌‎ای، نهادهای حمایتی مانند آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و مرکزهای نظامی می‌‎توانند با قراردادن خرما در بسته معیشتی به رونق بازار خرید این محصول کمک کنند.

وی بیان کرد: تنها ۳۰ درصد از مجموع خرمای تولیدی کشور صادر می‌شود که این نشان می‌‎دهد بیشتر فعالیت‏‌ها برای رونق بازار خرما باید با تمرکز در بخش‎‌های داخلی صورت گیرد.

حسینی ادامه داد: همچنین رسانه ملی می‌‎تواند با فرهنگ‎‌سازی نسبت به ارزش غذایی محصول خرما میزان سرانه مصرف آن را در سطح کشور افزایش دهد زیرا خرما محصولی سلامت محور است که افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن از دیگر مزایای آن است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  در ارتباط با تعیین قیمت نگهداری خرما در سردخانه‏‌های استان بوشهر اظهار کرد: در این زمینه نرخی از سوی سازمان حمایت اعلام شده‌است که در سال گذشته نیز اجرای آن با مقاومت‏‎‌هایی از سوی نخل‎داران همراه بود.

وی بیان کرد: در این ارتباط می‌‏طلبد با رایزنی و دستیابی به یک توافق ضمنی نسبت به حل این مشکل اقدام کرد تا از ظرفیت سردخانه‌‎ای استان بوشهر بخوبی برای نگهداری مناسب از خرما استفاده شود.

حسینی اظهار داشت:باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری، قیمت سازمان حمایت برای سردخانه‌‎داران منطقی نیست که با این شرایط تنها با یک توافق بین نخل‎داران و سردخانه‌‎داران می‎‌توان به حل این موضوع و نرخ‏‌گذاری مناسب برای سردخانه‌‎ها اقدام کرد.

وی افزود: درصورت حصول این توافق علاوه بر تولید کننده سردخانه‌‎داران نیز منتفع می‌‎شوند و بخوبی می‌‏توانند با یکدیگر تعامل کنند.

در استان بوشهر بیش از ۶ میلیون اصله نخل وجود دارد که سالانه بیش از ۱۶۰  هزارتن محصول خرما تولید می‌کنند.