بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: خط انتقال تقویتی گاز سمنان به شهرستان های گرمه و جاجرم در جنوب با اعتبار حدود ۶۰۰ میلیارد ریال تکمیل شده است و در آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن رضا میربلوکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون گاز طبیعی مشترکان خراسان شمالی از طریق خط انتقال لوله گاز خانگیران سرخس و گاز جنوب تامین می شود که در زمستان شهرستان های گرمه و جاجرم با افت فشار مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: طرح توسعه ای کارخانه آلومینای جاجرم نیز در حال اجراست که سوخت آن از طریق گاز انجام می شود و نیاز به تامین سوخت است به همین دلیل اجرای طرح خط انتقال گاز از سمنان که به شبکه سراسری متصل است در اولویت شرکت گاز خراسان شمالی قرار گرفت.

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در مورد نحوه اجرای این طرح افزود: اجری خط انتقال تقویتی گاز استان از سمنان که متصل به شبکه سراسری است از سال ۱۳۹۸ آغاز و اکنون تکمیل شده و ایستگاه های کنترلی، حفاظت و مراقبت از خوردگی در حال احداث است که تا آبان‌ماه جاری به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: این خط لوله به قطر ۱۶ اینچ و طول ۵۷ کیلومتر و منشعب از خط انتقال ۴۲ اینچ میامی استان سمنان است که محدودیت گازی کارخانه آلومینای جاجرم و افت فشار شهرستان های جنوبی خراسان شمالی را در فصل زمستان جبران می کند.

میربلوکی گفت: گازدار شدن صنایع کوچک و بزرگ استان از اولویت های این شرکت محسوب می شود و در حال حاضر به ۸۵۰ واحد صنعتی گاز رسیده است.

وی عنوان کرد: همچنین تعداد جایگاه‌های سی ان جی خودروهای گاز سوز به ۳۴ جایگاه و تعداد گازرسانی به شهرک های صنعتی و نواحی مختلف نیز از ۱۲ فقره به ۱۵ فقره افزایش یافته است.

میربلوکی با بیان اینکه گاز طبیعی ۸۲ درصد از سبد انرژی استان را شامل می شود، افزود: برق با چهار درصد، بنزین با پنج درصد و سایر فرآورده های نفتی هم با ۹ درصد در سبد انرژی استان جای دارند که خراسان شمالی پس از استان بوشهر رتبه دوم را داراست.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها از گاز طبیعی است.

خراسان شمالی در زمستان سال های گذشته بعضا با افت فشار گاز مواجه می شد که برای جبران این مشکل، به اجبار حجم ورودی گاز آلومینای جاجرم کاهش می یافت.

اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی از گاز طبیعی بهره مند هستند و سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۰ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.