تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه خود، ارایه گزارش سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند و پس از ارایه گزارش مطالب و تذکراتی را عنوان کردند.

به گزارش ایرنا «میثم مظفر» عضو شورای ششم شهر تهران در نشست امروز /سه شنبه/ شورا با تقدیر از واکسیناسیون تاکسیرانان گفت: در دوره گذشته با نوسازی ناوگان تاکسیرانی، سازمان تاکسیرانی را با ۷۰۰ عدد تاکسی نو تحویل دادیم که حرکتی جهشی بود.

انتقاد از وضعیت تاکسی های تهران در دوره پنجم مدیریت شهری

مظفر تاکید کرد: این تعداد تاکسی را با جلسات هفتگی با شرکت خودروسازی و تأثیر بر مصوبات هیأت وزیران اخذ کردیم تا موانع را برداریم و امروز آمار نشان می‌دهد ۴۷ هزار و ۲۱۰ تاکسی فرسوده داریم که با آمار اعلامی متفاوت است.

وی  این را یک فاجعه و عقب گرد جدی در حوزه تاکسیرانی دانست که با سلامت مردم بازی می‌کند، در حالی که هدف گذاری سالی ۱۰ هزار تاکسیران است و این رقم بسیار کم است.

مظفر، تعطیلی اپلیکیشن تاکسیرانی را که یک اپلیکشین تخصصی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی بود، تأسف بار دانست.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانستند با این اپلیکیشن گزینه تاکسی ون، بانوان، هیبریدی را انتخاب کنند، گفت: شما به چه بهایی این اپلیکیشن را با یک و نیم درصد سود به یکی از رقبا واگذار کردید؟

وی از تعطیلی دانشکده تاکسیرانی هم گلایه کرد و گفت: این دانشکده در حالی تعطیل شد که چشم انداز ما اینگونه بود که در سال‌های آتی، بتواند فوق دیپلم حرفه‌ای تاکسیرانی ارائه کند.

مظفر درباره‌ بیمه تکمیلی درمان تاکسیرانی هم گفت: این سیستم به یک سیستم ثبت نامی تبدیل شده است و راننده‌ای که در سال بیش تا هفت میلیون تومان خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کرد، ناگهان غافلگیر شد.

افزایش ۲برابری کارکنان شهرداری نسبت به سال ۹۶ 

«ناصر امانی» دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حناچی در جلسه غیررسمی گفت تنها حدود ۶۰۰ نیرو وارد شهرداری شده‌ است، اعلام کرد: این تعداد تنها از طریق قرارداد خدمات اداری شهر وارد شهرداری شده‌اند و راه‌های ورودی دیگر هم به شهرداری تهران، علاوه بر این نوع قرارداد، سازمان‌ها و شرکت‌های دیگری مثل هادیان شهر و حامیان شهر هستند که در واقع منفذ ورودی نیرو به شهرداری تهران هستند.

امانی با اشاره به سخنان شهردار تهران مبنی بر کاهش ۱۳ درصدی کارکنان شهرداری تهران گفت: کاش از این ۱۳ درصد خروجی، عدد و نام افرادی که خارج شدند در سامانه شفافیت ارائه می‌ شد.

وی با بیان اینکه در چند شرکت نیروی انسانی شرکتی و سازمانی نسبت به سال ۹۶ نیروها به ۲ برابر افزایش یافته‌است، گفت: وجدان عمومی کارکنان شهرداری را چطور می‌خواهید جواب دهید، با اصلاح کاغذی و عدد سازی که نمی‌توان آمار درست کرد آیا وجدان شهرداری می‌پذیرد در ۴ سال تنها ۶۰۰ نفر را وارد شهرداری کردید.

امانی همچنین گفت: حناچی در صدا و سیما اعلام کرد که در دوره‌های قبلی اعتقادی به کار زیرساختی در شهر تهران نداشته‌ایم در حالی که زیرساخت‌های شهر تهران در دوره قبلی کامل شده و بزرگراه‌ها و تونل‌ها کامل ساخته شدند.

وی افزود: در آن زمان هم مترو، هم بزرگراه و هم پل ساخته می‌شد و تنها بزرگراه نیمه تمام شهید شوشتری و یادگار امام است که در این دوره کامل می‌کنیم اما نباید فلش بزرگراه سازی و زیرساخت سازی را قرمز نشان دهید.

عضو شورای شهر تهران گفت: خواهش می‌کنم برای گزارش به شواریی که ۱۲ درصد از آن مدیران و معاونانی هستند که در این شهر خاک خورده‌اند و کار کرده‌اند اطلاعاتشان دقیق است، گزارش دقیقی باشد.

لزوم تشکیل کار گروه ساماندهی حمل و نقل سرویس‌های مدارس

«پرویز سروری» دیگر عضو شورای تهران با اشاره به نگرانی‌هایی که درباره بازگشایی مدارس در اول مهر با توجه به وضعیت شبکه حمل و نقل وجود دارد، گفت: با توجه به واکسیناسیون و احتمال بازگشایی مدارس باید کارگروه جدی تشکیل دهیم و پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌توانیم اتوبوس تزریق کنیم اما باید در این فرصت اندک تمهیدات لازم و موقت را داشته باشیم تا با یک موج نگران کننده‌ای مواجه نشویم.

توسعه پارکینگ طبقاتی اولویت پایتخت

«سید جعفر تشکری هاشمی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر گفت: جا داشت گزارش های ارایه شده به دو بخش مدیریت قبل و بعد از مناف هاشمی تفکیک شود، معتقدم در دوره مدیریت مناف هاشمی بر معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران جهش لازم پس از ۲ سال عقب ماندگی که ماحصل مدیریت پیش از ایشان بود در بخش حمل ونقل عمومی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه نگرانی اصلی ما وضعیت فعلی حمل ونقل عمومی است، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم در ابتدای فعالیت خود وعده داد که ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری ها خواهد داد که حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد.

هاشمی ادامه داد: با شیوع کرونا و نگرانی ها در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی باز هم از سوی دولت وعده داده شد ۵ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری داده می شود که از این تعداد هم تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است.

وی ادامه داد: در بخش واگن سازی هم نگرانی جدی داریم. اکنون از یکهزار و ۵۰۰ واگن، ۵۰۰ واگن غیر فعال و ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: وضعیت مالی شرکت بهره برداری مترو بسیار نگران کننده است، اعتبارات تعیین شده از سال ۹۷ تاکنون نه تنها که محقق نشده بلکه کاهش هم داشته و باید ردیف های پیش بینی شده اصلاح شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در کنار توسعه حمل و نقل عمومی باید توسعه پارکینگ طبقاتی و مکانیزه و ساماندهی بار و کالا هم مورد توجه ویژه قرار گیرد، ‌ اظهار داشت: ۶۳۰ دستگاه واگن مذاکره شده ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است لازم است کمیته ای ویژه تشکیل و با بانک مرکزی و دولت مذاکره شود، پیشنهاد میکنم تامین واگن مترو در بسته های کوچکتر عملیاتی شود.

لزوم نگهداشت المان های ترافیکی

«سید احمد علوی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: بحث نگهداشت المان های ترافیکی شهر از موضوعات مهمی است که اکنون شرایط خوبی ندارد. به طور مثال زمان قطعی برق ما دیدیم که یو پی اس ها جواب نداد و مشکلاتی ایجاد شد.

وی همچنین با اشاره به تکمیل نشدن پایانه شرق تهران، ‌ابراز امیدواری کرد که چند درصد باقیمانده از این پایانه تکمیل شود، ‌ چرا که مشکلاتی را در خیابان دماوند ایجاد کرده است.

«سیدمناف هاشمی»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه با ارائه گزارش عملکرد این حوزه، گفت: علیرغم شیوع کرونا و کمبود واگن‌های مترو از حداکثر ظرفیت قطارها استفاده شده و سرفاصله حرکت مترو کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سرفاصله حرکت مترو برای ۲ میلیون مسافر در نظر گرفته شده بود، یادآور شد: در حالی  سرفاصله حرکت قطارها در خط یک از ۵ دقیقه به ۳.۵ دقیقه، در خط ۲ از ۵ دقیقه به ۳ دقیقه، در خط ۳ از ۱۰ دقیقه به ۶ دقیقه، ‌ در خط ۴ از ۵ دقیقه به سه و نیم دقیقه، در خط ۵ هم از ۵ دقیقه به سه و نیم دقیقه و خط ۶ از ۲۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از گزارش خود به تعمیرات اساسی ۳۱ رام قطار اشاره کرد و گفت: اعزام قطارها در شرایط کرونا ۲۸ درصد بیشتر شد اما در اتوبوسرانی شرایط متفاوت است چرا که در اتوبوسرانی عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و باید هر ساله هزار دستگاه اتوبوس طی ۱۰ سال گذشته به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شد که یا دولت این اتوبوس‌ها را تخصیص نداده یا شهرداری بودجه نداشته است.

وی ادامه داد: در بیشتر نقاط دنیا قیمت واقعی بلیت را می‌گیرند و یا یک سوم را شهروندان و یک سوم را دولت و یک سوم را شهرداری می‌پردازد که در کشور ما یک سوم دولت را  نتوانستیم اخذ کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است، گفت:‌ فعالیت این اتوبوس ها، آلودگی هوا را به همراه دارد.