به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی سه شنبه شب در دیدار با معاونان، مدیران و مسئولان این وزارتخانه و زیر مجموعه آن ضمن قدردانی از زحمات آنها در چهار سال گذشته، گفت: وقتی موضوع برگزاری این نشست مطرح شد به دلیل این که از حضور در چنین نشست های مناسکی و تشریفاتی پرهیز می کنم در ابتدا قصد حضور نداشتم زیرا معتقدم دوستان و همکاران وقت های مفیدی دارند که می تواند برای کارهای دیگری ثمر بخش باشد.
وی افزود: اما چیزی که مرا برای حضور در این نشست متقاعد کرد چند نکته بود که نکته اول آن این که به صورت حضوری و گرم از زحمات معاونان و مدیران ستادی و استانی تشکر کنم.
وی در ادامه با اشاره به برخی اتفاقات در چهار سال گذشته افزود: در این مدت مدیران استانی و معاونان در شرایط سختی بودند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه شرایط سختی داشته اما در این مدت سال های سخت تری داشت و به سهم خود وظیفه دارم از همه معاونان و مدیران تشکر کنم.
صالحی با اشاره به منابع بودجه ای و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شرایط قابل توجهی در زمینه هزینه ها در این مدت داشتیم که تورم، شرایط سخت منابع مالی کشور، کرونا و ... نیز بر آن تاثیرگذار بود.
به عنوان مثال وقتی به آمارها با نگاه مقایسه ای توجه می کنیم، در می یابیم که تفاوت قابل توجهی در سال ۹۷ و ۹۹ وجود دارد. در حوزه هنرهای نمایشی در سال ۹۷ تعداد مجوزهای اجرا ۷۱۹۶ اجرا بود و این رقم در سال ۹۹ به ۱۲۶۵ اجرا رسیده است. حتی در حوزه تماشاگر هم تاثیرگذار بوده، مثلا در سال ۹۷ تعداد تماشاگر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و در سال ۹۹ یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر. در حوزه های مختلف موسیقی، سینما و ... هم چنین بوده است.
وی در عین حال تصریح کرد: مجموعه این بار سنگین، کاهش فعالیت ها را منجر می شد که ذینفعان ما را هم درگیر کرد و بار این اتفاقات بر دوش معاونان بود.
صالحی در ادامه به رویکردهای این دوره از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: جریان خدمت به نظام، کشور و فرهنگ، جریان مداومی است و ما به عنوان میهمان می آییم و می رویم و دوستان هم انصافا میزبانی خوبی از من داشتند. این تغییرات طبیعی است و باید کاری کرد گام های بعدی موثرتر و متکامل تر باشد.
برنامه گرایی رویکرد اول
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اولین رویکرد برنامه گرایی بود. اینکه نیاز به برنامه میان مدت و حتی بلند مدت داریم. به ۹ کلان برنامه ای که تدوین شد، التزام داشتم و در گفت و گوهایی که در قالب تجربه نگاری صورت گرفته نگاه من را با همکاران در این دوران نشان می دهد که در حال انتشار از سوی روابط عمومی وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: بخش دوم برنامه گرایی، برنامه و بودجه است که از زمان صالحی امیری در سال ۹۶ آغاز شد و از سال ۹۷ در قالب فرایندی نسبتا جدی قرار گرفت. کمیته های اولیه آن تشکیل شد و من و معاونان در آن حضور داشتیم زیرا بودجه سالانه به نوعی نقشه یک ساله یک سازمان و نهاد است. بنابراین برنامه گرایی میان مدت و سالانه رویکرد اول بود که یکی از مبانی قوام سازمانی است.
تمرکز زدایی رویکرد دوم
تمرکز زدایی موضوع مهمی در حوزه فرهنگ و هنر است. فضای ظرفیت های فرهنگ و هنر در استان ها بسیار شتابنده است و باید به طرف رویکرد تمرکز زدایی برویم که در این زمینه هم اتفاقاتی صورت گرفت. مثلا سفرهای برنامه ای، تفاهم نامه های همکاری با استان ها و ... از جمله این اقدامات بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فضای مجازی هم خیلی به کمک آمد. مثلا نمایشگاه مجازی کتاب در استان ها ۴۰ میلیارد تومان فروش داشت. بنابراین مصرف، تقاضا و توزیع و مصرف فرهنگی خود را در گستره فرا تهرانی گسترش دادیم.
شفافیت سومین رویکرد
صالحی گفت: شفافیت رویکرد بعدی در این دوره بود. شفافیت کیمیا است. قدم های قابل توجهی در این زمینه برداشته شد. قراردادها، حمایت و ... به طور شفاف اطلاع رسانی شد.
دولت الکترونیک چهارمین رویکرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فاصله زیادی با فضای دولت الکترونیک داشتیم ولی با اهتمام همه معاونان و مدیران اتفاقات خوبی در این حوزه شکل گرفت.
صالحی افزود: وقتی فضای مجازی پدید آمد ما نیاز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲ پیدا می کنیم. زیرا بستر حوزه تولید، توزیع و مصرف در حال تغییر است و اگر خود را متناسب با تغییرات جدید نکنیم منجر به انحلال می شود.
بنابراین در این زمینه برنامه تحول در نظر گرفته شد و بسترهای حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای جدیدی از جمله سامانه های فهما، زینو و ... شکل گرفت.
تنش زدایی رویکرد ششم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنش زدایی و ایجاد فضای آرام را رویکرد ششم برشمرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتار تلاطم بوده و ماهیت آن را گرفتار اختلال و وقفه جدی کرده بود و ما نیاز به آرامش جدی داشتیم که این نیاز در سه سطح بود. سطح اول سطح بیرونی بود. حفاظت از این آرامش کار آسانی نبود و همه در این کار کمک کردند. سطح دوم، سطح ذینفعان و هنرمندان، اصحاب قلم و رسانه و ... بود. اینکه ذینفعان ما در این دوره مقدار زیادی همراهی از خود نشان دادند و حداقل در مقابل ما قرار نگرفتند. سطح سوم هم سطح آرامش درون دستگاهی بود. اینکه در فضای داخلی بلندگوهایی علیه خود نباشیم. بنابراین این رویکرد یک استراتژی جدی بود.
توجه به حقوق ذینفعان رویکرد هفتم
صالحی ادامه داد: توجه به حقوق ذینفعان رویکرد دیگر این دوره بود. با نگاه اینکه پدر خانواده هستیم خود را عائله مند در دو بخش کارمندان و ذینفعان دانستیم و با مسئوولیت برخورد کردیم. هر چند مقدورات کشور کم شد ولی کارهایی در این زمینه شکل گرفت که از آن جمله می توان به بیمه بیکاری و ... اشاره کرد. هر چند کار سختی بود ولی اتفاقاتی در این زمینه شکل گرفت. در حوزه صندوق هنر هم اقداماتی انجام شد. بنابراین رویکرد این بود که تلاش کنیم اصحاب فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار بدهیم.
انضباط مالی رویکرد هشتم
صالحی افزود: انضباط مالی رویکرد هشتم بود. در انضباط مالی، سازمان های فرهنگی هنری بیش از جاهای دیگر باید سلامت اقتصادی داشته باشد زیرا اگر غیر این باشد نگاه منفی به آن ها ایجاد می شود. در این بخش هم تلاش های زیادی صورت گرفت تا مسیر را به طرف حل کردن مسئله ها ببریم. در این دوره پرونده ای در حوزه بازرسی باقی نماند و دوستان تلاش کردند این مسیر را پیش ببریم. در این دوره حسابرسی موسسات جدی گرفته شد و همه موسسات فضای روشنی از حسابرسی مالی خود پیدا کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مرجعیت سازی این وزارتخانه رویکرد مهم دیگر بود. این که بتوانیم جایگاه آن را در دستگاه های دولتی، عمومی و ... ارتقا دهیم.
وی تصریح کرد: هر مقدار بتوانیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان پیشانی حوزه حاکمیتی در بخش فرهنگ نشان دهیم جایگاه آن ارتقا می یابد. تضعیف این وزارتخانه تضعیف حاکمیت در حوزه فرهنگ است.
صالحی ادامه داد: در این بخش هم اتفاقاتی صورت گرفت. تشکیل شورای اطلاع رسانی استان ها، شورای هنر و ... از جمله این اقدامات در این بخش بود.
چابک سازی رویکرد دهم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چابک سازی را رویکرد دهم این وزارتخانه برشمرد و گفت: همه سازمان ها لازم دارند که پوست اندازی ساختاری داشته باشند و این زمینه هم، تلاش هایی در این دوره صورت گرفت و در حال حاضر سازمان سینمایی، معاونت هنری و معاونت فرهنگی با ساختار همگرا و چابکی همراه است.
صالحی در پایان تصریح کرد: دو نکته دیگر وجود دارد که مرا متقاعد کرد تا در این جلسه حضور یابم. طلب حلالیت یکی از این نکته است. مرگ خیلی نزدیک است و از تک تک شما طلب حلالیت دارم و دومین نکته این بود که تغییر دولت به معنای تغییر نظام نیست. بنابراین از همه می خواهم حتما همه توان و همت، خیرخواهی و مشورت صادقانه خود را برای مسئولان بعدی قرار بدهید و همان گونه که با صداقت با من همکاری کردید با مدیران آینده هم اینگونه باشید و از صمیم قلب برایشان آرزوی توفیق کنید و با تمام قوا برای آن ها کار انجام دهید تا ایران همچنان محفوظ بماند.
در ابتدای این نشست ۴ تن از معاونان و مدیران به نمایندگی از دیگر مدیران به سخنرانی پرداختند.
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تهران - ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تضعیف این وزارتخانه را به معنای کاهش اقتدار حاکمیت در حوزه فرهنگ عنوان کرد و از مدیران و معاونانش خواست در ادامه راه مانند گذشته همکاری کامل با نفرات بعدی داشته باشند.